Rockor och Diskusar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofie
    Användare
    • October 2003
    • 68

    Rockor och Diskusar

    Hej!
    Har funderat ett tag på att skaffa en rocka hade tänkt mig en Potamotrygon motoro, men pga en liten lägenhet så skulle denna isåfall få dela plats med diskusarna i 540 L karet. Funkar det att ha diskusar och rockor? I 540 L karet går det även pansarmalar ska man skänka bort dessa, då jag hört att det finns risk för att rockan äter fenorna eller hela malen, eller går dessa ihop. Sist men inte minst vilka malar kan man isåfall ha med en rocka?
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

    540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

    30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.
  • Tobias
    Användare
    • June 2004
    • 95

    #2
    Hej Sofie,

    först och främst så vill jag påpeka att ett 540-liters akvarium är för litet för en motoro rocka att bo i hela livet. Jag antar att det är ett akvarium med standard mått. Det skulle nog gå bra att ha en ungfisk i det, men du måste uppgradera efter ett tag. Motoros kan bli väldigt stora.
    Det är många som har diskus och rockor tillsammans, problemet kan vara att rockor är väldigt aktiva på nätterna och gillar att flytta på fiskar osv. Diskus trivs dessutom i lite varmare vatten än rockor. Det kan alltså bli stressigt för diskusarna.
    Jag ställde en liknande fråga om pansarmalar när jag först skaffade mina rockor och blev avrådd från att ha dem tillsammans. Pansarmalarnars fenor kan ställa till problem för rockan när den försöker svälja dem då de kan fastna i strupen.
    Jag har L-146 med mina rockor, mest för att jag inte har fått tag i dem ännu. Större L-malar kan tugga på disken på rockor och mycket skada kan ske på en natt, så det är en risk. Jag ser dock många som har rockor och L-malar tillsammans utan problem.
    På väg tillbaka in i hobbyn.

    Kommentar

    Arbetssätt...