brott

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rostcikliden
    Användare
    • November 2003
    • 49

    brott

    hej för några minuter sen såg ja massa små djur i mitt malavikar dom såg ut somm mygglarvar nu ä de inga kvarför malavisarna har käkatt upp dem vad kan det ha varit kan de vara nått som e faligt för cikliderna
    mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    har du inte punkt komma och frågetecken på ditt tangentbord de brukar sitta till höger om m och ovanför p du kan ju kolla kanske kan det vara små djur som levt på foderrester i sanden man kan få sådana om man matar för mycket de kan se ut som tunna vita maskar men säkert kan det finnas sådana som ser ut på andra sätt också de brukar i alla fall bli uppätna fort om de lämnar sanden
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • July 2002
      • 790

      #3
      fredrikr: har inte DU punkt å skit på DITT tangetbord då?
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • reecord
        Användare
        • February 2004
        • 341

        #4
        ja jävlig onögigt att skriva det, svara på frågan i stället för att va så jävla spydig!
        Sydamerika

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #5
          jag svarade ju för i helvete på den jävla frågan reecord men jag fattar ju att det kan vara lite jävla svårt att se var tangentbordshjälpen slutar och svaret på frågan börjar och att förstå vad svaret är om man nu inte använder några interpunktionstecken de är liksom till för att förtydliga vad som hänger ihop med vad
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Som rubriken säger så anser jag att ett "brott" har begåtts i denna tråd. Må den skyldige straffas

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • July 2004
              • 428

              #7
              Fredrik!! Du heter föresten lika som min 12 år son gör!!
              Men komma pungt och sådant? Vad spelar det för roll?
              Uppen barligen så förstår du frågan...
              /Lasse

              Kommentar

              • reecord
                Användare
                • February 2004
                • 341

                #8
                mm det är väll inget att bry sig om
                Sydamerika

                Kommentar

                • reecord
                  Användare
                  • February 2004
                  • 341

                  #9
                  ja menar på att det är inget att tjafsa om, vi kan väll hålla åss till ämnet
                  Sydamerika

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

                    #10
                    Orespekt för andras tid

                    Om jag skriver så här, med den vanligaste fonten, rätt stavat och med interpunktionstecken på i stort sett rätt ställen, så kan du läsa det blixtsnabbt. Om jag sedan byter font så tar det längre tid att läsa, för din hjärna kan inte längre känna igen hela ord som den är van att se, utan måste staka sig igenom tecken för tecken.Skulle jag sedan byta till riktigt liten text och en färg med lägre kontrast så börjar det bli riktigt knepigt att läsa.. Att göra texten så läsbar som möjligt genom ett bra val av typsnitt, färg och teckenstorlek är förstås viktigt. Det är faktiskt så viktigt att de som designat forumet och/eller de som installerat det på ciklid.se har sett till att göra förnuftiga grundinställningar som gör att alla inlägg automatiskt ser ok ut, vad gäller dessa aspekter, om inte inläggsförfattaren lägger sig vinn om att jävlas med sin publik. Tyvärr finns det fler sätt att göra inlägg svårläsliga. Om jag nu av lathet börjar strunta i interpunktionstecken så måste din hjärna backa tillbaks flera gånger vid läsningen för att förstå vad som menas det tar förstås längre tid och det är läsarens tid jag offrar inte mitt problem kan jag väl tänka då men det är just det som orespekt för andras tid om jag sedan dessutom struntar fullständigt i hur jag stavar så bliir de ennu svorare för jernan att försstå va somm meenas ock den måsste hela tyden baka tebax o fundra på va de egentlin står har mann nu gåt så her longt av lathet så ere vell lika bra at löppa linnan uut o skita i at skreva melanslag födåsparrarmannjuytterliaretiochbesverrialafalsine gentidohsiteg
                    etbesvermenmanspenderrarsamtiditenjevlamassaavandr astidåbesvärrfr
                    ogganevelommantyckereeocejojahörtillgrupensomintet yckerevatyckeru
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Fredrikr svarade på frågan och hade synpunkter på "punkt och komma" vilket jag kan anse vara ganska relevant. Jag har dock full förståelse att en del tycker det är petitesser...men det är en fördel för alla om man försöker hålla en något sånär bra stil.

