citatet jag sade var att det var för många butiker i göteborg som är anledningen till de lägre priserna, jag utelämnade efterfrågan som jag diskuterar senare i detta inlägg
Det viktigaste är att efterfrågan inte är statisk - utan varierar högst väsentligt.
Om t.ex. 10 affärer på en ort säljer vildfångad malawi så kommer antalet sålda malawi på orten att stiga oerhört jämfört med om det bara finns 2 affärer.
En gång i tiden så öppnade jag europas största zooaffär i den lilla staden Kalmar. Vi sålde oerhört bra och man kan ju då fundera vad det innebar för vår "huvudkonkurrent" i Kalmar när plötsligt en jätteaffär öppnade - ja faktiskt nästan ingenting ( i alla fall sjönk inte hans omsättning) och helt plötsligt så såldes det 4 gånger så mycket fiskar, fåglar, smådjur och terrariedjur i Kalmar trots att folkmängden fortfarande var lika stor. Efter några år så sålde jag min del av jätteaffären och flyttade upp till Göteborg - ca. 2 år därefter så slog min "gamla" affär igen. Innebar det då att "konkurrentens" omsättning ökade - ja visserligen en del i början men i det det långa loppet marginellt. Så efter något år var återigen efterfrågan bara 25% av vad den varit några år tidigare.
Det är väl helt enkelt som så att vår bransch är så pass liten att den inte alls följer de ekonomiska lagarna på samma sätt som stora branscher.
Därför kan ju också siffrorna om att det finns betydligt fler affärer per capita i Stockholm ha förändrat sig från när jag var aktiv (ca. 10 år sen) och beställde utdrag över zooaffärer via PAR (Postens adressregister).
Ciklidhälsningar
Kjell
Kommentar