Mina Malawi dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sven

    Mina Malawi dör

    Jag är helt grön på Malawi så här kommer en lite långrandig historia om mina problem.

    Jag har en 300l akvarium jag tog över begagnad och avställd. In med 50kg blästersand från Biltema, köpte en ny Eheim 2026, lite växter, 1 hålsten, en par pimpsten jag gjorde grottor i. Körde akvariet 2 veckor på tomgång. Så köpte vi 6st Golden Malawi, funkar klockrent i 3 veckor. Så köpte vi 4st firrar som jag tror är Pseudotropheus (blåa som är svartrandiga).

    2 dog efter 2 veckor med bara några dagars mellanrum. Ok, det kanske inte kom ihop med de andra eller trivdes inte tänkte jag. Men nu (efter runt 10 veckor) har nu en Golden avlidit.
    Jag blev misstänksam när han/hon inte kom fram vid matningen utan fortsatte med att trycka på bottnen. Jag såg inga fel på fisken, den bara blev passiv och höll sig undad och nu är den död.

    Alla Golden har vuxit bra sen vi fick dem. Vi matar med räkmix och ibland med flingor, fasta på fredag. Vatten byts varje 7-10 dagar, 100l. Fyller på med bikarbonat och den blåa guckan som skall göra vattnet bra. Har totalt 5+2 Malawi och en pansarmal. Alla Malawi är 3-5cm stora och inköpt i butik. Jag har inte sett några tecken på mobbning, alla fiskar vi har nu stimmar tillsammans. De slåss inte ens vid matningen.

    Mina funderingar:
    - Är filtret för klent? Och i så fall kan det verkligen vara orsak för att firrarna dör?
    - Om akvariumet är gjort med fel silikon hur kan jag ta rada på det och kan det fortfarande spöka? Jag skulle uppskatta karet till 3-5 år.
    - Läste om en annan kille på forumet här som bytte sandet och vips var allt bra. Men innan jag köpte sandet kollade jag på forum en och såg att många använder just denna sand.
    - Vad är det jag missar?

    Jag är frustrerad för jag inte vet vad jag skall göra nu. Om någon har idéer vad jag skall göra för att hålla mina fiskar levande skulle jag bli väldig glad.

    Mvh Sven
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Lite tips..

    1. Byt 50% varje vecka.
    2. Släng den där flaskan med blått grejs i närmsta kontainer.
    3. Se till att pumpen pumpar vattnet minst 3, helst 5-10 grr per timma.
    4. Se till att vattenytan rör sig ordentligt.
    5. Se till att du har bra och mycket filtermedia.

    Du har förmodligen nitrit i vattnet. Bara för att du haft igång karet utan fisk ett tag så betyder inte det att det är balans. Förmodligen har du överbelastat med mat och på så vis bildas detta. Testa om du har nitrit i vattnet med ett nitrittest du köper i din akvarieaffär..

    Om du har nitrit, byt först 50% av ditt vatten, sedan byter du lite vatten varje dag (20%) ett tag utan att mata... Efter en vecka kan du byta mer vatten och börja mata mycket, mycket sparsamt. Häll inte i bikarbonat medan du har nitrit.. När nitriten lagt sig börjar du byta som vanligt (50% i veckan) och fortsätt mata mycket sparsamt....

    Lycka till!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Ah just det, om det är riktigt, riktigt kris med nitriten kan du köpa nått som heter nitrivec, det skall ta bort det, eller iallafall hjälpa till att skapa den bakteriefloran som måste ingå för att nitrifikationsprocessen skall fungera...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

        #4
        Lyssna på Zaphi, håller med helt du skulle kunna dumpa bikarbonaten med och testa utan ett tag, byter man 50% varje vecka och har några kalkstenar i brukar det fungera mycket bättre.

