VF discus = dammodlad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #16
    Hej!

    Gjorde en sökning på fishbase, sötvattensfiskar i Peru. Symphysodon aequifasciatus kommer upp som "native". Arten har enl fishbase följande utbredningsområde:

    Amazon River basin, in tributaries along the Solimões-Amazon River from the Putumayo River in Colombia and Peru, to the Tocantins River basin.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

      #17
      Men tidigare var gränsen väster ut Rio putumayo på den Brasilianska sidan...Colombia har inget bestånd av diskus...Peru har men inte "naturligt". Utbredningen startar vid östkustens bifloder och slutar innan gränsen till Peru...Venezuela har ett naturligt bestånd däremot...vad man vet i alla fall

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        Det är mycket olyckligt om folk håller på att karta omkring discus i Amazonas, men jag antar att jag inte borde vara förvånad.

        Kommentar

        • Janne E
          Användare
          • April 2002
          • 382

          #19
          Då kan du ju tänka dig hur det ser ut runt Manaus ...där finns snart alla arter av sydamerikas fiskar "naturligt".

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Tobias
            Användare
            • June 2004
            • 95

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Janne E

            Då kan du ju tänka dig hur det ser ut runt Manaus ...där finns snart alla arter av sydamerikas fiskar "naturligt".
            Precis som i Florida.
            Ser ibland vilfångade fiskar till salu, fiskar som har plockats upp ur träsken där, Everglades.
            Tråkigt när det blir så.
            På väg tillbaka in i hobbyn.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #21
              När vi ändå talar om mystiska lokaler för vildfångad fisk, så tror jag att jag denna är svårslagen:

              Kommentar

              • Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

                #22
                ....inte illa alls.

                Sedan kan fishbase säga vad de vill om "native" fishes....tänk på att denna sait är en icke komersiell hemsida...de har rätt i en hel del men lika mycket fel om andra arter.

                Mvh Janne

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #23
                  All denna om "plantering" -kommer att ge tråkiga konsekvenser för de lokala färg-morpherna. Om jag förstod Kullander rätt -senast jag pratade discus- ,så finns det bara en diskus art. -Inte som "diskus kungen" Heiko Blehrer vill ha det ;-minst fem arter. Alltså så kommer de indemiska färg-morpherna i utsättnings områderna -där diskus funnits - att förändras . -Detta kan jämföras med att man tex. tar ett gäng Tr.Mbete (från Ta.Syd och lämnar dem i tex. en "Bemba" koloni i Norr ! -Man får bara hoppas att någon hunnit att dokumentera
                  hur diskusen såg ut i utsättnings områderna innan !

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #24
                    Det är värre än så - det finns flera arter, men de hybridiserar.

                    Kommentar

                    • Janne E
                      Användare
                      • April 2002
                      • 382

                      #25
                      Om vi håller oss till Sydamerika så är det inte alls konstigt att finna samma eller liknande art inom ett stort geografiskt område.
                      Tänk på att amazonas en gång i tiden rann åt det andra hållet och att hela "amazonas" en gång var en stor sjö.......innan den vände och rann ut i atlanten.

                      Mvh Janne

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #26
                        -Det handlar inte om det Janne ! -Det tar säkert tusentals år för en "grupp" att etablera en ny -lokal-färgmorph. Varje population är unik för sitt geografiska-habitat. Att det kommer att stabiliseras igen är det inget tvivel om. -Men för oss som lever detta millenium
                        kommer dokumenterade färgmorpher att vara borta för alltid. -Jag har aldrig frågat Ola Svensson om om det överhuvudtaget finns ett intresse hos vetenskapen att dokumentera lokala färg-morpher hos
                        arterna.

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

                          #27
                          -Måste bara tillägga att jag också är en !fisk- ätare!. -Jag är helt enkelt galen i örings-fiske(flug-fiske). För detta har jag rest land och rike runt-från Syd-Norr. Om man har gjort som jag-märker man att
                          öringen skilljer sig "som natt och dag" från habitat till habitat.
                          -Men sådana saker vet ju alla redan....

