odling av discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    odling av discus

    Tja!

    ja tänte att ja skulle börja odla discus är det svårt? Är det någon som har gjort det?
    Sydamerika
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    Jodå Det är många som har gjort det. Men så är det som det är, ibland är det lätt ibland svårt. Vissa par/varianter funkar andra inte.
    Störst förutsättningar har du om du låter en större grupp gå tillsammans. Låt dem själva hitta sin partner. Lek dem inte för tidigt. Man fixar oftast detta genom att låta dom gå tätt, De fokuserar då på mat o inte på lek. Att separera ev. lekpar för tidigt leder bara till att speciellt honans tillväxt avtar. Hon kommer då inte att kunna leverera det antal kläckta yngel som krävs för att de skall ta på sig energin att föda upp dem. (För liten kull äts upp)
    Av samma skäl krävs noggrann renhållning i samband med äggläggning.
    Kläckningsprocenten är lika viktig av samma skäl som ovan.
    Sen framför allt ha tålamod För ett par tog det 16 lekar innan de fixade själv. Sen är diskus diskus, har man hittat lösningen på ett par skall man inte tro att det funkar på nästa. Det är väl det som är utmaningen. Men har man ett par som funkar så handlar det om att få upp kläckningsgraden. Ju större kull desto större förutsättningar för att de tar hand om dem.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • ChipseT
      Användare
      • September 2003
      • 61

      #3
      det e väl drömmen att odla..
      har ju 10 st här hemma i mitt kar, inte mina men funderar på att köpa dom, om jag gör det så ska jag satsa på att få så många stora å fina som möjligt, parar dom ut så är det ju underbart.. men det får jag ju ta då isåfall, dom e ju inte ens 10cm..

      Kommentar

      • reecord
        Användare
        • February 2004
        • 341

        #4
        det är lite svårare än att odla skalarer då?
        Sydamerika

        Kommentar

        Arbetssätt...