Akvarielokal i Göteborg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • February 2004
    • 213

Akvarielokal i Göteborg

Hej!
    Har precis fått en lokal på 24 kvadrat i Majorna, Göteborg. Den kostar 800kr/månad inklusive värme, vatten OCH el. Det är en före detta tvättstuga med golvbrunn och flera vattenuttag. Enda nackdelen är att den ligger på översta våningen.

Är 24 m2 tillräckligt stort för mer än en glad hobbyakvarist?
    Hur får man lättast tag i utrustning: ställningar, akvarier, pumpar mm?
    Vilken typ av akvarier är att föredra: Glasakvarier på hemmagjord träställning eller standardakvarier typ 540l på aluminiumställning?
    Är det någon som är sugen på att dela?

Alla tips mottages tacksamt. Maila gärna till martin.j.olsson@telia.com.
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

24 kvadrat är ganska bra storlek.. du borde få plats med en soffa och bord också.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Hej!

Grymt kul med lokal! Jag har en på 16,5 m2 i gbg och där har jag (kommer jag ha) drygt 5000 liter, utan att det blir trångt. Då täcker jag bara väggarna och bygger alltså inte ut på golvet, om man säger.. Jag skulle kunnat få in ännu mer, men vill inte ha det för trångt...

1. Nej det är inte för litet...

2. Köp begagnade kar, hela ställningar med kar etc, men planera noga först, jag hgjorde en ritning, exakt med skala och allt... Yngelkar köper jag nya på hornbach för 199kr st (54 liter) och har 12 sånna i en ställning i tre plan med kortsida innåt och de driver jag med en enda stor membranluftpump. Järdigt smidigt, funkar hur bra som helsr. Jag täcker hela kortsidan med filtermatta...

3. Jag gör bara hemmagjorda träställningar. Se länk:

4. Dela kabn vara lurigt. Vad händer om nån lägger av, vem skall försäkringen stå på, vad händer om nån får mycket otur och det går bra för den andra etc. Det kan bli en hel del problem och jag vet inte hur många jag hört som fått problem med att dela. 24 kvadrat kanske är lite för litet att dela med, jag vet inte...

Du får gärna komma förbi och titta på min lokal om du vill. Den är halvklar nu. Maila mig då viktor@zaphi.com så kan vi ju bestämma nått. Jag kan säkert ge dig lite tips om saker jag gjorde rätt/fel från början...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Det är inte annat än att man blir sugen på lokal. Jag håller på att kolla runt på nya lägenheter nu och kanske även lägenhet där man kan ha möjlighet till att hyra lokal i närhet för akvarier som ni gör/skall göra.

Intressant att se hur det gått för dig Zaphi och jag får verkligen gratulera dig till lokalen. Har du bilder på lokalen med ställningarna uppsatta?

MadMartin: Jag är rejält avis...800kr/månad för 24 m2 inkl värme, vatten och el är egentligen för bra...

Kommentar

• Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

Du ska vara klart nöjd med priset. Själv betalar jag strax över 500:- för en lokal på 53kvm, inklusive vatten och värme. Tyvärr ingår inte el, och den kostar ca 1000:- i månaden. men det är det värt =)

Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Men Björn...1500kr/månad får 53 m2 låter minst lika bra som 800kr/månad för 24 m2...

Har du också din lokal i GBG?

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

hoho, måste bara tillägga att jag betalar bara 450 kr / mån och då ingår el och vatten (värme). 16 m2 iofs bara , men ändå. Räcker för mig.

Tricella, ja har tänkt plåta lokalen massa gånger men jag vill kanske få klart allt först, kan vara det.. Har 4st 375r kvar att installera... (måste köpa dem också först).

Kommentar

• Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

Tricella: Jag vet att det är ganska billigt ändå, men elen kan ju variera, och lokalen är långt ifrån fylld ännu =) Har lokalen i Lund, bor ju i Lund så det hade varit jobbigt att pendla för att mata och byta vatten =)

Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• spec_mats

letar ochså efter en lämplig lokal-men jag bor i stockholms innerstad och här är det ofta ockerhyror, men 450/mån inkl. el & vatten låter superbra.

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Mspec "mats"... Varför har du inte fått något riktigt artnamn ännu? Hur många fjäll har du mellan öra och näsa egentligen

Kommentar

• JohanO
                      Användare
                      • August 2003
                      • 32

Hyr ett litet krypin på ca 14 kvm för 300:-/mån, och har där ett fastpris för elen på 500:-/mån. Jag har hittils lyckat klämma in ca 3000l vatten och räknar med att ca 500 liter till ska få plats i något hörn... Det bör nämnas att i priset så ingår även värme samt varm/kallvatten med golvbrunn. ...Men visst bli man lite sotis på hyrorna ovan, men jag antar att det kan vara många faktorer som spelar in!?
                      Besök gärna vår fisksida!

Kommentar

• spec_mats

ställ den frågan till Intendent Sven O Kullander på Naturhistoriska Riksmuseet...

Kommentar

• Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

Jag passar på att göra reklam för mitt ciklid-lokal-galleri som jag tycker att alla ni som har lokal ska delta i. Det är bara att höra av sig till mig om ni är intresserade.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Fredrik: Jädrar ja! Där måste jag ju vara med... Skall skicka in till dig när det är dags...

Kommentar

• ciklidMartin
                              Användare
                              • February 2004
                              • 213

Zaphi: Kommer gärna förbi och kollar in din lokal. Kanske kan vi göra gemensamma inköp från någon internetbutik. Kommer behöva en hel del filtermatta, pumpar mm

Kommer mestadels ha troffar av olika slag. Har nu bärnsten och dubbar. Tänkte köpa in lite mer allteftersom under augusti och spetember.
                              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

Arbetssätt...