        Lycka till!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Bikarbonat är iof bra, även för bakteriefloran eftersom det innehåller karbonater som dom tydligen vill ha för att frodas, har inte läst så mycket om det men det lät sant =)kommer heller inte ihåg i vilken bok det stog i =)

          ______________________________
          Zaphi

          Varför skulle medel mot nitrit vara bra att använda medans medel som binder tungmetaller och neutraliserar klor inte skulle vara bra?

          Själv har jag bara bra erfarenheter av det, alldrig sett någon negativ inverkan av användandet av medel som Aqutan eller Aquasafe.
          Det är iof min dåliga planering som får mig att använda det lite då och då =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Sven

            #6
            Hej!

            Tack för ni svarade. Men tyvärr är det inte så enkelt. Mina Nitrit-värden är helt perfekta enligt testen (NO2-). Vi kör den typ var tredje vecka sedan en gammal smärtsam erfarenhet med vanliga fiskar.

            Eheim 2026 filtret har båda mekanisk och organska filter, totalt 5 kg. räcker det inte till?
            Enligt spesen skall den klara 300l+akvarium, runt 1000L/h = 3 gånger byte per timme. Jag har riktat utblåset så den sprutar strax under vattenytan, så det är mycket rörelse i denna del av akvariet.
            Men jag borde investera i en vattepump till för att få mera rörelse/syresättning?



            Mvh Sven

            Kommentar

            • Mangan
              Användare
              • November 2003
              • 86

              #7
              Blåa fiskar med svarta ränder låter som Pseudotropheus Demansoni som e en utav dom känsligaste malawin du kan ha. Kräver stabila vatten värden, mycket fibrer i maten, kraftig cirkulation på vattnet och oftast ett överbefolkat kar.
              Mvh
              Mangan

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av expN

                Lyssna på Zaphi
                Skall man alltid göra... :-)

                deelay: Bikarbonat kan snabba upp produktionen av ammoniak och sånt ifall man redan har problem med nitrit. Man skall aldrig använda det om man har problem.. Jag använder det dock alltid annars, i välbalanserade akvarium alltså...

                Sen tycker väl jag att om man verkligen har problem med nitrit så kan man väl använda lite nitrivec dådå. Det där blåa vattenberedande har jag aldrig använt och aldrig heller märkt att det skulle behövas. Det klor som är kvar efter att du har forsat i vattnet vid vattenbyten är betydelselöst och jag förutsätter att det inte finns så mycket tungmetaller i vårt dricksvatten att fiskarna (eller vi) skulle ta skada av det.. Det finns reningsverk för sånt, det är inte seras eller tetras ansvar

                Sven: Om det nu inte är nitrit som är problemet så skulle jag om jag vore du skaffa ett fett innerfilter till så du fick mycket mer snurr på vattnet. Skaffa en powerhead 801 (och bygg på filtermatta) eller ett eheim 2252 (om du tycker har råd) för båda de pumparna är suveräna. Jag länger även i 1dl salt (grovt havssalt, jodfritt) per 100 liter vatten när jag byter... Det är aldrig fel. Sen kan det vara så att man ibland har perioder då fler fiskar dör, men om man byter vatten varje vecka så ger det sig på lång sikt...

                Om det är demasoni så är de faktiskt lite luriga.. noga med fiberrik mat....
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Sven: Btw.. alla filter är väl både mekaniska och organiska (biologiska)?!? Det har väl att göra med att den renar partiklar från vattnet (mekaniskt) och skapar en biologisk balans genom att binda nitrifikationsbakterier (organisk). Frågan är dock hur effektivt filtret gör det...

                  Ytterfilter till malawi är ingen höjdare, iallafall inte i kombination med ett innerfilter. De vill ha bra med tryck.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
                    Det finns reningsverk för sånt, det är inte seras eller tetras ansvar
                    Det är sant för dom garanterar inte att vattnet skall vara tjänligt för afrikanska fiskar vilket ibland kan göra att vattnet kanske inte är optimerat för fiskhållning så det är väll där Sera o Tetra kommer in i bilden.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...