720l (teknik)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PsyM
    Användare
    • March 2004
    • 460

    720l (teknik)

    tja Alla

    ska i framtiden starta upp ett 720liters med Bakgrund (BTN eller Pangea). Grejen är att jag vill då helst slippa ytterfilter.
    Tänkte då använda mig av en stark cirkl. pump där man placerar utblås uppe i höger hörn av bakgrunden, och nere i vänster har man hålet där vattnet sugs in bakom bakgrunden.
    Bakom hela bakgrunden kommer det vara täckt med filtermatta!
    1 kommer detta funka?
    2 om inte kan man placera två cirkl. pumpar i varsit hörn och ha ett insugs håll i mitten av bakgrunden?
    3 om ja. Hur länge klarar sig ett sånt filter utan rengöring?
    4 Om inget av ovanstående funkar så ge mig tips!

    kom med synpunkter och förslag!

    tack på förhand/ PsyM
    Min Zoon
    Mitt 900 liters
  • peter1904
    Användare
    • February 2003
    • 34

    #2
    Mitt förslag:


    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • February 2004
      • 194

      #3
      Var du sätter intag och utblås, hur många pumpar du väljer att ha bakom bakgrunden etc spelar mindre roll så länge som filtermassan får tillräckligt bra genomströmning. Har själv valt att ha intag i ena hörnet och utblås i det andra så att vattnet måste vandra längs med hela bakgrunden innan det kommer ut igen. Skulle tro att du kan köra i flera år utan rengöring beroende på hur hårt/luftigt du packar ditt filtermaterial. Typ av filtermaterial spelar såklart också in.

      Själv klippte jag olika stora fyrkanter av den grövsta filtermattan och trädde upp dem tio och tio på en fiskelina så det bli lättare att plocka upp dem när det blir dags. Jag är iaf supernöjd, har aldrig haft så bra balans som nu...ta i trä
      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • March 2004
        • 460

        #4
        smart grej det där med fiskelina... har grubblat på hur jag skulle komma åt och rengöra på ett smidigt sätt! så det var ett bra förslag =)
        vad för sorts pump använder du och hur stort kar?

        PsyM
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • February 2004
          • 194

          #5
          Tunze 3000/2 och ett 720L med BTN så det är nog rätt likt det du tänkt.

          Första och sista filterbiten lindade jag runt fiskelinan några varv på så att man har något att dra i.
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • March 2004
            • 460

            #6
            ok! kanon!

            tack för all hjälp jowa

            mvh PsyM
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            Arbetssätt...