Akvaristik på TV?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • August 2003
    • 205

    Akvaristik på TV?

    HEj, Jag har en liten fundering på varför man aldrig ser något på Tv om akvarisitk?
    Det måste ju (tror jag) finnas ett ganska stort antal tittare som skulle uppskatta något sådant. Det finns Tv om nästan allt, och skulle man tro TV så skulle i stort sett alla i Sverige vara intresserade av att stå i köket och svänga ihop festmiddagar varje helg. Med tanke på att det lagas mat i nästan alla kanaler nästan varje dag. Varje program med lite "självaktning" har ju matlagning på programmet.
    Golfare och jägare vimlar det av också. Hemmasnickare och amatörinredare är snart varje Svensk. Men det finns inga akvariegubbar och gummor. Om man tittar till hur många TV-programm som sänds om vår hobby.
    Är vi verkligen en så liten grupp, så att det inte är lönt att göra TV om vår hobby?
    Vet någon om det ser likadant ut i övriga världen?
    JAg såg på sommartorpet igår, och blev sugen på att göra en damm.
    Det var det närmaste jag har kommit att hålla fisk som husdjur på TV
    MVH
    Bosse
    Bosse.J
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Du har helt rätt. Jag vet inte exakt hur många som har akvarium hemma, men det handlar säkert om en miljon eller så, säkert fler än vad som spelar golf... Å andra sidan finns det ju inte så många program om katter eller hundar heller (nu snackar jag sveiges television). Om det skall ske så är det kanske lämpligast att vända sig till TV6 Nature eller Animal Planet och göra en förfrågan om varför det inte förekommer...

    En annan lustig sak är att då man studerar evolutionsteori tas ofta Malawisjön upp som exempel. Detta innebär ju att det finns en intressant vetenskaplig grund och det borde då finnas ett intresse, inte bara för akvarister, men även för vanligt folk att se på.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Håller med om att det är ytterst få program (även på naturkanalerna) som handlar om sötvattensfisk. Det dyker ju upp något om året som är klart sevärt, men av någon anledning verkar det vara ett krav att det skall filmas på fåglar och apor även om programmen skall handla om livet under vatten.

      Det finns någon liten spot på animalplanet på 3 sekunder som filmar ett lekande par malawiciklider, förmodligen en aulonocara =).

      Tony Englund

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Tyvärr är akvariehobbyn en väldigt liten marknad och då finns inte intresset från de stora kommersiella kanalerna.
        Detsamma gäller för andra husdjur som fåglar, smådjur och reptiler. Däremot är katt och speciellt hund oerhört mycket större och speciellt hundar behandlas ju också ofta i TV.

        Håller dock självklart med er andra att det borde vara fler TV-program med fiskar i TV.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Åtminstone vad gäller animal planet och discovery så råder det väl knappast brist på program om hundar, katter, reptiler och fåglar. Även fiskar fyller tablån ganska ordentligt, men nästan alltid filmas korallrevens fiskar eller hajar och valar. Nog borde de flesta tittare som ser alla dessa program vilja ha lite omväxling med intressant sötvattensfisk? Att se 15 program i veckan om hajar tröttnar tillochmed jag på då jag knappt ser på andra kanaler än dessa.

          Är det inte möljligt att göra någon form av namnlista och skicka iväg till tex. animal planet? De har säkerligen bra program liggandes i arkiven men vet kanske inte hur usel spridning de har i sina programval?

          Tony Englund

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Igår såg jag sebraciklider med yngel och vargciklider (doovii) som åt sebraciklider på Animal Planet (Programmet hette Killer Crocks from Costa Rica) . Akvaristik har varit med på morgonprogram och liknande, men akvarister behandlas ofta som UFOn på samma sätt som taggtrådssamlare. Fast så behandlas ju jag också när jag säger att jag är med i en ciklidklubb. Folk tycker att akvarieförening löjeväckande smalt bara det.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • -Anton-
              Användare
              • January 2003
              • 66

              #7
              Jag har faktiskt sett en tv shop reklam där dom fiskar frontosor med ett jätte fint kastspö.....

