byta fiskgrupp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • December 2003
    • 70

byta fiskgrupp!

Hej funderar på att byta bort min Hongigrupp(ca 8 cm)till ngt annat jag har Maingano o golden ,jag tycker Hongi tar över pga aggresivitet hos 2 större Hannar som "sätter på" honorna stup ikvarten.DE andra 2 gruppernas betenden försvinner helt,trots att de är vackra fiskar vad göra??(burk 350) Tack för alla snabba svar i forumet!
    mbunas
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

citat:Hej funderar på att byta bort min Hongigrupp(ca 8 cm)till ngt annat jag har Maingano o golden ,jag tycker Hongi tar över pga aggresivitet hos 2 större Hannar
    Du vill alltså ha nån liten lugnare grupp?
    Normalt sett brukar inte Cyaneorhabdos (nytt namn för maingano) vara så lugna och dom kommer antagligen bli ungefär som dina Hongi när du tar bort den gruppen.Golden brukar dock alltid vara det och fiskar som har ungefär samma temprament som golden är fiskar som Electra,C.moorii & även Aulonocara brukar vara lugna...
    Men 350 Liter är för litet för Moorii och Aulonocara kommer nog inte komma till sin rätta med Maingano...

Jag skulle istället testa att sälja/ge bort en av din hanar i Hongi gruppen och se ifall det blir lugnare då...Om den andra hanen fortsätter iaf så skulle jag testa att sälja den andra hanen med och köpa en ny hane och kanske då ha turen och få en som är mindre aggresiv!
    Lycka till!

Kommentar

• malawi_voodoo
      Användare
      • July 2002
      • 790

350 liter duger gott å väl för moorii sen bara till att ha STOR fri bottenyta..
      /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

citat:350 liter duger gott å väl för moorii sen bara till att ha STOR fri bottenyta..
        Enligt mina egna erfarenheter så Nej!....
        Även svårt att få en "STOR" bottenyta i 375 liter...

Endel säger dock att dom funkar i 350kar (Zoopet b.la)
        Men i boken Aqualex Malawisjöns Ciklider står det 600liter vilket jag tycker låter bättre..

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

moorii blir ju stora, runt 20cm (hade en riktigt stor hanne ett tag) så det skall man inte ha i ett 350, jag tyckte mitt 540 var alldeles för litet för den firren.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Jag håller med. En riktigt fullvuxen hane är stor och då verkar 350-375L aningen smått...

Det tar dock en väldigt lång tid för C.Moori att växa till full storlek...så nog kan man hålla dessa i 350-375L akvarium en ganska lång tid om man skaffar mindre exemplar från början.

Kommentar

• spec_mats

en lösning kan vara att ta bort de "snälla" individerna och ersätta med "bullie-boys" som ex. nån melanochromis el liknande, Maingano brukar vara ganska tuffa (har jag förstått) men de är kanske små fortfarande? isåfall kommer de nog med tiden att dominera i ditt akvarium, Så du kan ta bort golden låta maingano och hongi vara kvar och eventuellt komplettera med en art (ex. M Auratus, M Johanni, Ps Demasoni, Ps Polit)

Kommentar

• malawi_voodoo
                Användare
                • July 2002
                • 790

Konstigt, jag har haft en fullvuxen moorii hane i min 375a i åratal å de trivs som fisken i vattnet, lekar hela tiden...

"det står i böckerna" klart att ju större desto bättre.
                i bäckerna står det bla att borleyi kadanog klarar sej med 250, konstigt att den inte får plats i min brors 540... slår ihjäl allt den ser typ...

Mina mooriis trivs som sagt utmärkt, och vet många fler som har moorii i 375or med mkt bra resultat. Vet att det finns en tjomme här på forumet som har den i en 300liters burk så...
                /Glenn Wouda

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Vad har du och de andra för sällskap till C.Moori då? Om man anpassar sällskapet efter den yta som C.Moori behöver så funkar nog ett 350-375L. Nu var det ju inte riktigt så att C.Moori går ensamma...

Kommentar

• forssten
                    Användare
                    • December 2003
                    • 70

Tack för svaren! Men om nu Maingano är även de aggresiva(strl ca 6-7 cm)kan de kanske jämna ut sig när de är fullvuxna?I dagsläget håller de sig mest vid ytan förutom ett par lite kaxigare hannar.Det verkar som Hongihannarna bestämmer hur, var och när resterande fiskar får röra sig akvariet Hannarna har inte skadat några ännu bara håller alla på sin plats(de har var sitt stort ej gränsöverskridande revir).Det finns ochså 2 dominanta Golden som brukar munfajtas m.m då kommer Hongihanen och bryter deras herarkikamp!förövrigt så tuggas det hejvilt för jämnan i alla grupper så det kanske betyder att alla trivs egentligen??Eller?? []
                    ps!Är det bara hongi hanarna som är vackra?resterande i gruppen är dystert bruna?
                    hoppas det är ngn som orkar läsa allt detta filosoferande!![]Ha det gott.
                    mbunas

Kommentar

• malawi_voodoo
                      Användare
                      • July 2002
                      • 790

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Vad har du och de andra för sällskap till C.Moori då? Om man anpassar sällskapet efter den yta som C.Moori behöver så funkar nog ett 350-375L. Nu var det ju inte riktigt så att C.Moori går ensamma...
                      Jag har just nu 3st protomelas steveni taiwan, 3st A. benga och 6st O.lithobates med mina 4st 16-20cm moori å det funkar fin fint
                      /Glenn Wouda

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Är alla arterna fullvuxna?

Kommentar

• malawi_voodoo
                          Användare
                          • July 2002
                          • 790

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Är alla arterna fullvuxna?
                          lithobatesen har la 4cm till att växa men de ska bort när jag flyttar.
                          ska byta ut de mot golden(blä men flickan gillar dom) eller mari gold.

Jag har haft mina moorii som fullvuxna i över 5 år(7åt totalt) med många olika konstelationer, och det är ALLTID funkat, jag förstår inte varför det inte skulle göra det?

är mooriin för tuff eller vek?
                          /Glenn Wouda

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Min moorii var en elak snubbe, slog ihjäl sina två honor hos förra ägaren och höll ett litet skräckvälde tillsammans med Venustus-hannen. Hannen var minst sagt fullvuxen, 20 cm var han garanterat med stoor pannpuckel

Dock är säkerligen andra delfiner snällare, allt beror på antalet honor, nu på slutet hade ju min inga honor o visa upp sig med så han nöjde sig att bossa med venustusens honor (han fick stryk av venustusen när han jäklades för mycket med honorna).
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Moorin kan vara ganska tuff faktiskt gentemot sina honor/hona. Men värst tyckte jag själv att det var mellan de båda honorna jag hade...

Jag skrev inte att det är helt fel att ha Moori i en 375:a...Jag skrev bara att det känns aningen smått.

Kommentar

Arbetssätt...