Vad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • November 2024

Vad?

Vi har fått en 112 liters burk över och blivande fruns intresse för malar är växande. (Ok! Jag vet att det är ett ciklidforum men det finns så många duktiga akvarister här.) Kan jag få några förslag på vad man kan ha för malar och kanske några små roliga ciklider till? Själv kan jag inget om sydamerikanska fiskar.

Hon har blivit förtjust i en Panaque som ju blir på tok för stor för ett sådant akvarium men om man köper en liten, 4-5 cm hur länge kan man ha den innan den växer ur?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ajaj, nej, köp inte en sådan, det är mycket dumt. De växer relativt fort och snart är 112 liter mycket för litet. Att hålla på handla fiskar som blir stora för att ha "sålänge" är inte en bra idé och det är inte heller det akvaristik handlar om. Du måste ha tålamod.

Ancistrus därmot kan funka fint i ett 115, ja till och med en hypancistrus zebra, om ni nu vill ha en flashig mal. Den ser ut såhär:

Inte så billig men det går att få lek.

Vad gäller sydamerikanska ciklider skall jag överlåta till någon annan, men någon dvärgciklid, typ apistogramma, är inte fel..
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

Om du absolut vill ha yngel är Ancistrus det rätta.
      Det finns flera randiga L-malar som är billigare än svindyra zebran. Har själv ett par L66 (fast jag har i stort sett bara fått se stjärten på den ena under två år).
      Kolla också in malarna i underfamiljen Loricariinae - Rineloricaria, Sturisoma, Farlowella m fl. De är inte de mest aktiva fiskarna, eller de flashigaste - men mycket personliga och intressanta. Inte omöjliga att få till lek, heller. Någon av de mindre arterna borde funka. Bläddra igenom Mergus Wels Atlas!
      Sen finns ju alla pansarmalar...
      Vill du ha Apistogramma-yngel är cacatuiodes rätt val.
      mvh Daniel
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

citat:Ursprungligen skickat av daniel60

Det finns flera randiga L-malar som är billigare än svindyra zebran.
        Arninge Zoo har ett gäng Peckoltia vittata för 80:-/st igen. Inte den färggrannaste av de randiga direkt, men bra pris, liten, och odlingsbar.

Kommentar

• Mård
          Användare
          • February 2004
          • 285

Har för mig att panaguen växer väldigt långsamt??...hur är det egentligen med det....inte för att du borde köpa den då..men vill bara veta....[?]
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

Jag får säga som danial60, att kolla in underfamiljen Loricariinae. Själv älskar mina Sturisoma. Nu vet jag inte om jag har två helgalna Sturisoma eller alla är likadana. Men mitt par har den jävla förmågan att åka snåltaxi på mina Discusar (som är inte alls uppskatat!). Det är precis som tänker fy fan för att ta mig till andra sidan karet, det är svin jobbigt! Jag tar en lift med en Discus 20 cm framåt tills jag blir av kastad, sen hoppar jag på nästa tills jag kommer fram.
            Sen det bästa är att dom är nästan aldrig skygga och alltid frame, och har du tur och får ett par så får du se kanske en lek på framrutan

Kommentar

• Tobias
              Användare
              • June 2004
              • 95

Jag antar att du menar en royal Panaque, det finns andra Panaque malar som inte blir så förfärligt stora. Men jag håller med vad som sagts redan, skaffa inte en mal som blir 40 cm om du inte tror dig ha plats för den och dess beteende.
              Queen Arabesque, L-260 är en annan Hypancistrus som inte blir så stor, men kan bli vacker om den håller en mörk bottenfärg med vita ränder.
              L-018, L-081 och L-177, eller Gold Nuggets kan också gå bra. Jag har aldrig sett en Nugget så stor som Planet Catfish föreslår att de kan bli. Inte personligen men inte heller i handeln. L-177 tycker jag ser trevligare ut med de större fläckarna, dessutom sägs det att den blir mindre är L-018 och L-081, men det är inget jag kan säga baserat på egen erfarenhet.
              På väg tillbaka in i hobbyn.

Kommentar

Arbetssätt...