Vad kan detta vara för ciklid??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moga_
    Användare
    • September 2003
    • 98

Kanskje hybriden din er en festae-uropthalmus mix FI? Det har faktisk ikke slått meg før nå!

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

jinnarparen: Jepp han påminner helt klart om urophthalmusarna i Aqualoggen men någon renrasig uro är det inte, han är alldeles för knubbig och det är en massa andra saker som spökar men som inte syns så bra på de där bilderna.

Moga: Jo det är möjligt att båda de arterna är inblandade, men något annat borde nog också vara med pga kroppsformen och de numera osynliga sidofläckarna, trimaculatum kanske? eller lyonsi?
      Så här såg han ut innan han flyttades ihop med zonatan.

Men lägg inte pannan i djupa veck nu, jag kanske egentligen borde starta en ny tråd där jag postar bilder, det känns som att den här identifieringsdiskussionen går i cirklar och jag är rädd att vi aldrig kommer komma fram till vad det är för nåt.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
        Användare
        • November 2004
        • 164

oj vilken härlig firre den där hybriden är....mycket vacker...kul att den funkar med zonatan...ser att den åxå mår bra...de glädjer mej

Berra

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

vad är det för kön du har på dina veijor?

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Både zonatan och hybriden är hanar så det är med andra ord hyfsat märkligt att det har fungerat så här länge.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

citat:han är alldeles för knubbig
              FI: dina jaggor var ju knubbiga de med fastän de inte var hybrider, men jag håller med dig det finns vissa andra saker som avviker, fast å andra sidan så har vi ju inte sett alla uro-varianter än.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

citat:men något annat borde nog också vara med pga kroppsformen och de numera osynliga sidofläckarna, trimaculatum kanske? eller lyonsi?
                Hybrider, sarskilt F2or kan ha utseenden som inte finns i P.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• svempa
                  Användare
                  • June 2004
                  • 89

Tycker den påminner lite om en etroplus surantensis eller diamantciklid även kallad briliantciklid.

1475L amerika
                  2*112L yngel
                  150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

jinnarparen: Jag är fortsatt tveksam men vem vet du kanske har rätt, speciellt den översta hanen på sida 110 i Aqualoggen tycker jag påminner om min firre. Han ser även ut att ha lite mönstrade fenor som de andra urosarna verkar sakna, plus att det är lite ljusa prickar längs ränderna precis som på den här krabaten.

Nåja, här är två nya bilder bara för att ni tog er tid att fundera.

Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

FI: Titta också längst ner på sid 110. Bilden "S53192-4 Nandopsis urophthalmus "GUATEMALA" " här finns det iriserande fjäll, precis som din också har.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jo den liknar också min en del, men just det där att min har sidofläckar då ränderna försvagas tycker jag tyder på att det är nåt mysko med den, att den är korsad med trimaculatum t.ex.
                        En viktig sak att påpeka är också att jag hade små urophthalmus i våras eller när det nu var och de såg helt annorlunda ut då de var små jämfört med den här krabaten. Jag tror helt enkelt att ränderna han visar upp nu (lekdräkt?) lurar en att tro att den liknar urophthalmus mer än den egentligen borde. Utan ränder tycker jag han liknar en lyonsi, men utan underbett och knallröda ögon.

Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Gäst

Det är ju helt klart likt en Urophtalmus, men de uro jag ägde 'tappade' aldrig sina ränder. Tom den hona som mobbades till döds var blek, grå daskig och randig (ala s.110 AqualogIII längst nere till vänster)

Halv kass bild på en Urophthalmus hanne jag hade en gång i tiden.

Kommentar

• the king
                            Användare
                            • January 2005
                            • 34

Nyckelhåls?
                            Jag kör BMW! fast mest Jagga

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

citat:Tycker den påminner lite om en etroplus surantensis eller diamantciklid även kallad briliantciklid.
                              Visst kan man se likheter med diamantcikliden (randig och prickig) men den hör definitivt inte till den gruppen ciklidr (Etropliner, Indiska + en del madagaskarciklider). Den hör utan tvekan till den centralamerikanska gruppen (dit även vissa sydamerikaner som C. festae hör).
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

Fredrik, du va de längesen du visa bild =)
                                Lennart "Laesk" Axelsson
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...