Cynotilapia Afra

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • March 2004
    • 147

Cynotilapia Afra

Har någon erfarenhet av Cynotilapia Afra?
    Hur går den ihop med andra malawi/mbuna?
    Finns det risk för att den korsar sig med mina andra:

Golden
    Röd Zebra
    Metr. Lombardoi
    Lab. Perlmut

PH
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jag säger som Fohrman brukar. Alla malawi korsar sig med varann. Så visst finns risken, men den är ganska liten anser jag så det skall nog gå bra..

Jag skulle istället ifrågasätta hur stort kar du har och hur många du har av varje art och hur könsfördelningen är. Afror är nämligen lite åt aggro hållet, minst sagt, mycket mer agressiva än någon av dem du nämner, även om en lombardoi också kan ryta till..
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Att Cynotilapia Afra korsar sig med någon av de andr som du har tvivlar jag på att det är någon större risk så länge du tillgodoser varje hane med honor.

Labidochromis-arterna (Perlmutt och Golden) och Metriaclima-artern (Lomardoi och Röd Zebra) ser jag mer tillhöra risken till korsning.

Kommentar

• Per H
        Användare
        • March 2004
        • 147

Zaphi, din fråga är relevant. Jag går o lurar på att köpa ett nytt kar för att kunna köpa de snygga Cynotilapia. Mitt 375-liters är nog ganska välbefolkat. Ska nog köpa fler ex. och ej fler arter om något.

Nu har jag
        7 Golden (ungfisk, vet ej kön)
        1+4 Röd Zebra
        2+2 Metr. Lombardoi (ungfisk)
        1+3 Lab. Perlmut (kan vara 2+2, jag är osäker..)

Hur låter denna fördelning?

PH

Kommentar

• malawi_voodoo
          Användare
          • July 2002
          • 790

om du har ungfisk av lombardoi så är det ganska osäkert att du har 2+2 vill jag säga. En del hanar är sena att "färga" och kan se ut som honor upp till 6-7cm om man har lite otur.

Att blanda perlmutt och Golden är en stor korsningsrisk, men om du inte ska odla så är det ju inga problem.
          /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• TroffeMicke
            Användare
            • February 2004
            • 412

Afra och zebra (Metraclima) korsar sig hej vilt.
            Lilla Afran är en ruggans tuff varelse.Men otroligt vacker.
            Mina Afror som jag hade tryckte tillika undan en så tuff fisk som Dinghani (Flavus)och korsade sig även med dess honor.Mycket fisk som fick gå till de sälla jakt markerna.

Vänligen Micke.
            Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• Per H
              Användare
              • March 2004
              • 147

Hmm.. Kanske jag ska skaffa det där nya karet och köpa afra till det och, detta är frågan, ska jag då kanske låta Golden vara tillsammans med afra för att skilja dom från Perlmut? Golden, har jag lärt, är ju inte så revirhävdande. Kan en grupp Golden funka med afra, eller ska jag låta Perlmut gå med afra.
              Nåväl om detta finns det väl lika många idéer som medlemmar på forumet men jag vill gärna höra om era åsikter.

Fråga 2. De Cynotilapia afra jag sett i affär har tilläggsnamnet "Mara Rocks" (viltfångade). Ser alla C.a. "Mara rocks" ungefär lika dana ut i färg o teckning? Jag vet att Mara Rocks anger fångstplats, men finns det inte olika färgvarianter av Cynotilapia afra på samma plats? Eller har man bestämt att en Cynotilapia afra som ser ut på ett visst sätt OCH har fångats vid Mara Rocks kallas "Mara Rocks"? Någon som kan reda ut begreppen?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

Golden och Afra funkade kanon för mig när jag hade dom för ca 2år sen...

Om jag fattar din andra fråga rätt så undrar du om det finns några fler afror vid Mara Rocks?

I så fall så nej det finns inga fler än C.Afra "mara rocks" vid just mara rocks..

Kommentar

• Per H
                  Användare
                  • March 2004
                  • 147

..men ser alltså alla Mara Rocks likadana ut? Är själva DEFINITIONEN färgteckningen. De måste ju kunna simma till någon annan "rock", men är väl då fortf. Mara! Jag menar kan inte en Mara hittas på andra ställen? Eller ÄR det inte en Mara då?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

Alla mara rocks ser likadana ut...(givetvis kan det vara små skillnader i färger och så men inte mkt)

C.Afra "mara rocks" håller bara till vid mara rocks och det är bara där den fångas...Den förflyttar sig helt enkelt inte ifrån Mara rocks..

Kommentar

• Marcus1979
                      Användare
                      • January 2003
                      • 404

Jag har C.Afra,(2+3) och när den domenante utav de två hanarna får för sig att han vill leka då tar han helt sonika halva karet! Han gräver och gör fint sen får ingen, om det inte är en C.afra hona, komma över på hans sida under några dagar. I ett 375L skulle jag nog bara ha 1+2. Båda mina hanar färgar inte ut samtidigt trots att dom är lika stora och går i ett 720L.

Någon korsnig har inte jag råkat ut för fast att det går en ZebraGold hona som är mycket lik afrahonorna och rödsebra i karet.

Jag har även Golden i karet och de blir inte jagade man har däremot lite svårt att ta för sig när det är mat dax. Men detta beror minst lika mycket på de andra arterna som på "afran".

Här finns en bild på min C.Afra, redtop "likoma" http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...028&gid=113413

Mvh/Marcus
                      960L Malawi

Kommentar

Arbetssätt...