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

                #8
                discovery hade en bra serie i tre delar om congo. Speciellt det första avsnittet tog upp tanganyika och floden kongo. Sen att jag itne har sett det igen är lite konstigt med tanke på att discovery brukar va mästare på att tjata sönder alla sina program.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • February 2004
                  • 412

                  #9
                  För något år sedan sände National Geographic ett 45 min. långt program om Tanganyikasjöns invånare gjort av Ad.K. samt tidigt i våras gick det ett om Gökmalar och andra synodontisar på samma kanal (ev.sen vinter).Otroligt bra filmer bägge 2 med massor av fiskar.
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • February 2004
                    • 412

                    #10
                    Kan ha varit Discovery,närminnet är kort när man blir gammal.[]
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Det var nog inte Discovery, då hade jag sett det

                      Vad säger upphovsrätten tro om man spelar in program på dvd/svcd för att visa i en förening? Som förening borde väl NCS kunna räknas in och eftersom inga direkt möten förekommer kan det kanske vara legalt att lägga dem för download för medlemmar? Någon jurist online?

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        citat:Vad säger upphovsrätten tro om man spelar in program på dvd/svcd för att visa i en förening? Som förening borde väl NCS kunna räknas in och eftersom inga direkt möten förekommer kan det kanske vara legalt att lägga dem för download för medlemmar?
                        Det är definitivt inte tillåtet.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Mård
                          Användare
                          • February 2004
                          • 285

                          #13
                          Detta är något jag också undrat över....men jag har mer tänkt på alla reseprogram som var eviga kanal ska säda hela tiden....dom åker till alla jordens konstiga platser för folk som vill ha lite civilication och se riktig natur och riktigt djurliv.....så jag väntar fortfarande på när dom ska åka till malawi och sjöarna i närheten....
                          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            #14
                            På Animal Planet för ca 1 år sen var det ett program om lite udda fiskar och dess beteenden.Där fick jag lära mig att revirhävdande Tropheus moori(Mpulungo)-hannar i sjön,slåss till den ene dör!!!!Förmodligen...!

                            Svt sände för 4-5 år sedan en UR-serie om att sätta upp ett akvarium.Det var väldigt "basic" saker som att mäta ph,koppa in fisk,slamsuga botten ,men ett jävligt bra initiativ,tycker jag!

                            På 80-talet,kan ha varit i början på 90-talet, hade SVT ett Malawikar bakom paus-klockan! Kul!

                            Bingo-lotto & Sikta mot stjärnorna hade ett Malawi-kar i studion,har jag hört.

                            Men om nu tex Svt skulle sända ett akvarie-program så skulle det nog på sin höjd bli som ett inslag i "Go kväll" el liknande.(Ungefär som deras hund-hörna med Barbro Börjesson i spetsen,som har en för mig mkt förlegad syn på hundhållning/fostran).

                            Njaa,tror att vi med detta intresse klarar oss utan sådant...
                            Men det vore kul med ett Ciklid-special på nån av de kommersiella kanalerna.Dock finge man nog sålla rätt mkt i informationen,de tenderar ju att överdriva en del...
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Hasse_H
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1081

                              #15
                              Det har gått en hel del program på en del tyska satellitkanaler som är mycket intressanta för akvarister, det har jag sett tidigare. Nu har jag inte tillgång till dessa längre så jag kan inte tala om mer exakt. Annars har jag själv spelat in ett flertal program från framförallt Animal Planet och Viasat Nature om olika expeditioner till Amazonas o Orinoco. Det är inte omöjligt att hitta.

                              Men några rena "hobbyprogram", alltså med inriktning på hur man startar upp eller sköter sina akvarium, hur man bygger bakgrunder osv, det har jag aldrig sett och jag tror aldrig det kommer synas i rutan heller.

                              /Hasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...