Dvärgar till 110L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragonfly2Rock
    Användare
    • July 2004
    • 20

    Dvärgar till 110L

    Har för tillfället ett 110L juwel och är lite sugen att testa på dvärgciklider. Efter lite sökande har jag kommit fram till att jag skulle vilja ha dessa fiskar:

    1 par C.maronii
    1 par M.altispinosus
    1 par N.anomala

    Någon L-mal kommer även att dyka ner i akvariumet och funderar även på ett stim tetror. Skulle denna kombination fungera och räcker 110L till. Har fått ett bra erbjudande på ett juwel rio 180L och tänker nog köpa detta om ni rekomenderar det som bättre.

    Tack för svar i förhand.
  • Rikard
    Användare
    • August 2003
    • 57

    #2
    Du får nog tänka på att både C. maronii och M. altispinosus blir upp till 15 cm och är i ordets rätta bemärkelse inga dvärgciklider. Jag skulle säga minst 200 liter för någon av dessa ciklider.
    N. anomala skulle gå jättebra i ditt akvarium liksom "apistogrammor",schackbrädesciklider och ciklider ur släktet laetacara.
    Hursomhelst så tycker jag att du ska nöja dig med två sorters ciklider i ditt akvarium, helst en sort.

    Kommentar

    • Dragonfly2Rock
      Användare
      • July 2004
      • 20

      #3
      Skulle det funka bättre med denna kombination till mitt 110L.

      1+3 A.agassizii
      1 par N.anomala
      1 A.dolichopterus,L144A
      10st Svarta neontetror

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Eftersom både Apistogramma och Nannacara är haremsbildande, skulle jag välja N. anomala, plus en parbildande art. Variation förnöjer ju, plus att det kan bli lite många fiskar om man har två haremsbildande arter, eftersom man bör ha fler honor än hanar, men av parbildande räcker det med en av varje. Jag skulle vilja föreslå Laetacara dorsiger, som är en rätt liten, vacker och fredlig ciklid.

        Bild på den här:


        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Dragonfly2Rock
          Användare
          • July 2004
          • 20

          #5
          Den var riktigt fin på bilden den där dorsiger, inte alls som på zoopets hemsida. Zoopets bild var anledningen till att jag inte ens tänkte på att skaffa ett par. Vad sägs om denna kombo då:
          1 par L.dorsiger
          1 par M.altispinosus
          1 par L144A
          10st svarta neontetror

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • January 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Ja, den på zoopet är väldigt blek. Det står i kommentarerna under att den inte alls brukar se ut så. Jag har nyss köpt 6 små, och två av dem verkar redan ha bildat par. De är rätt bleka när de är små, men så fort de bildat par mörknar de. Sådär blek som den på zoopet är borde de inte vara i den storleken, ens om de inte har bildat par, tror jag. Vad gäller altispinosan så kan den ju bli ca 15 cm, och kanske lite stor för 110 liter. Men det kan kanske funka.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              citat:Ja, den på zoopet är väldigt blek.
              Jag tror faktiskt det rör sig om en partiell albino.

              Kommentar

              Arbetssätt...