Akvarielokal i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

    #16
    Tricella: Jag hade en lokal i mitten på 90-talet som jag delade med en tämligen välkänd göteborgsakvarist som hade mycket akvarist-kontakter. Det som var roligast var inte att ha massor med akvarium utan besöken från alla goa akvarister. Det är rätt kul att över en kopp kaffe utbyta erfarenheter och ljuga om hur stora fiskar man dragit upp. Sen var det ju tyvärr en hel del arbete också.

    Är det någon som har tipps på hur man tex kan förenkla vattenbyten?
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #17
      Många väljer ju att borra karen och använda sig av automatiska vattenbytensystem som fyller på vatten samtidigt som de töms. Vissa har det bara för att kunna tömma alla samtidigt genom plaströr de drar från karen.

      Jag har valt att inte borra (känns lite risky plus att borret kostar skjortan), utan använder istället en 3/4" slang med böjd pv-rör så jag kan hänga den över karet vid tömmning och påfyllning. Sen har jag precis innan röret in i karet en "brandslangkran" så man slipper hålla på vika slangen och så...

      Det går relativt fort att byta vatten då tycker jag och man kan göra annat under tiden, till exempel läsa nån tidning eller så... 2 timmar tar det att byta allt ungefär. Kanske blir 2,5-3 timmar när lokalen är full, men det e la inte så farligt tycker jag inte när man har stereo och bokhylla i lokalen

      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • April 2002
        • 314

        #18
        Kul att så många kör lokal. Måste finnas en grymt massa mer eller mindre stora akvarielokaler runt om i landet. Se gärna till att försöka komma med i ciklidbladet, tycker det är skitkul att läsa om sånt här.

        Själv är jag husägare sedan ett drygt halvår. I källaren finns ett rum som innehåller elpannan och varmvattenberedaren. Från tidigare står där en stor oljetank. Den ska bort då kommer det att bli några kvadrat. Vattenkran och golvbrunns finns. Det får nog bli en liten akvarielokal där snart :-)

        Tänkte ändå ha vinterförvaring av dammfisk där eftersom en trädgårdsdamm ligger i planeringen (i princip färdiggrävd).
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av salo

          Se gärna till att försöka komma med i ciklidbladet, tycker det är skitkul att läsa om sånt här.
          Redaktören håller med om detta, det har inte kommit in några artiklar av den typen på länge. Jag skulle gärna se fler artiklar från personer med odlingslokaler där det beskrivs olika tekniska lösningar. Det kan vara t ex ställningsbyggen, filtersystem, vattenbytessystem, mm mm.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #20
            Salo: Tänk på att den där oljetanken blir ett kanonakvarium om du sågar upp framsidan och sätter i ett glas. Jag ångrar att jag tog bort min.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Micke

              citat:Ursprungligen skickat av salo

              Se gärna till att försöka komma med i ciklidbladet, tycker det är skitkul att läsa om sånt här.
              Redaktören håller med om detta, det har inte kommit in några artiklar av den typen på länge. Jag skulle gärna se fler artiklar från personer med odlingslokaler där det beskrivs olika tekniska lösningar. Det kan vara t ex ställningsbyggen, filtersystem, vattenbytessystem, mm mm.
              Kan det bero på att alla sparade sina "artiklar" till tekniktävlingen? Där måste väl finnas lite material att använda?
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #22
                Hej Fredrik.
                Tanken är bra om tanken,Men det måste bli ett jädra jobb att göra rent inuti plus att det måste bli några rediga spänningar i plåten.Hade tanken när jag gick över från olja till värmepump.Min var ca.1,70+1,70+2.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • April 2002
                  • 314

                  #23
                  Fredrik, det är en tanke jag haft. Skulle det vara realistiskt? Antar att man får glafibra/epoxylacka eller liknande på insidan och greja en massa.

                  /Jonas
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  Arbetssätt...