Mata med otinat foder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • September 2003
    • 788

Det skiftar, oftast lägger jag ner den fryst men har jag mindre fisk eller yngel så tinar jag den och smular sönder den i karet..

Kommentar

• So
      NCS Medlem
      • August 2003
      • 177

”…och att anledningen lätt kan visas genom att man själv fyller munnen med iskall glass.”

Och fiskar äro icke människor. Och människor äro icke fiskar.

Och anledningen kan lätt visas genom att man själv fyller munnen med akvarievatten och försöker andas.

[)]

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

jag gör så med både artemia o räkmix att jag håller det vid ytan o låter det tina mellan fingrarna o skaka lite o smular lite, för då är det mat där jag har handen samt att det som trillar av o tinar upp trillar ner så de på botten får med. armteia är det bara att vifta lite på så sprider det sig superlätt.

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Räkmixen jag kör med förorenar minst om jag hackar upp den i små bitar, ca 3x3 mm,direkt från frysen.

Har på sistonde börjat misstänka att detta kanske inte är så bra trots allt...för när ruvande honor (tropheus)som gått ca 10 -15 dar och de börjar äta och får i sig en otinad bit tror jag är mkt negativt för ynglen.Kan tänka att de fryser ihjäl i munnen på honan!

Nån här på forumet som kan konstatera el. dementera detta?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Jag tror inte det spelar ett smack roll. Om man orkar tina så tina, vill man kasta i fryst så gör det. En sak är klar, fryst mat lär inte ge några svampinfektioner. Har iallfall inte jag haft på 8 år och matar alltid fryst!
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Jag har också matat länge med fryst räkmix utan att fiskarna farit illa av det. Jag känner på mig att denna diskussion förekommit tidigare på detta forum...

Fördelen med tinat foder är att fiskarna snabbt kan få en matbit, vilket givetvis även gynnar de mindre...och de i lägre rang.

Kommentar

• fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

Tricella, u sick puppy! Du skulle ju fira 3000-jubileum den 14/7, men du måste nödvändigtvis accelerera! Grattis i alla fall! Kommer du förbi Stockholm de närmsta månaderna är du automatiskt inbjuden på ett glas eller två av riktigt fin cognac. Säger du till i förväg så finns det något slags tårta, troligen med marsipan, och så kommer jag hurra 3-4 ggr. Och så får du se några övergödda delfiner defilera förbi bakom 12mm glas, och du behöver inte ens spela imponerad av mina proffsiga fiskar (uttrycket (c) 2004 "bs").
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Och fiskar äro icke människor. Och människor äro icke fiskar.
                  Fel, människor är fiskar
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Hahaha!

fredrikr: Det var några riktigt roliga rader du kladdat ned. Gillade särskilt "u sick puppy"-benämningen och cognac-inbjudan...*bockar och bugar*

Din beräkning var gjord på det som står på min profil...ca 4 inlägg/dag...men egentligen så ligger jag nog en bra bit över det. Det har varit (kanske ofattbart) perioder då jag inte skrivit något alls, och då "ljuger" statistiken lite.

Kommentar

• So
                      NCS Medlem
                      • August 2003
                      • 177

citat:Fel, människor är fiskar
                      Ja, jag får nog erkänna att jag hade fel där...

Mvh
                      Kennet

Kommentar

• endymion

Jag har haft ett kallvattens akvarie med sarv, sutare, gärs, mört, brax mfl. Dom fiskarna spottar omedelbart ut fryst mat. Men dom är ju vana vid is, men däremot mina ciklider struntar fullständigt i om det är fryst, så frågan är om dom tar någon skada av det ..... men det borde ju tyda på nånting att fiskar som är vana vid kyla beter sig så

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Jag tinar inte heller maten. Det enda problemet jag har är att mina Astatotilapia Calliptera tycks ha enorma munnar och kan svälja hur mycket mat som helst.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Torsten
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 647

Jag brukar tina maten Rödamyggen ibland till mina Praktbotior. Gör jag inte det så får inte dom minsta något alls..

Kommentar

• ZakatH
                              Användare
                              • April 2004
                              • 313

Jag brukar inte tina räkmixen, den bara jag bryter upp i lite olika stora bitar å slänger ner(den flyter inte heller). Mygglarver etc brukar jag tina i en kopp lr dylikt och tömma ur det spad som blir, för att sedan fylla på med vatten å hälla ner i karet.

Kommentar

Arbetssätt...