Det ultimata (för oss ciklidioter) måste vara att få sätta sitt eget namn på en ciklid? Finns det många svenskar som har fått den möjligheten? Har för mig att namnet (Apistogramma) hongsloi härstammar från en svensk? Och Arnold på Åled har fått ge namn åt en Labidochromis? Vad finns det mer?
Svenskars upphov till ciklidnamn?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Vad jag vet så är Apistogramma hongsloi den enda tropiska fiskart som "döpts" efter en svensk.
Det där med Arnold i Åled tror jag inte stämmer. Visserligen finns det flera arter (dock ingen malawi) som har artnamnet arnoldi men dessa har inte "döpts" efter Arnold i Åled.
Sedan finns det ju också en svensk som "döpt" mängder av olika fiskarter - nämligen Kullander som höll föredrag på senaste ciklidstämman.
Ciklidhälsningar
Kjell -
Liné har väl namngett en del fiskar? och även en del av hans elever har väl också gjort det om ja inte minns fel, Men kanske inte med sina egna namn?/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
Crenicichla sveni efter Sven O Kullander som ibland finns i handeln och sedan finns det ju ickeciklider t ex Astyanax kullanderi och Hypopomus artedi. Det finns nog massor (all tropisk fisk är inte akvariefisk och jag utgår från att det egentligen var det Kjell menade med tropisk fisk) och det kanske skulle vara en kul grej att be "någon" skriva en CB artikel om (svenskar som fått ciklider uppkallade efter sig).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag tror att det kanske inte finns någon annan cichlid som har namn efter någon svensk även om jag i bakhuvudet har för mig att det finns något men det får jag fundera på. Jag slog på "Lönnberg" som jag har för mig en pilnäbb heter. Jag fick fram några fisknamn men vet inte om det är efter svenskar. Det finns ju bl a amerikaner som heter lonnberg och lonnbergh. det jag fick fram är Onkya lonnbergii (en bläckfisk), Aphysemion (Chromaphysemion?) loennbergii (en killi), Caecomastacembelus loennbergii (en pilnäbb), Trematomus loennbergii (Antarctic rockcod). Det jag såg när jag slog på nätet är att någon tid har lönnbergii använts som namn för killin (med Ö alltså), dock ej giltigt längre. Corydoras melini kom jag på just när jag skulle skicka svaret. Jag vill minnas att den är uppkallad efter en svensk. Jag tror nog det finns ett ganska stort antal fisk som är uppkallade efter svenskar.
Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Jag lyckades visst stava Corydoras som en riktig kratta. Fingrarna är inte överens med skallen.
Nu har jag ändrat felstavningen enligt Kjells instruktioner.
Tack Kjell.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Mitt inlägg var helt klart något förhastat. När man tänker efter så finns det ju en hel del - detta namn låter ju också svenskt Aphyosemion sjoestedti, men det är det kanske inte.
Oavsett vilket det finns tydligen en hel del - det där med Kullanders Crenicichla var t.ex. en nyhet.
Finns det några fler ciklider än de två som nämnts ovan?
Ciklidhälsningar
Kjell
PS: Lasse - det är lätt att ändra stavfel i sitt inlägg. Klicka på "blocket och pennan" och ändra.Kommentar
-
Egentligen vet jag inte om den är uppkallad efter Sven, jag har bara antagit det. På rak arm vet jag inte fler ciklider, men jag ska fråga nästa gång jag har orsak att kontakta Sven, Erik eller Anders på riksmuseet. Jag vet att de håller reda på sånt där.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Erik är mannen jag skulle fråga om sånt här, fast Sven är också intresserad av vetenskapshistoria.
Personligen är jag däremot så lyckligt lottad att min hjärna omedelbart utvecklar ett skyddande lager teflon när jag utsätts för vetenskapshistoria.
Kommentar
-
Aphyosemion sjoestedti är uppkallad efter Yngve Sjöstedt som insamlade arten i Kamerun i slutet på 1800-talet.
Chromaphyosemion loennbergii är namngiven för att hedra Einar Lönnberg, svensk ichtyologist.
En annan, åtminstonde för oss lite äldre, känd svensk: Ulf Hannerz har fått ge namn åt en killi: Poropanchax luxophthalmus hannerzi
GuyGuyKommentar
Kommentar