Sjuk diskus..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChipseT
    Användare
    • September 2003
    • 61

    Sjuk diskus..

    Har 10st VF Diskus i mitt kar, troligtvis har eller har dom haft fenröta, slan har skrivit om det. Men nu är det så att en av dom 10 har typ varit dålig och undantryckt hela tiden i princip, inte vuxit någontingen å kommit efter.. Står bara å trycker bakom någon växt eller så, kommer inte fram för att äta heller. Varit så här i ca 2 månader. Till å från då, den äter ibland å simmar å så, men mesta tiden står den bakom något..

    Nu e frågan, är det värt å ha kvar den? Eller ska man avsluta lidandet för den? (om den lider?) Tänkte om den kanske smittar dom andra som verkar helt friska vid det här laget, äter å simmar å muckar som bara den allihopa.. Förutom den nämnda..
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Om det har varit min fisk så skulle jag ha flyttat över den i ett 100 L. akv.Tagit upp tempen till 35-37 gr.ett luftdrivet filter och svag belysning.PH 6 med aquasafe,små dagliga vatten bytten.Om man har möjlighet att ställa akvariet högt så är det bra,minsta störning och fisken blir nyfiken på omgivningen.Matning med röda mygg och levande foder,typ loppor,vita mygg.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      #3
      Släpp den, inte värt pengarna. Lägg din energi på de övriga nio
      Ge dem lite tid varje dag så du känner dem som individer. Och blir någon ny mobbad splitta gruppen ett tag. Alternativt är att dela av karet.

      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • ChipseT
        Användare
        • September 2003
        • 61

        #4

        Där är en bild på den "dåliga"..
        Iåme att det inte e mina fiskar så satte jag ner honom i en hink på en hylla med en doppvärmare och en luftpump i.. Han ser inte lika mörk ut som på bilden, å han står inte längre å trycker på bottnen..
        Om jag köper dom så köper jag alla utom den.. Gör jag väl ganska så rätt i?

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Troligen har den inte långt kvar här i livet,men man skall alldrig säga så för den kan faktiskt repa sig vilket jag ej tror.Det har gått för långt.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • ChipseT
            Användare
            • September 2003
            • 61

            #6
            kanske inte ska stå "honom".. men men..

            Kommentar

            • ChipseT
              Användare
              • September 2003
              • 61

              #7
              ok tack så mycket..

              den är inte alls lika mörk nu..
              å den äter lite grann, tror jag.. inte sett den äta, men mat som försvunnit iallafall..

              Kommentar

              Arbetssätt...