Mata med otinat foder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

Mata med otinat foder?

Jag har flera gånger sett rådet att absolut inte ge fiskarna fryst foder, och att anledningen lätt kan visas genom att man själv fyller munnen med iskall glass. Här är vad jag tror mig ha lärt mig om fenomenet glasshuvudvärk:

* Den medicinska termen är "Spheno palatine ganglioneuralgia".

* Det är bara 1/3 av alla människor som kan få det, och ytterst
    få andra djurarter.

* Huvudvärken beror på att kylan mot gommen får kroppen att
    (helt felaktigt) tro att hjärnan riskerar att förfrysas, varför
    den försöker reglera värmen genom att skicka en massa varmt blod
    till huvudet.

Mot denna bakgrund kan man ju undra om det alls är några problem för fiskar att äta fryst, otinat foder. Kanske är det det ändå, men av andra anledningar?
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jag ger alltid mina malawi/tanganyika fryst räkmix som kalasas på direkt, fryst. Även mina diskue kalasar i sig fryst artemia utan att blinka (fiskar blinkar iofs inte). Däremot verkar inte mina frontosor gilla sin crabfish förrän den har tinat lite. Är det någon som har liknande erfarenheter med just frontosor?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

Att de kastar sig över och slukar maten så fort som möjligt kan ju också bero på konkurrenssituationen i karet - den som inte är snabb får gå hungrig.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag matar alltid med fryst, undantag planktonätare som verkar kunna skada munnen när de knökar i sig för stora stycken. Det är förstås möjligt att planktonätare skadar munnen i största almänhet pga. att de är känsligare med sin utskutande mun (nån sena går av så att de inte kan dra tillbaka munnen).
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

Hur är det med spadet som fodret (mysis, cyklops m.m.) är fryst i?
          Bör man ha detta i åtanke? Tinar och sköljer man så försvinner ju en stor del av spadet om man anser detta vara "smutsigt".

mvh
          /Kid

Kommentar

• mr_loffe
            Användare
            • January 2004
            • 76

Jag matar alltid med tinad därför att:

1: Maten fördelas bättre
            2: Mina minsta fiskar ska få en chans samt bottenlevarna då is flyter.
            3: Har varit med om större jack dempsey som tagit hela biten i munnen och satt den i halsen. Ser inte gott ut.

Så jag gör det iaf. Men det är väl upp till var och en och om inte något skadar fiskarna så är det ju upp till en själv.

Kommentar

• GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

jag tinar aldrig. Framför allt för att det är lättast, man bvara skär av en bit räkmix delar upp den i mindre bitar med en kniv och hivar i. Enu en fördel är att om man har lyckats lite mindre bra med räkmixen (om den smular mycket) så blir det ju otroligt mycket bättre om den är fryst.

Min kulfisk verkar också gilla fryst mat bättre, han får otroligt mycket mer energi och kämpar mer om en räka är fryst eller tinad (kan ju iof bero på att det blir mer motstånd men för en kulfisk kan det enbart vara bra)

Mina scalarer och uarus fungerar också bättre med fryst foder, tinat foder delas lättare upp och sprutar ut ur gälarna detta händer i mycket mindre skala med fryst.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Jag skrev om räkmix. Annat frysfoder tinar jag om jag vill få spridning på det. Undvik frysfoder som har spad!
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mr_loffe
                  Användare
                  • January 2004
                  • 76

Gosatta: Ja klart det är lättare. Hehe har ingen aning om kulfiskar. Men det stämmer nog

Jag gör så att jag tar en behållare och tinar upp fodret i det vattnet för att sen hälla i vattnet. Då sprutar det ingenstans eftersom delarna redan har delat sig. Sen häller jag efter behov i olika kar från burken. (använder en gammal torrfoderburk typ stor)

Men det där med sprutar ut ur gälarna får jag inte men det får jag med fryst. Om dom tar in en stor bit och ångrar sig så tinas den och det sprutar ut.

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Min fengädda pressar ner både frysta å tinade laxbitar med samma aptit. Räkmixen ges alltid fryst till resterande fiskar, tycker att alla får en bättre chans till en tugga då. Sen är det ju mycket bekvämare...
                    Anders L

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Jag håller med anli. Alla får ju en bättre chans ifall det är fryst. Då får ju alla en tugga innan nån hinner roffa åt sig allt (vilket de lätt gör om mixen är mjuk). Gäller såklart inte om man har en jättefisk och massa små... Skall jag vara ärlig så är huvudsaken till att jag matar med fruset för att man inte vill lägga massa tid på matning varje dag, speciellt inte när man har massor av kar. Sen smutsar det ju ner mycket, mycket mindre om det är frust, man får inte det här gälsprutet då ..
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• mr_loffe
                        Användare
                        • January 2004
                        • 76

Ja det beror ju helt och hållet på! Jag har t.e.x en jätte JD och mindre blåciklider och 6 st hantlar. Om man har snabba malawisar och liknande är alla lika snabba. Men tänk mina stackars hantlar annars :] Vill inte att dom ska svälta för att dom e långsamma. När Jdn sväljer allt i en tugga. Och dessutom tar växterna stryk av det! och det vill man ju inte!! :]

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av mr_loffe

Och dessutom tar växterna stryk av det! och det vill man ju inte!! :]
                          ?
                          Anders L

Kommentar

• mr_loffe
                            Användare
                            • January 2004
                            • 76

anli: ja om mina hantlar är hunriga.. Då käkar dom växter. Fast dom får lite sallad och ärtor och så men annars så tar dom ju växterna. Skrev kanske lite otydligt.

Kommentar

• Marcus1979
                              Användare
                              • January 2003
                              • 404

Jag har fått lära mig att fryst foder kan ge fiskarna svampinfektiner i munnen? Kanske inte stämmer men jag tinar alltid räkmixen i lite vatten och tar sedan hela klumpen i handen och fördelar den i blandade storlekar i karet.
                              960L Malawi

Kommentar

Arbetssätt...