VF discus = dammodlad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    VF discus = dammodlad?

    Nån som vet om det är vanligt att damm/sjö-odlad discus säljs som vildfångad?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    vet inte men de bör de inte göra. Jag tror att många sitter hemma på odlade grejer som de tror är VF också... Det skadar väl inte om de inte vet kanske.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Har mycket svårt att tänka mig det eftersom det tar så pass lång tid att dra upp en diskus till normal VF-storlek så finns det absolut ingen lönsamhet i det eftersom det är enklare att fånga i naturen.
      citat:Jag tror att många sitter hemma på odlade grejer som de tror är VF också.
      Tror jag som sagt inte alls - varför i så fall odla på naturformerna när man ofta får mer betalt för yngel av odlingsvarianterna och dessa dessutom oftast är lättare att odla på.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Jag menade ciklider generellt, kanske inte just diskus. My bad.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Jag vill inte gå in på detaljer, för det är inte min forskning, men jag tror jag kan säga att det med mycket stor sannolikhet är så att åtminstone vissa vf discus inte alls är det.

          Min gissning är att nån, nånstans i Brasilien, har en eller flera stora dammar med självföryngrande discus.

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • February 2004
            • 1082

            #6
            Det tror inte jag.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

              #7
              Håller nog med Kjell Men många exportörer håller diskus långa tider i bassänger för att även kunna leverera under perioder då det är högvatten o svårfångat. Men att man odlar på dessa är knappast troligt.
              Har dock läst att J Wattley gjorde ett försök att sätta ut diskus o neontetror i en flod i Surinam för en massa år sedan. Men hur detta gick eller om de gick i hägn, har jag dock ingen aning om.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                OK, det är alltså inte någon utbredd och välkänd motsvarighet till "sjöodlade" malawis. Bra att veta.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #9
                  citat:OK, det är alltså inte någon utbredd och välkänd motsvarighet till "sjöodlade" malawis. Bra att veta.
                  En fråga - är det så vanligt med "sjöodlade" malawis?
                  Det är väl bara Stuart Grant som odlar en del arter som det antingen finns väldigt få av i sjön (vilket ju är bra), eller som finns på ett otillgängligt ställe. Men av Stuarts fisk är det väl bara några få procent som odlas och övriga odlar väl inget alls så det måste vara en ytterst marginell företeelse? Eller jag kanske har fel ocg du är bättre informerad.
                  Däremot är det väl vanligare med Tanganyika eftersom Brichards alla troffar är sjöodlade.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Jag har ingen uppfattning om hur många "sjöodlade" malawi/tanganyika som säljs annat än att jag vet att de existerar och i alla fall inte är sällsynta. Jag menade att det inte är en utbredd och välkänd företeelse att det finns "sjöodlade" discus, vilket det kunde gjort eftersom jag inte är särskilt hemma på sydamerikaner.

                    Kommentar

                    • Janne E
                      Användare
                      • April 2002
                      • 382

                      #11
                      Däremot har man planterat ut Tefe grön diskus i Peru i några vatten, det är därför även denna exporteras därifrån som Grön diskus eller bara Diskus eftersom det inte finns något naturligt bestånd av diskus i Peru.

                      Mvh Janne

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #12
                        -Det finns visst naturliga bestånd av S.Aeq i Peru. Peru har också
                        Amazon-floden -med biflöden- på sitt territorium!

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Janne E

                          Däremot har man planterat ut Tefe grön diskus i Peru i några vatten, det är därför även denna exporteras därifrån som Grön diskus eller bara Diskus eftersom det inte finns något naturligt bestånd av diskus i Peru.

                          Mvh Janne
                          Hej Janne
                          Det finns grann Red Spotted Green från Nanay river i Peru http://www.amazon-exotic-import.de/G...io%20Nanay.htm.
                          Är du säkerpå att den är inplanterad?
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

                            #14
                            Ja

                            Mvh Janne

                            Kommentar

                            • H2O
                              Användare
                              • December 2003
                              • 138

                              #15
                              Janne, jag har hört att de är inplanterade med.
                              De är inplanterade på två sätt men den bästa historien är så här. En diskus exportör flög med sitt pontonplan fullastat med diskus då han fick motorproblem. De gick ner för landning i Nanayriver och fixade motorn. Dock så hade det gått åt mer bränsle än vad det var tänkt så de fick dumpa lite last.

                              Här är länken till information
                              Magister Mundi sum!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...