powerhead: 901 jämfört med 802

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • April 2002
    • 314

powerhead: 901 jämfört med 802

Har ett Juwel 400L med BTN-blå filtermatta-powerheadfilterlösning. Pumpen är en Aquaclear 802 och det mesta funkar rätt bra men jag vill ha mer cirkulation. Har sett att det finns en modell till som heter 901 som pumpar ca 3700 L/h som säkert skulle passa bra.

Då är frågan innan jag slår till om det bara är att byta från 802an. Dvs är alla dimensioner samma? Har sett bild på 901an att utflödet ser lite annorlunda ut. Se tex denna bild: http://www.equarium.com.au/store/det...+901+Powerhead där verkar det som att utblåset är riktat lite neråt vilket skulle funka mindre bra då jag vill koppla den direkt i en slang genom bakgrunden. Samtidigt ser det ut att bara vara en adapter. Någon som med säkerhet vet hur det ligger till?

/Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Det måste väl vara en ny pump? Den ser ut att vara en vidareutveckling av Aquaclear 5000, så vad jag tror är "utblåsriktaren" bara en skedformad pryl man klämmer fast och kan roteras hur man vill. Man kan även sätta dit en slang utan problem då det följer med en adapter för det ändamålet. Åtminstone fungerar den så på Aquaclear 5000.

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Personligen måste jag säga att jag är tveksam till Aquaclear´s större modeller. De fungerar inte riktigt lika bra som de mindre modellerna.

Får du inte ljud från vibrationer (inte missljud i pump) när du kör 802?

Jag undrar också om inte den nya 901 ersätter 5000 modellen då den verkar ha utgått som sortiment hos tillverkaren.

Kommentar

• spec_mats

Har ingen erfarenhet ang. aquaclear, men däremot Tunze som jag med förtjusning rekommenderar just pga blablabla...

Bilden på länken ser ut som en adapter men vad har den för funktion?

Kommentar

• christian@hinloev.dk

Det er bare en adapter.
          Udgangen fra pumpen er nogenlunde som på 802'eren bare lidt større.

Jeg vil ikke anbefale at du skifter din 802'er ud til en 901'er.
          Jeg har en 901'er siddende i et 530 l akvarie. Og der er MEGET cirkulation. Faktisk så meget at sandet konstant bliver flyttet væk fra modsatte hjørne. Nu har jeg løst mit problem ved at lægge en bunke sten i den modsatte ende af pumpen. Køb hellere en 802 mere.

Kommentar

• christian@hinloev.dk

ups.....
            Glemte lige 901'erens er ca. dobbelt så stor som 802'eren

Kommentar

• spec_mats

hur är 802 och 901 när det gäller ljudvolym och vibrationer?

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

Jag har bara prövat 802 och den var jag inte nöjd med när det gäller ljudnivån...

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Oj du är rolig spec "mats"...oj oj.[V]

Och hur kommer det sig att du endast har en nolla i dina inlägg fast du gör flertalet inlägg? Väldigt uttömmande info om varför Tunze är så bra också..."bla bla bla" är ju verkligen intelligent.

Tunze är enligt en del här på forumet en högkvalitativ pump så om du har råd bör du nog ta dig en titt på de pumparna som alternativ till det du funderar på nu. Jag har dock inte provat Tunze så jag kan inte ge del av mina erfarenheter på detta område.

Kommentar

• spec_mats

lite barnsligt kanske!? men ja kunde inte låta bli

och frågan om inläggs-antalet får nog ställas till vår kära moderator

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Ok spec "mats"...jag är lättretad efter tidigare diskussion (inte med dig inblandad) som du "fyndigt?!?" relaterade till.

Detta kan jag dock tåla...

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • October 2002
                        • 405

Har sett en 901 i aktion, lät betydligt mindre än 802.
                        Strömningen är stark och de problem detta medför är ingen skillnad mot övriga pumar med samma styrka på vattenstrålen.

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

H
                          Bilden på länken ser ut som en adapter men vad har den för funktion?
                          Menar Du "korgen" så tar man bort denna när man kopplar på ex.v. filtermatta,den tjänar som insugningsskydd om man kör pumpen enbart för cirkulation.

Kommentar

• spec_mats

citat: Ok spec "mats"...jag är lättretad efter tidigare diskussion (inte med dig inblandad) som du "fyndigt?!?" relaterade till.
                            (Lite humor kan vara uppfriskande...)

bs-ok då förstår jag, men 901 har alltså lägre ljudvolym-kan vara ett intressant alternativ för mitt "sjukhus-akvarium" där jag endast eftersträvar en konstant riktad vattenström.

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

Det tror jag. Vet dock inget om vad 901 kostar

Kommentar

Arbetssätt...