Tinade röda mygg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

"Återigen är det alltså hur farligt det är för fisken som intresserar mig". Ja, jag förstod det, det var därför jag skrev "Däremot finns det alltså troligen levande salmonella i allt frys foder", men det finns så mycket människor som är nojjiga för salmonella och jag vill inte spä på ryktesspridningen om den för människor (läs barn, alla vet ju att det bara är barn som har akvariefisk) smittsamma fiskmaten. Det här är den enda studien jag känner till och den visar på att det finns bakterier i fodret som kan börja växa så fort det tinas och att din oro är befogad. Jag vet att fiskar är känsliga för härskett fett och många arter är säkert mer känsliga för matförgiftning än vi. För att citera mig själv:
    citatläng!
    Samtidigt kan jag inte tänka mig att det är ekonomiskt försvarbart att inte tina om fodret för ompackning men att detta går göra på bra och dåligt sätt. Foder som dryper av "köttsaft" ger vibbar av att vara dåligt behandlat.

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Jag vet att fiskar är känsliga för härskett fett och många arter är säkert mer känsliga för matförgiftning än vi.
      Min hemliga teori är att buksot oftast orsakas av matförgiftning... Detta eftersom alla* buksotsfall jag personligen råkat ut för har kommit inom en vecka från att jag matat med misstänkt frysfoder (oftast just röda mygg).

Nu har jag iofs mycket sällan råkat ut för buksot; det vore roligt att höra från er andra om ni har nån känsla av att era fiskar råkat ut för buksot efter att ha fått misstänkt dåligt frysfoder?

* utom ett, som orsakades av fisktuberkulos.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Nästan allt fryst foder packas om på något sätt någonstans eftersom det av praktiska skäl ofta bara kan frysas in i stora block på fångstplatsen. Alternativt så är det också vanligt att transporten tar en bra stund från fångstplatsen till packplatsen.
        Detta är väl i och för sig inte så farligt om det går rätt till och transporten sker under bra förhållanden och inte varar för länge. Problemet är väl bara att man ofta inte vet "historien" bakom när man får sitt frysfoder. Dock finns det ofta tecken på när något gått fel i ett tidigare led när fodret har en felaktig färg eller luktar fel (dåligt - härsket).

Under den period som jag själv sålde frysfoder så packade jag själv om en del bulkförpackat foder till småförpackningar - detta gällde enbart udda foder som sålde i små kvantiteter.
        Jag placerade då plastpåsen med fodret helt dränkt i vatten (tinar ganska snabbt då) - direkt när det var hanterbart så packades det i småpåsar som omdelbart placerades i ett frysrum. Det är oerhört viktigt att tänka på att det bara är lämpligt att frysa in mycket små kvantiteter om man bara har en frysbox eller frysskåp att tillgå. Om man fryser in större kvantiteter t.ex. 20 kg i en box/skåp så tar det väldigt lång tid för fodret att frysa och det är definitivt inte bra. Detta skall man också tänka på när man fryser in sitt eget foder som mysis, räkmix etc.
        Ni som helt dömer ut ompackningen - hur gör ni själva när ni tillverkar er egen räkmix - då tinas väl frysfodret först, eller?

Sen då över till ursprungsfrågan - om ditt foder fortfarande är användbart beror på flera faktorer som hur länge det var tinat och temperaturen i rummet där fodret tinade.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

Arbetssätt...