Aequidens ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rikard
    Användare
    • August 2003
    • 57

    Aequidens ???

    Jag köpte för en tid sedan några vildfångade Aequidens Tetramerus.
    Nu finns det bara ett problem....... de ser inte alls ut som Tetramerus o jag har skummat igenom varenda akvariebok jag har hittat men har inte hittat någon som liknar denna aequidens, så jag hoppas att någon känner igen denna fisk, fotografier finns på följande adress: https://www.zoonen.com/perzoonen/gal...630&gid=225606
  • Mattias Andersson
    Användare
    • September 2003
    • 788

    #2
    liknar mina Herrera Aequidens

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • December 2003
      • 335

      #3
      Jag är inte så bra på SA men jag tycker den liknar en Nannacara anomala
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • Rikard
        Användare
        • August 2003
        • 57

        #4
        tack för svaren båda två.
        Men jag har lyckats konstatera att det e en cichlasoma. Herr stalsberg o ja försöker utröna vilken art det e....

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

          #5
          -Sluta ! -det är en aequidens-art och jag tycker personligen att "handlarn" hadde rätt -de liknar verkligen A.tetramerus. -Man kan
          inte tro att det är en annan art bara för att färgen inte överrens stämmer med akvariets-lexicon! -Ola Svensson kan förklara varför !

          Kommentar

          • Rikard
            Användare
            • August 2003
            • 57

            #6
            Mr.Fish, det är inte bara färgen som skiljer sig, den har oxå en annorlunda kroppsform samt att hanen har en svart prick mitt i ryggfenan, detta gör att det helt enkelt inte kan vara en aequidens.

            När jag skrev den här frågan så trodde jag det var en aequidens, men jag har nu lyckats identifiera cikliden som cichlasoma boliviense.

            Men jag var beredd på att jag kunde få någon annan fisk än aequidens tetramerus.Eftersom de e vildfångade.

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #7
              Rickard är det dina fiskar på bilderna ? (Fotograf=Olof Karlsen)
              Hur som helst är jag ingen fiskforskare! -Men jag tycker (alla mina fisk-lexicon är i min fisk-lokal nu) fortfarande att de ser ut som Aequidens. -Om inte Ola hinner hinner före; skall jag ta en titt i mina böcker. Och ge ett sista inlägg ! -i kväll 8/7-

              Kommentar

              • Rikard
                Användare
                • August 2003
                • 57

                #8
                Det e min farbror som tagit korten(han har digitalkamera)
                O ja jag e helt säker, om du inte e de kolla här gonewild.net/peru/097/img1.jpg och jämför den med mina kort

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Säger X. (namnet togs bort i tråden så då gör jag det också) att det är Cichlasoma boliviense så är det den närmsta gissning vi kan få utan att veta lokalen eller att räkna fenstrålar mm (dvs. fråga Sven el dyl). Sedan är fiskarna små. När de blir stora så kan du mejla Alf igen. Cichlasoma är ett fåtal sydamerikanska ciklider och många av dessa hörde till Aequidens förut. De fiskar som är kända som Cichlasoma hör inte längre till C. och de som gör det skrivs 'Cichlasoma' vilket betyder att de är kvar där i väntan på revision (ex. festae och salvini).

                  Kolla in bolivianus på FishBase http://www.fishbase.se/Summary/Speci...ame=boliviense

                  Kolla bilder på Cichlasoma på cichlidae.com http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Cichlasoma

                  Bildjämförelser är inget som gör mig speciellt övertygad. Ibland, ja. Men inte den här och de flesta andra gångerna. Dessutom är det ju ungfisk.

                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    #10
                    -Tack för svaret Ola ! -Jag höll på med Aequidens på 80-talet senast.
                    I dag när jag plötsligt kännde mej manad att slå upp Aequidens. -Gjorde jag mina upptäckter!! Aequidens-gruppen omdanats sedan 80-talet! Upptäckte förövrigt (i mitt nyaste lexicon anno 2004)
                    att det finns några "specar", som liknar C.Boliviense
                    -Jag faller till föga ! -och slickar mina sår! -Patrik

                    Kommentar

                    • Rikard
                      Användare
                      • August 2003
                      • 57

                      #11
                      Tack för svaren dem har varit upplysande..............
                      Nu till något mycket roligare, mina cichlasoma boliviense(eller vad de är) har lekt, honan och hanen vaktar sina ägg i detta nu........

                      Förresten...... kan någon rekomendera en bra bok om aequidens/cichlasoma???

                      Kommentar

                      Arbetssätt...