STORA Problem med vattnet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurra3

STORA Problem med vattnet

Kan någon ge mig tips. Jag har ett akvarie på 170l som precis är igångsatt. Bakgrunden har jag tillverkat själv med ecoprem(ungefär som frigolitblock fast mer finkorniga och rosa), husfix och silicon.
    Läste här av en insändare att man bara kunde ha husfixet som den är utan att lägga på en ytterbeläggning.
    Mitt problem är att fiskar som läggs i dör. De individer som jag lade i först dog efter en timma. Sedan gjorde jag ett helt vattenbyte för ett senare försök igen, tyvärr med samma resultat. Så nu försöker jag inte igen och i värsta fall får jag skära ur min bakgrund.
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Husfixen läcker lut till akvarievattnet; pH i akvariet kan ligga så högt som 10-11.

Om du låter bakgrunden sitta kvar och byter vatten nån gång om sen, torde pH ha dalat ned under 9 (vilket fisken tål om du koppar in dem) inom några dagars till några veckors tid.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Du har precis startat akvariet skriver du, det första jag tänker på då är att du har råkat ut för en nitrittopp i akvariet. Nystartade akvarier och filter brukar behöva 3-4 veckors inkörningsperiod för att få igång en nyttig bakterieflora som bryter ner nitrit till nitrat. Om du inte redan gjort det så skaffa dig testkit för Nitrit, pH och kH och testa ditt vatten.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Jag tror mest på Mikes teori, men svaret får du i vilket fall om du lyder Mickes råd och skaffar tester.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

Jo, dödliga nitritnivåer efter 1 timme tycker jag verkar snabbt, dessutom behövs det ju fiskar i akvariet för att bygga upp en bakterieflora.
          Tror också mer på att det skulle vara pH´t som spökar (eller något annat från bakgrunden).

Kommentar

• Kid
            Användare
            • March 2004
            • 256

Håller med Karon. gurra säger ju att den är nystartad och att det är de första fiskarna han slänger i, och dessa dör direkt.

gurra, har du låtit bakgrunden ligga i blöt, byt vatten och kollat ph?

mvh
            /Kid

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Om du hadde frågar dina vänner på nätet först.... -Skulle du sparat både fisk-liv och pengar! -Om man använder cement-betong-relaterade spackel-produkter .-Måååste man avhärda materialet först.
              Detta sker genom att tillsätta en starkt sur-lösning i akvariet. När pH stabiliserats runt 7-8 (9)¤ -kan du börja tänka på övrig inredning:
              och en vecka senare på fisk. -Ha inte så förbannat brottom med att ha in fiskarna i era ny startade akvarium! (-särskiljt ni med egna bakgrunder!) (¤ Gränsvärde för dricksvatten i Sverige(vattenverk)skall
              inkommande vatten ha ett pH emellan 7,5-9 )

Kommentar

• gurra3

Nitrit nivån är utan anmärkning och ph:t ligger på 8-8,5. Detta efter andra vatten bytet. Kommer byta vatten ett par gånger till innan jag försöker igen. Någon som har några fler förslag. Jag misstänker lite att det kan vara ecopremen som spökar och kanske släpper ut ngt olämpligt i vattnet.

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

Avvakta med att ha några fiskar i tanken någon vecka. Ta sedan en ny pH -test. -Om det visar posetivt resultat. Prova att befolka akvariet med en "guppy" först en tid. -detta för att utröna om det finns något giftigt ämne i tanken.

Kommentar

• Mangan
                    Användare
                    • November 2003
                    • 86

När mätte du ph:t? Mäter du direkt efter vatten byte så hamnar du omkring de värdena du fick, mäter du efter några timmar har förmodligen ph:t stuckit iväg en bra bit över 10. När jag satte i min bakgrund fick jag byta allt vatten runt 10ggr under två veckors tid för att kalka ur bakgrunden och få ett stabilt ph runt 8.
                    Mvh
                    Mangan

Kommentar

• gurra3

Har mätt precis ett dygn nu efter tredje vattenbytet med samma resultat som innan. PH 8-8,5 och nitrit u/a

Kommentar

• Mangan
                        Användare
                        • November 2003
                        • 86

Vad används ecopremen till? Kan det vara så att det e antimögelmedel i den? Har du använt silicon avsett för akvarium när du satte fast bakgrunden?
                        Mvh
                        Mangan

Kommentar

• gurra3

Siliconet jag använt är avsett för akvarie och ecopremen kan man köpa på byggvaruhus och används i botten när man gjuter på samma sätt som man använder frigolit. Dock tyckte jag att det var ett mycket lättarbetat material med bara finbladig såg, kniv och varmluftspistol, men jag kanske gick på en miss.

Kommentar

Arbetssätt...