Sällskap till bol. fjäril

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • July 2004
    • 71

    Sällskap till bol. fjäril

    Hej!

    Har ett 170 liters sällskapsakvarium som jag tänkt göra om till ett dvärgciklidakvarium. Jag har 4 stycken bolivianska fjärilsciklider. Det jag tänkt mig är att komplettera med en sorts apistogramma (t.ex. 1 hane + 3 honor) och gärna ett par av någon Laetacara (Dorsigera/Curviceps). Räcker akvariestorleken för dessa fiskar? Går det bra med vilken Apistogramma som helst till fjärilarna och Laetacara?

    Jag hade sen också tänkt mig någon tetra, t.ex. svart neontetra. Hur många såna skulle man kunna ha?

    Går det bra att ha några ancistrus i akvariet eller blir det för många som slåss om lekgrottorna då? Behöver/Kan jag ha pansarmalar i akvariet?

    Tar gärna emot tips på hur jag bäst inreder akvariet också...

    /Mattias
  • matt.is
    Användare
    • September 2003
    • 386

    #2
    I ett 170 liters akvarium tror jag det räcker med dina 4 bolivianska fjärilar som öppet lekande ciklider och därför bör du nog strunta i Laetacara. Däremot bör du kunna ha någon grottlekare, såsom apistogramma. Fiskarna inom denna grupp skiljer sig inte speciellt mycket åt vad gäller beteende, men Cacatouides är ju en favorit, som både är snygg och lättlekt, och som du borde kunna ha i varje fall ett par av.

    Ca 8-10 tetror blir perfekt. Välj gärna någon som håller till i de övre vattenregionerna, som t ex Glasblodfenstetra.

    Du kan ha pansarmalar ca 3-5 st. Alternativ till Ancisturus är Siamensisk algätare eller Ottosar - de är inte lika revirhävdande som ancisturus.


    Inred akvariet med en del öppna ytor, där bolivianerna leker av (mina (har precis lekt för tredje gången nu, varav jag lyckats se yngel en gång...) samt grottor och rötter/grenar för apistogrammorna.





    Kommentar

    Arbetssätt...