                      Jag kör ofta med "..." där det ämnas vara läspaus istället för kommatecknet. Visst kan det diskuteras, men jag tycker ändå att man skall uppmuntra till bra svenska och god textning och inte tvärtom. Sedan får man ha lite tolerans att alla inte är lika duktiga på svenska, varken i språk eller text. Alla skall kunna använda sig av detta forum...

                      När nu fredrikr även svarade på frågan så kan jag tycka att det i det stora hela var ok. Nästkommande inlägg ifrån fredrikr med " jag svarade ju för i helvete på den jävla frågan" är väl inte direkt anpassat till forumsetikett...

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • October 2002
                        • 985

                        #12
                        Jag ämnade illustrera för reecord vilket bra tryck man får i inlägget om man bara kryddar med lite svordomar. En sorts uppmuntran, kan man säga.

                        Jag kräver inte att alla ska stava perfekt. Om det tar två minuter att slå upp stavningen av parallellepiped eller man aldrig kan minnas om lampa stavas med ett eller två m så får man själv bedöma om det är värt tiden att få det rätt. När man kan räkna till elva stavfel, en god portion grammatikfel och noll interpunktionstecken i ett inlägg på tre rader, då är det dock helt enkelt lathet som är problemet, inte okunskap eller tidsbrist. Alla kan stava till "är" och "som".
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

                          #13
                          Nu blir jag motvals igen.
                          Sverige har en popularition som idag innehåller många andra inflyttade nationer. Tyvärr syns dom inte så mycket här.
                          Det är svårt att skiva som man tänker, alla har inte lätt för det. Det finns också dyslektiker.
                          Skall vi hoppa på folk för det grammatiska så är detta inget demokratiskt forum. Det är väl ändå tanken i inlägget som räknas eller???
                          Ps jag hör till dem som är verbal och har satans svårt att igentligen få ner vad jag menar på papper/mail/inlägg
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Visst ska det finnas tolerans för att olika klarar av att skriva det svenska språket olika bra...men man bör också ha i åtanke att forumet är ämnat för att vara ett diskussionscentrum likaväl som en kunskapsbank. Om det skrivs ämnesrubriker som sedan inte går att söka på pga felstavningar så förlorar nästan alla på detta...därför ser jag det som viktigt att man försöker och även som viktigt att man påtalar eventuella brister.

                            Nyligen startades en tråd som stavades "Malwi"...och denna kommer man inte att få fram om man söker på "Malawi" (bara ett exempel som är aktuellt för tillfället). Kanske borde forumet utrustas med ett stavningsprogram? (eller moderatorerna ändrade felaktiga rubriker)

                            Jag för egen del tycker det är jobbigt att läsa inlägg som är skrivna som "rostcikliden" gjort...men det är mitt bekymmer så länge som det inte är fler som tycker som jag. Det får ju inte bli så att medlemmar blir "rädda" för att skriva något bara för att de kommer att få en massa klagomål. Likväl som de som har problem med stavning och dylikt behöver ha "högre i tak" och acceptera att en del tycker det känns jobbigt att läsa...

                            citatverige har en popularition som idag innehåller många andra inflyttade nationer.
                            Det svenska språket är lika viktig vare sig du är svensk eller inflyttad utlänning. Jag tycker verkligen inte att man skall "tulla" på språket bara för att jag eventuellt råkar vara en utlänning.

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #15
                              Jag håller med Fredrik. Det gör mig inget om alla inte kan stava helt korrekt, jag stavar med säkerhet fel själv ibland. Jag tycker dock att man kan göra sitt bästa vilket knappast är fallet i ett inlägg utan en enda punkt eller kommatecken.

                              Det gagnar med största säkerhet inte heller nya svenskar eller andra som inte har svenska som första språk om inläggen är så slarvigt skrivna utan dom får förmodligen svårare att förstå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...