Önskemål om funktioner på Ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #46
    ja det kanske var lite onödigt att fråga här. jag kunde ju mailat istället. man lär så länge...

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

      #47
      Snart är det dax för vårt styrelsemöte (nu till helgen 4-5/9) och jag kommer strax att summera denna tråd för att kunna presentera på mötet.

      Därför vill jag påminna om att ni fortfarande till och med fredag kväll kan skicka in fler förslag. Vi söker fortfarande fler unika medlemsfunktioner, så har ni några ideér skynda på att få in dessa.

      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • Centurion
        Användare
        • October 2003
        • 210

        #48
        kanske en funktion liknande http://buggy.no-ip.com skulle vara trevligt

        önsketänkade
        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • Norpan
          Användare
          • August 2004
          • 103

          #49
          Håller med om det flera tidigare har skrivit om att utöka artbeskrivningarna, gärna med personliga erfarenheter som ligger på ett seriösare plan än många av kommentarerna på zoopet, kollas av "någon" innan de läggs in eller att bara medlemmar kan lägga in..

          Tester av olika produkter (vattentester, filter osv) skulle vara användbart.

          //Jenny
          //Jenny

          Kommentar

          • Fabbo
            Användare
            • September 2003
            • 210

            #50
            Ett sätt att få in mera artbeskrivningar skulle kanske vara
            att låta medlemmarna själva ladda upp. Det skulle t.ex. kunna
            finnas ett "formulär" att ladda ner från sidan, fylla i och
            ladda upp. Efter att någon granskat materialet läggs det ut på sidan. På det viset skulle det säkert komma in många nya beskrivningar och det skulle spara tid för de enstaka administratörerna.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #51
              Det har tagits upp innan men det "saknas" artbeskrivningar på många vanliga fiskar som diskuteras på forumet. Eftersom dessa består av "månadens ciklid", borde inte denna del av CB inrikta sig på dessa? Jag tänker på t ex eldbuk, påfågel, nyckelhålsciklid, scalare, rödciklid, prinsessa, demasoni osv (fast ser det inte lite bättre ut på mal/tan fronten?). Dvs. jag efterlyser en långsiktig plan för att få ett "komplett" artregister som det går att länka till från forumet. Listan finns på http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...visa_index.asp
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #52
                På helgens styrelsemöte diskuterades bl a artbeskrivningarna på ciklid.se. Som det är nu är det de arter som har finnits med som "cikliden" i CB som finns med här och så kommer det troligtvis också att förbli. Det innebär att det kommer att tillkomma 4 nya arter om året.
                Däremot beslutades det på årsmötet att det med hjälp av Kjell Fohrman ska byggas upp en databas med ALLA ciklidarter på ciklid.se. Till att börja med kommer den att innehålla kort fakta om arterna som t ex namn, storlek, föda, lekbeteende mm mm. Denna databas kommer att börja byggas upp under vintern.
                På helgens styrelsemöte diskuterade vi hur vi sedan ska utvecklas databasen vidare. En idé som diskuterades var att NCS medlemmar ska kunna komplettera med personliga erfarenheter av de olika arterna.
                Så den långsiktiga plan som du efterlyser finns.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #53
                  Jag såg precis att det har kommit in några nya artbeskrivningar på centralamerikanska ciklider. Mycket bra.
                  Men jag noterade att man använder samma typ av information som på Zoopet, är det verkligen rätt väg att gå?

                  Jag tycker det tidigare systemet här på ciklid.se har fungerat ypperligt och känns väldigt anpassat till akvariehobbyn då man skriver att en fisk blir t.ex. 20-25cm istället för 25cm eftersom det bara är ett fåtal individer med rätt gensammansättning och rätt uppväxt som når sin maximala storlek.
                  I vissa artbeskrivningar står det även att arten t.ex. blir större i naturen eller blir större i akvarium, det står även ibland hur stor hanen respektive honan blir, jag har även sett noteringar hur stora fiskarna är efter 3-4 år osv. All sådan information tycker jag är jättebra.
                  Det kanske krävs en hel del mer jobb att leta reda på denna typ av information och kanske krävs det t.o.m. egen erfarenhet av arterna, men vi är ju många här på forumet som kan hjälpas åt om det skulle behövas.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #54
                    citat: Jag såg precis att det har kommit in några nya artbeskrivningar på centralamerikanska ciklider. Mycket bra.
                    Jag tror att du är den första som har upptäckt att artbeskrivningarna är uppdaterade, du är i alla fall den första som kommenterat det.

                    citat:Men jag noterade att man använder samma typ av information som på Zoopet, är det verkligen rätt väg att gå?
                    Som jag nämnde tidigare så är det samma beskrivningar som "cikliden" i Ciklidbladet. Anledningen till att dom liknar arbeskrivningarna på zoopet är att det är samma person som skriver dom, Kjell Fohrman.

                    citatet kanske krävs en hel del mer jobb att leta reda på denna typ av information och kanske krävs det t.o.m. egen erfarenhet av arterna, men vi är ju många här på forumet som kan hjälpas åt om det skulle behövas.
                    Personliga erfarenheter kommer att kunna läggas in av medlemmar i den nya databasen som jag beskrev i mitt förra inlägg.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #55
                      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                      Det har tagits upp innan men det "saknas" artbeskrivningar på många vanliga fiskar som diskuteras på forumet. Eftersom dessa består av "månadens ciklid", borde inte denna del av CB inrikta sig på dessa? Jag tänker på t ex eldbuk, påfågel, nyckelhålsciklid, scalare, rödciklid, prinsessa, demasoni osv
                      Man får inte heller glömma bort de många artbeskrivningarna som finns i artikelarkivet. Här finns bl a beskrivningar på de arter som efterfrågas.

                      Eldbuk


                      Påfågel


                      Skalare


                      Nyckelhål


                      demasoni


                      Prinsessa
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #56
                        citat:Ursprungligen skickat av Micke

                        Personliga erfarenheter kommer att kunna läggas in av medlemmar i den nya databasen som jag beskrev i mitt förra inlägg.
                        Jo fast det är bättre om man hittar en del smådetaljer direkt i huvudtexten då jag tror att många kommer att glömma bort eller strunta i att kolla kommentarerna nedanför.

                        Titta på det som skrivs om storleken i t.ex. de här artbeskrivningarna. Väldigt detaljerat och informationsrikt, känns inte framstressat på något sätt.



                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #57
                          Om det inte redan är tänkt att bli så så bör ju dessa artiklar få varsin länk i nya registret (+ att det nya borde ha en "sök i fishbase" funktion, fast det har jag redan gnällt om).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Om det inte redan är tänkt att bli så så bör ju dessa artiklar få varsin länk i nya registret (+ att det nya borde ha en "sök i fishbase" funktion, fast det har jag redan gnällt om).
                            Bland förslagen som diskuterades i helgen fanns bland annat länkning till relaterade CB-artiklar och foton i medlemsgalleriet.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Durin

                              #59
                              Kan inte alla som på något sätt är involverade i styrelsen, webbansvariga och dylikt, ha det i sin signatur, eller som titel under sin avatar. Då är det lätt för nya medlemmar att snabbt förstå vilka som är lite häftigare än oss andra Men allvarligt tycker jag det vore bra, att man snabbt och lätt ser att det är någon "ansvarig" som skrivit.

                              Kommentar

                              • Ted
                                Användare
                                • November 2003
                                • 157

                                #60
                                Vet inte om det har tagits upp, men lite kortfattad info med bokrecensioner vore trevligt.
                                /Ted
                                750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                                Kommentar

                                Arbetssätt...