Fråga till någon som har varit med länge.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    Fråga till någon som har varit med länge.

    Är det någon som kommer ihåg ett akvarium möte i Malmö på Sky line hotel för många år sen, tror det var någon gång emellan 1985 - 1989?
    Jag tror det var årsmöte för akvarieförbundet, vad jag har för mig? Det var en av första gångerna backtonature bakrunderna visades, vad jag minns? Var bara en liten grabb då, med i Helsingborg akvariumförening.
    Skulle vara skoj om någon som visste vilket år det var? Håller på att att skriva ner vad jag höll på med i akvarie väg då, roligare om man kan årtal när man skriver ner.
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Jag kan inte hjälpa dig med detta, däremot rätta ett mindre fel.
    Back to Nature-bakgrunderna introducerades första gången 1994 - däremot så kan det ju ha varit en annan typ av bakgrund som gjorts av Sune Holm etc - om detta vet jag inget. Back to nature var det i alla fall inte.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

      #3
      Tänkte att det skulle vara en svår fråga, men man måste alltid chansa. Frågar man inte får man aldrig veta något.
      Det ända jag minns att ett av fördragen var om biotop och bakgrunder till det, och där av misstänkte jag att det var back to nature bakgrunder. För jag minns rätt starkt att det var en nyhet och väldigt naturtroget (vet inte om bakgrunderna var till salu, kanske en privat person som hade gjort dom? Det är cirka 18 årsen).
      Men jag jag vet att det var något förbundsmöte, eller en jätte stor akvarie träff.
      Men tack i allafall.


      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • August 2002
        • 8616

        #4
        Hej Discusred

        Kollade lite i tidskriftshyllan hemma i går kväll. 1985 var det Ciklidstämma i Malmö med logi på Hotell Skyline, 16-17 november. På programmet bl.a. Hans Herrmann med ett föredrag om Tanganjikasjön, men inget om bakgrunder.

        Ett par år tidigare, 26-27 mars 1983 var det Akvariets Dag på Hotell Skyline i Malmö. På lördag höll Sune Holm ett föredrag med rubriken Hur man gör en djungelbäck i akvariet. Övriga föredragshållare var Gerhard Brünner, Benny B. Larsen, Jan-Eric Larsson och Nisse Hilldén.

        Kan detta vara det Du avsåg i Din fråga?

        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          1985 måste jag ha varit med även om jag inte har något minne av något akvarium (antagligen beroende på att jag inte bodde på ovan nämnda hotell).
          1983 var jag inte med. Skall där nämnas att Sune Holm som höll föredrag var en av de personer som sedemera kom att ta fram Back to Nature-bakgrunderna http://www.backtonature.se/sweden/historia.html
          På den tiden var det dock frigolitbakgrunder han pysslade med (hörde själv ett av hans fantastiska föredrag i detta ämne i Halmstad 1980 (tror jag det var).
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

            #6
            Hej Mikael W.

            Fort du nämde djungelbäck så tändes minnet, så måste det ha varit! Och det måste vara så att Sune Holm hade med ett akvarium med frigolitbakgrund och visade djungelbäck, som Kjell nämner och det fick mig att förknippa med Back to nature.
            Sune måste ha påverkat mig en hel del för det är nästan det ända som jag minns, men man var bara en liten grabb ju Och jag vann mycket priser på lotteriet, så vår ordförnade i klubben blev sur för han fick köra hem mitt vinst akvarium till HBG i en full smockad bil

            Tack för all hjälp Mikael W och Kjell Fohrman!

            Kommentar

            Arbetssätt...