Trög kväll?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • August 2003
    • 177

    Trög kväll?

    Att ciklid.se inte alltid fungerar som andra sidor har man kanske vant sig vid, men ikväll är det ovanligt trögt. I alla fall hos mig. Forumet laddar lååångsamt, mina nya, fantastiska[)], bilder går inte att ladda upp och dom jag tidigare har lyckats få dit är borta....igen. Man börjar ju fundera… Fast siten är ju gratis, så vad rättfärdigar då den så ofta framförda kritiken mot hur siten fungerar? Hmm… Kanske ska vi ha en medlems del (för dom som betalar) och en fri del för dom, mer än välkomna, nya besökarna? Det är ett svårt val och det är en svår situation att kritisera då det naturligtvis är hedervärt och uppskattat med allt det frivilligt arbete som ligger bakom hela NCS. Skjut mig gärna för dessa rader, men gör något radikalt åt sidan efteråt!

    Mvh
    Kennet
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Både zoopet och ciklid.se går helt på knäna ikväll. Säkert är det webhotellet som spökar, som vanligt.

    Skulle inte Zoopet/Ciklid byta webhotell för att komma ifrån allt det här eländet?

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Det har varit lugnt en bra stund nu faktiskt, men visst ser det ut som om webbhotellet spökar igen...[V]

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Det e ju sa att moderatorn har uppteckt erat surfmissbruk och detta sa kallade stopp e planerat for att ni ska ga o gora rekmix o byta lite vatten =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 4128

          #5
          Nu funkar det väl okey?
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            joda nu e det bra
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Kennet:
              Varför dina foton inte finns när man sorterar på ditt namn vet jag inte, det får Joakim eller Christian svara på. Om jag inte har fel för mig så har det hänt tidigare också.
              Sorterar man på släkte finns dina foton där, t ex;


              Ok, ditt inlägg hann försvinna innan jag svarade.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Jag skickade i alla fall en mail till FS-data igår kväll och frågade om dom hade hällt sirap i deras servar eftersom både zoopet och ciklid var supersega. Bägge sidorna ligger hos FS-data men på olika servrar där.
                Nån halvtimme senare "släppte det" men om det berodde på att FS-data gjorde nåt eller nåt annat vet jag inte.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • So
                  NCS Medlem
                  • August 2003
                  • 177

                  #9
                  Jo, det har ju hänt upprepade gånger att mina foton inte finns när man sorterar på mitt namn och det känns ju lite tråkigt naturligtvis då jag ofta länkar till den sidan. Det går säkert att få ordning på.

                  Anledningen till att jag tog bort det andra inlägget var att det blev lite väl vasst och det var inte riktigt min avsikt. Ber om ursäkt för det. []

                  Mvh
                  Kennet

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

                    #10
                    Jag och Christian har börjat titta på vad det är som gör att just dina bilder Kennet inte listar mer än 1 bild under fotograf, när det fungerar för andra fotografer.

                    Återkommer så fort vi hittar något.

                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

                      #11
                      Har nu fått klart för mig varför inte alla dina bilder visades.

                      Allt detta berodde på en mellanslag som letat sig in efter ditt namn i den databas som håller reda på alla kort och dess fotagrafer.

                      Eftersom sortering sker från att visa senaste kort till att sist visa äldsta kortet, så fanns endast 1 kort med ditt namn inklusive mellanslag.

                      Tidigare var alltså den felaktiga länken till dina bilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_fotograf.asp?FOTOGRAF='Kennet%20Kölb rant%20'

                      Medans den borde ha varit:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_fotograf.asp?FOTOGRAF='Kennet%20Kölb rant'

                      Vad lär vi oss av detta ?

                      Viktigt att vara nogrann med de uppgifter som registreras när man laddar upp en bild.

                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • odilou
                        Användare
                        • April 2002
                        • 308

                        #12
                        citat:Vad lär vi oss av detta ?
                        Viktigt att vara nogrann med de uppgifter som registreras när man laddar upp en bild.
                        Eller kanske att ni ska lära er de mest grundläggande principerna när man bygger relationsdatabaser och internetapplikationer? Ursäkta språket, men det där resonemanget är så dumt att jag häpnar.
                        Jag förklarar gärna hur ni ska gå till väga om kunskapen saknas.

                        Bästa hälsningar Rasmus

                        Kommentar

                        • Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 7334

                          #13
                          Betänk att all utveckling och underhåll av ciklid.se sker på ideéllt basis och att vi som håller på med detta inte alltid har det som huvudsaklig arbetsuppgift i det "civila", varför man ibland kan få svar som ovan.

                          Har du ideer på hur vi i framtiden skulle kunna bygga bort sådana möjligheter till fel, som denna gång uppstått, är du mycket välkommen att skicka information till oss om detta.

                          Ibland blir man hemmablind, varför det aldrig är fel att få "input" från andra, för att kunna utveckla sig själv.



                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se
                          ____________________________________________

                          Kommentar

                          • odilou
                            Användare
                            • April 2002
                            • 308

                            #14
                            Jag förstår att man inte riktigt kan ställa sådana krav som jag gjorde på er som ideellt arbetande. Jag jobbar som systemutvecklare och reagerade som jag hade gjort om jag hade betalat för att få ett system levererat, dvs ett resonemang där alla lösningar utom den bästa är dåliga lösningar. Hursomhelst hjälper jag gärna till att strukturera upp den där databasen vid tillfälle, jag tror att med små medel skulle en del saker kunna fungera mycket bättre.
                            Mvh Rasmus

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

                              #15
                              Låter jättebra att veta att du skulle kunna finnas till hand för att optimera det hela.

                              Till saken hör väl också att just medlembilderna fortfarande ligger kvar i en access-databas. På sikt skall detta flyttas över till mySQL,
                              och i och med den flyttan kan deet ju göras bättre.

                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...