Heckel!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Heckel!!!!

Tja!
    Idag var jag för första gången på akvarielagret, alltså fy fan va nice. Speciellt när man bor i norrbotten Där så sa de att de endast har Vf discus och då mest Heckel. De tycker vildfågade är tåligare och mycket lättare att hålla i akvarium. Jag har aldrig sett vildfångade discusar så pigga och matglada!!!!
    Jag blev direkt sugen på att köpa 3-5 stycken till mitt 720 liters akvarium. Men så kom jag på att jag har ju odlade discusar också. Fan!!! [V]
    De tyckte att man inte ska blanda odlade och Vf, men det kunde gå om man höll Vf i karantän några veckor.

[?][?][?][?][?][?][?][?][?][?]
    Mvh Alex
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Vad tycker ni?
    Mvh Alex

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ok, du ställer egentligen ingen fråga, men visst kan du blanda vf med odlat, om det nu är exakt samma art. Det är bara bra att blanda in lite friskt blod ibland. Däremot verkar det konstigt att de säger att vf är tåligare. Jag har ingen direkt erfarenhet, men vissa påstår att just VF Heckel är bland det lurigaste man kan hålla, men som sagt, du bör söka svar hos andra...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Tack zaphi!!!
        Det är just det jag ville höra
        Då kan jag vara lugn=)
        Mvh Alex

Kommentar

• malawi_voodoo
          Användare
          • July 2002
          • 790

vad jag har hört så kan VF diskus dö utan anledning, efter att må kalas ena dagen sen vara stendöda dan därpå.
          /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1835

citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

vad jag har hört så kan VF diskus dö utan anledning, efter att må kalas ena dagen sen vara stendöda dan därpå.
            Ingen fisk dör utan anledning. Om en fisk dör knall och fall utan förvarning så är det nästan helt klart förgiftning, kanske nitrittopp?
            MVH
            Magnus

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • October 2002
              • 405

Jag håller med tidigare inlägg. Har själv VF och odlade.
              Däremot kan VF Heckel vara svåra bl.a. "tjuriga" med maten.Uttalandet från Akvarielagret strider mot det jag har hört och läst samt mot egen erfarenhet.[:0]

Kommentar

• morphide
                Användare
                • January 2004
                • 49

Jag fick höra samma kommentar (att VF skulle vara lättare) i annan butik. Jag reagerade också på kommentaren och frågade om de verkligen menade det.
                Det visade sig att de syftade på de fiskar jag valde mellan. alternativ 1 var just VF heckel runt 10cm.. alternativ 2 var tyskodlade 5cm.

I det avseendet var kanske VF ett bättre val för mig då de lite mer vuxna fiskarna borde vara lite tåligare trots att de var VF.

Ibland får man vända och vrida lite på det man hör från butikerna innan man hänger med..
                /// morphide

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

Hej!
                  Nu har jag kommit fram till att jag ska då köpa en grupp med heckel från Akvarielagret. Det blir kanske 7-8 st varav 15 cm.
                  De ska få gå i ett 720 liters akvarium med mycket rötter och några enstaka svärdsplantor. Jag kommer att ha torvfiltrerat vatten. Jag har haft nu odlad discus i ca. 1 år och undrar om det är rätt att börja med heckel som sägs vara så klurig?
                  Sen funderade jag på någt sällskap till dem. Några malar och kanske ett antal kardinaltetror. Skulle det funka eller vill de helst vara helt ensamma?

//Alexander
                  Mvh Alex

Kommentar

• Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

Som sagt, tacksam för svar!
                    Mvh Alex

Kommentar

• ChipseT
                      Användare
                      • September 2003
                      • 61

jag hade inte kört nått i karet.. bara diskusarna..
                      men det e jag det..

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

Okey, är det någon här på ciklid.se som har Heckel?
                        Mvh Alex

Kommentar

• Melina
                          Användare
                          • June 2002
                          • 55

Jag har haft VF Heckel, de är inte enkla. Problemet var att när jag köpte fiskarna var de liite smala över pannan. Jag frågade killen i affären om han trodde det gick att mata upp dem och det trodde han. Gissa hur det slutade. Om heckeln är smal eller överhuvudtaget verkar må lite dåligt ska man absolut inte köpa för det finns nästan ingen chans att de överlever. Just heckeln är extra svår att mata upp. Det är iaf mina erfarenheter. Jag tror inte det kommer bli några problem att blanda VF med odlade.
                          Mvh Melina
                          Mvh Melina

Kommentar

• Jonne
                            Användare
                            • April 2003
                            • 120

Jag har Heckel som går i vanligt kranvatten & mår jättebra. Har kört nu så i ca 3 månader. Dom äter ur handen på mig. Storleken är ca 10 cm.
                            www.discusklubben.se

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

Okey, de som är på akvarielagret är iaf inte smal över pannan. De är hur pigga som hellst och simmar glatt omkring.
                              Nu är det så att de kostar ju en slant så jag har endast råd med 7 st.
                              Skulle det funka att endast ha 7 st i ett 720 liters akvarium?
                              Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...