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #28
                            Jovisst är vetenskapen intresserade av det, men det är inte säkert att det är samma färgform som man finner när man kommer tillbaka några år senare. Det där verkar ändras. Hur intresserade är man t ex inte av färgformer i Malawi och Tanganyika? Ibland är det polymorfism inom populationen t ex röda och blå hanar finns i samma population, ibland har de delat upp sig i två arter, allt inom samma artkomplex. Dessa komplex och färgformer studeras bl a för att förstå hur artbildning går till
                            citat:Om vi håller oss till Sydamerika så är det inte alls konstigt att finna samma eller liknande art inom ett stort geografiskt område.
                            Tänk på att amazonas en gång i tiden rann åt det andra hållet och att hela "amazonas" en gång var en stor sjö.......innan den vände och rann ut i atlanten.
                            Förstår inte riktigt vart du vill komma. Det gäller de stora Afrikanska sjöarna också och det du skriver om har skett för så länge sedan så att det finns massor av tid för artbildning.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • April 2002
                              • 382

                              #29
                              citat:Förstår inte riktigt vart du vill komma. Det gäller de stora Afrikanska sjöarna också och det du skriver om har skett för så länge sedan så att det finns massor av tid för artbildning.
                              Alla accepterar inte underarter inom vetenskapen eller hur.
                              Så även om där finns två olika färgformer inom gruppen eller området eller ännu längre bort är de fortfarande samma art...det finns floder i sydamerika som inte har någon förbindelse inte ens under högvatten men likväl kan de innehålla samma art men med olika färger.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #30
                                Det spelar väl ingen roll om det är samma art eller inte? Fixeringen vid ARTEN vs. bara en population med lokala anpassningar är rätt störande och härrör snarare från bibeln än från biologin. Arbildning pågår hela tiden, ibland är det "kört" som hos den svenska abborren där de lokala anpassningarna krossas av istiderna, ibland inte. Det dräller av arter inom Amazonas hursomhelst och nu när DNA tekniken har blivit pålitlig så kommer troligen artantalet att explodera (men kanske inte följa det vi tyckt gällande färgformer). Många underarter kommer att bli "riktiga" arter och vissa underarter kommer att tas bort (och jag hör till dem som tycker att underarter är förvirrande och ska tas bort - dvs. bli art eller kallas population).
                                citat:det finns floder i sydamerika som inte har någon förbindelse inte ens under högvatten men likväl kan de innehålla samma art men med olika färger
                                Det lär i de flesta fall handla om olika arter. Det är min gissning iallafall. När det gäller diskus så kommer saker och ting ändras rätt jeält i framtiden och där är nog inte artantalet så stort... Hursomhelst, även om jag skulle ha fel nu så är variationen inom Amazonas enorm och den är lika bevarandevärd och unik som artantalet i de afrikansa sjöarna (sedan har jag inte fel, artantalet i Amazonas vatten är enormt).

                                Sedan har ju de geografiska förändringarna i Amazonas gett upphov till balla och svårutredda utbredningsmönster hos olika fiskgrupper, men det gör bara Amazonas ännu mer festligt.

                                Jag förstår alltså inte vart du vill komma. Om du menar att man kan blaska runt hur som helst med fisk för att "det är ju ändå samma art" så har du fel. Man ska inte flytta runt populationer av diverse anledningar, bla pga. utavesldepresion pga. förlorade lokala anpassningar, men även av biologisk mångfalds ideologiska skäl som inte skiljer sig från om de är arter eller inte: de hybridiserar även de! Sedan är det ofta vi som inte uppfattar dem som arter trots att de egentligen borde vara det (och nu var det kanske inte alls dit du ville komma, utan bara tala om att utbredningsområdena i Amazonas är balla )[].
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...