att handla med fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    att handla med fisk

    Är det omöjligt att starta en rörelse idag(fiskförsäljning) utan att ha gått en kurs i jordbrukverkets(?) regi? Vad gäller just nu? vad gäller om man enbart ägnar sig åt foder och tillbehör?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    citat:Är det omöjligt att starta en rörelse idag(fiskförsäljning) utan att ha gått en kurs i jordbrukverkets(?) regi?
    Jordbruksverket arrangerar inga kurser - däremot ger de andra företag tillstånd till att arrangera kurser.
    Antagligen kan du starta utan att ha gått kurserna förutsatt att du har dispens från jordbruksverket (du måste då visa att du är anmäld till en kurs).

    citat:vad gäller om man enbart ägnar sig åt foder och tillbehör?
    Man behöver enbart ha gått kurser om man säljer levande djur.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • August 2002
      • 330

      #3
      ok,(?):-)ex 1:Men..Det finns ett krav från myndigheter att man måste gått en kurs om man ska handla med levande fisk?(korrekt uppfattat?).

      ex 2:Man har tänkt att handla med tillbehör o dyl,har man "rätt" att köpa in fisk från grossister för visnings kar o dyl,utan att sälja dom vidare.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        1/ Ja du måste gå två kurser - grundkurs och akvaristik om man säljer fisk.
        2/ I så fall handlar det om en permanent utställning och du definieras som en djurpark och då gäller betydligt strängare regler.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • August 2002
          • 330

          #5
          ok,tack för svaret.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            citat:Man behöver enbart ha gått kurser om man säljer levande djur.
            Det här är förstås inget viktigt utan ren nyfikenhet från min sida, men vad är djur i denna fråga? När det gäller regler för försöksdjur så är djur ryggradsdjur samt bläckfiskar. Ryggradslösa djur är alltså inte djur enligt regelverket (men enligt alla andra). Får t ex en leksaksaffär sälja syrsor, vandrande pinnar mm utan kurs/tillstånd?

            Får man sälja levande foder utan kurs/tillstånd?

            Ingår betesfisk i reglerna eller får en fiskeaffär sälja levande betesfisk (sker inte i Sverige förstås men är extremt vanligt i USA vilket fått rätt svåra konsekvenser för en del killifiskar som fått sina vatten invaderade av andra killifiskar som sålts som bete).

            Hur ser akvarieföreningars undantag ut. Auktioner är ju rätt organiserade, eller ses alla säljare som privatpersoner?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Jag pratar visserligen om lagar och förordningar på Zoorfs akvaristikkurser men eftersom det för min del inte är så viktiga saker så kommer jag inte ihåg den exakta ordalydelsen i L80 etc. Innan kursen så brukar jag visserligen uppdatera mig, men det är långt dit så det får bli lite svar utifrån mitt halvtaskiga minne.

              Foderdjur som syrsor, maggot, mjölmask etc. kan man sälja utan tillstånd.
              Däremot inte foderdjur som möss, betesfisk, matguppy etc.
              Det är även så att s.k. gardencenter som under sommaren har 2-3 dammar med fisk måste gå en utbildning.

              Auktioner i akvarieföreningar ligger i gränslandet men som lagtexten är nu så klarar de sig sannolikt, däremot definitivt inte om det förslag som vi lyckades stoppa förra året hade gått iegnom.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Torsten
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 647

                #8
                Se där ja!
                Så dom som säljer levande betesfisk för fiske måste oxå gått kurs?
                Jag tror inte en enda ens har funderat på tanken.
                Inte så många på Gardencenter heller...

                Men om man fiskar kräftor på hösten, och säljer, behövs det en kurs då oxå? Och är det akvaristik som gäller då??

                Kommentar

                Arbetssätt...