Akvaristik på TV?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    citatå 80-talet,kan ha varit i början på 90-talet, hade SVT ett Malawikar bakom paus-klockan! Kul!
    Var det inte på 70-talet (blå delfin)!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • February 2004
      • 412

      #17
      Tv-karet som du nämner Ola tillhörde/tillhör Bengt Einerskog,ägaren till Gibbon zoo grossist.Ett ofantligt snyggt kar som vad jag minns var u-format.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #18
        "70-talet"? Nej,tror att det var i slutet på 80-talet.Men de kan ju ha haft fler...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av ozric

          "70-talet"? Nej,tror att det var i slutet på 80-talet.Men de kan ju ha haft fler...
          Jag håller med Ola []
          Denna artikel styrker Olas (och mitt) påstående [8D]:
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #20
            Känns som jag borde ge mig här men,fan,kan de inte ha haft "Akvarie-klocka" fler ggr då?! Jag minns detta som om det vore i förrgår och om det var ,säg 79,var jag 7 bast och det är för mig förbryllande....
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              Nu när vi tjaffsar om denna extemt viktiga fråga så slog det mig att de faktiskt hade ett malawiakvarium bakom klockan (mbuna om jag inte minns fel) på 90-talet. Det "klassiska" testbildsakvariet är det med blå delfin och det är från 70-talet.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #22
                känns skönt å höra,ola! började fundera på om jag var på väg att bli psykotisk...
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

                  #23
                  denna här jag sett förut och visar en hel del fisk.

                  17:30 på discovery. (ja idag då)

                  Övrigt: Byte eller jägare. Jeremy Wade ger sig ut på jakt efter världens största sötvattenfisk, den mäktiga pirarucun i Amazonas och får en dramatisk försmak av vad som väntar honom.
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    Användare
                    • August 2003
                    • 205

                    #24
                    Det var tydligen många som hade en åsikt. Men som jag ser det så kan vi inte vänta oss något att se på TV på ett tag framöver då. Vad gäller akvarisitk iallafall..
                    Måste vara väldigt många fler som är intresserade av insekter och ryggradslösa djur. För det är vad som är på Animal Planet när jag Zappar dit. Eller så en galen Australiensare som skriker så att dom flesta djur i närheten borde använda hörselskydd.
                    Jag ska skriva till Martin Timell och be honom ta in lite "Hur man bygger sin egen bakgrund" och "Bygg in ditt akvarium i väggen" "Tillverka en CO-anläggning" OSV Någon som har fler förslag?
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #25
                      citatå 80-talet,kan ha varit i början på 90-talet, hade SVT ett Malawikar bakom paus-klockan! Kul!
                      Detta är hörsägen, men jag fick förklaringen att (det mycket populära) akvariet försvann för att det är olagligt att spela in video av ett akvarium och visa på det sättet - fisken blir försöksdjur, eftersom nån, nånstans, som ser fisken kan tänkas studera dem, och då behöver man försöksdjurstillstånd.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Bosse.J
                        Måste vara väldigt många fler som är intresserade av insekter och ryggradslösa djur. För det är vad som är på Animal Planet när jag Zappar dit.
                        Bara _farliga_ djur. Naturprogram handlar om 1) hajar 2) krokodiler 3) giftormar, eller 4) giftspindlar/skorpioner/"läskiga" insekter. (Animal Planet och Discovery har dessutom riktigt genomusla översättningar - jag tror de bara tar in nån nisse från gatan och låter honom översätta)

                        Om det inte är ett naturprogram på svensk TV förstås, då handlar det uteslutande om vargar, (is)björnar, sälar, älgar och lejon. Dubbat till svenska.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #27
                          citat:Animal Planet och Discovery har dessutom riktigt genomusla översättningar - jag tror de bara tar in nån nisse från gatan och låter honom översätta
                          Jag var i kontakt med en stackars humanist som skulle översätta en bunt korallrevsfiskar till svenska. Hon hade vetenskapligt namn på dem. Ibland är det faktiskt vettigt översatt men jag tror att det ofta handlar om tid, särskilt när ett vanligt engelsk svenskt lexikon har svaret. Det värsta är när de översätter hornbill till hornnäbb eller ännu värre catfish till kattfisk. [xx(]
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

                            #28
                            Ett annat problem med översättningen på dessa kanaler är att en hel del arter eller djurgrupper har olika namn på engelska och australiensiska. Själv är jag inte bara intresserad av fiskar utan även reptiler, och just reptilerna ställer ofta till stora bekymmer för de stackars översättarna. Varan heter monitor på engelska, men "goana" på australiensiska. Goana blir ofta översatt till leguan, från engelskans iguana. Water dragon och bearded dragon tillhör släktet agamer (Vattenagam och skäggagam) men kallas ofta felaktigt för vattendrake och skäggig drake. Denna typ av direktöversättningar är nog vanliga oavsett vilken typ av djur det gäller, men i synnerhet gäller det icke-däggdjur. Dessa fel gör det tyvärr ganska svårt för oss entusiaster att leta fakta om djur som man sett på teve.

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #29
                              Sånt kan jag acceptera, det som stör mig mer är direkta fel, t.ex. översätter 'valve' med 'valv', eller (och det händer ofta!) tappar bort 'not' (t.ex. this is not a bad thing to do = detta är en dålig sak att göra).
                              Det finns nåt sånt fel i vartenda program man tittar på på Discovery/Animal Planet.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #30
                                citatånt kan jag acceptera, det som stör mig mer är direkta fel, t.ex. översätter 'valve' med 'valv', eller (och det händer ofta!) tappar bort 'not' (t.ex. this is not a bad thing to do = detta är en dålig sak att göra).
                                . Det där tyder ju på ren tidsbrist. De har ju utskrift av texten på engelska då de översätter (dvs. min gissning är att man snarare ska gnälla på kanalerna som inte vill ge översättarna mer tid än på översättarna). Jag hör till dem som lyckats vänja mig av med att läsa texten så jag störs inte så mycket på översättningen förstås.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...