If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
jag funderar på att börja göra vatten till mina troffar från RO-vatten och undrar om det duger med att använda saltvatten-salt till lämplig konduktivitet eller om man ska använda receptet som fanns i CB?
tips, ideér?
jag rekommenderar dig till att använda specialsalterna som finns att köpa för uppsaltning av vattnet anars kan du ju alltid blanda med kranvatten och buffra med bikarbonat.
jag funderar på att börja göra vatten till mina troffar från RO-vatten och undrar om det duger med att använda saltvatten-salt till lämplig konduktivitet eller om man ska använda receptet som fanns i CB?
tips, ideér?
1) Varför?
2) Visst duger salt avsett för saltvattensakvarier; det är en blanding av ett tjugotal olika salt, plus att det är bikarbonatbuffrat.
på vilket sätt är den komplicerad? jag måste mäta upp det tillverkade vattnet med en konduktivitets mätare samt ph och Kh.
Det jag funderar på är om saltvattensaltet innehåller det nödvändiga?
Nej, men massor av amerikanska akvarister, som har kasst kranvatten, använder RO-vatten till sina saltvatten. Saltvattensorganismer är, pga att de ofta inte skiljer mellan kroppsvätska och omgivande vatten, känsligare för jonsammansättning än vad sötvattensdjur (som måste skilja på kroppsvätska och omgivande vatten) är, så om koraller, kräftdjur och tagghudingar överlever i RO-vatten med akvariesalt, då gör säkerligen sötvattensfisk det också.
Med den "lilla" mängd salt du behöver för att hamna på ca 300ms i ledtal så tror jag inte att saltvattensaltet är så bra iom att du använder så lite så får du inte med tillräckligt med olika ämnen.
men som sagt det finns specialsalter till sånt.
De flesta saltvattensakvarister tillsätter olika andra medel för att kh och ph buffra sina vatten.
citate flesta saltvattensakvarister tillsätter olika andra medel för att kh och ph buffra sina vatten.
Vad är kh buffra? Vad är ph buffra?
Det finns tillräckligt med karbonater i saltvattensaltet, det extra karbonater som saltisarna tillsätter är de som förbrukas av koraller och i nerbrytningsprocessen.
Saltvattensaltet inehåller nästan dubbelt av alla spårämnen. Detta av två anledningar, det skadar inte och det förbrukas i karet. Så jag tror inte att det kommer att bli några otroliga brister, deffinitivt inte något som troffarna lär ta skada av.
Även om jag inte är så haj på troffar så tycker jag nog att när man nått sina 300ms i ledtal så är det ju bara att tillsätta extra bikarbonat om kh värdet inte är tillfredsställande.
MVH
Magnus
Kommentar