Vanlig "skit" sten underskattad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

    Vanlig "skit" sten underskattad?

    Hej jag tycker att sten man plockar i skogar osv, asså sån vanlig sten som man får när man krossar berg...jag tycker att den e underskattad å ha i akvarium. Den e ju snyggare än många andra stenar man köper för 40kr/kg i affärer...e det nån som håller med lr e jag helt ute å cyklar? skulle va kul å veta om nån håller med mig
    Daniel
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

    #2
    Jag håller med, ser såå onaturligt ut med de flesta stenar man kan köpa i affären.

    Kommentar

    • chrillo
      Användare
      • February 2003
      • 180

      #3
      Hur kan det se onaturligt ut då all sten kommer från naturen?
      720liter Malawi

      Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

      Kommentar

      • HDahlberg
        Användare
        • February 2004
        • 92

        #4
        Håller helt med. Finns ingen anledning att betala 40:-/kg för sten när den är gratis i naturen. Bättre att investera de sparade kronorna i några kg rot istället.

        Mvh

        H

        Kommentar

        • Slan11
          Användare
          • October 2003
          • 105

          #5
          Jag håller med Chrillo där faktiskt.

          Om man bestämmer sig för en sten, man tycker den e snygg osv, så slutar det inte där. om du tar en vit sten, så borde man även ha vitt grus eller ljust grus, för hur ofta hittar du kritvita stenar och brun-rött grus tillsammans, det skulle se onaturligt ut även i naturen enligt mig. även vice versa .

          Har man mörka växter och vit sten så ser det kanske också onaturligt ut.

          [u]Det gäller att sätta alla delar i akvariet i symbios för att skapa en så naturlig "look" som möjligt.

          Är det inte det vi försöker eftersträva?

          Allt som moder jord har gett oss är naturligt.
          Men hon lade vissa grejer där, vissa grejer på ett annat ställe i en narturlig plats. det borde vi också göra. Tänk.
          Royal Blue Vf Discus.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Klart underskattad!

            Jag har stenar som jag plockat ifrån ett ställe i stan där de bygger...de har kört upp stora högar med sten som det bara är att gå och plocka av.

            Jag gillar dock inte de rödaktiga stenarna utan försöker finna sten som är neutral i färgen...mer som gråsten.

            Förut har jag använt mig av kolsten och kalksten, men inte riktigt tyckt att det sett naturligt ut med tanke på de arter jag har eller har haft.

            Kommentar

            • Christer T

              #7
              Jag var nyligen ute och köpte sten på ett ställe där man säljer sten, grus trädgårdsplattor med mera. Hur mycket som helst att välja på för 6 kr/kg. Säkert från såna ställen zoohandlarna köper och lägger på en 30-40 spänn.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Vad var det för ställe? Kategori?

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  Molnsätra gård i Järfälla straxt utanför Sthlm. http://www.molnsatra.se Finns säkert liknande runt hela Sverige. Sök på rubriken "Sand, grus, singel och makadam" på http://www.gulasidorna.se

                  Kommentar

                  • Chicke
                    Användare
                    • May 2004
                    • 497

                    #10
                    Jag va iaf ute å plocka stenar idag å enligt mig blev det bra å framför allt billigt va bara lite jobbigt å koka allt för att vi inte har nån stor kastrull...

                    Kommentar

                    • Bosse.J
                      Användare
                      • August 2003
                      • 205

                      #11
                      JAg har bara sten som är plockad i olika byggchakter. Som jag har plockat när jag är där på jobb. Men jag kokar dom inte. Skrubbar ordentligt bara.
                      Jag har en å annan röd sten oxå..
                      Bosse.J

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        citat:Jag har en å annan röd sten oxå..
                        Jag gillar inte den röda nyansen då den inte ser bra ut tillsammans med bakgrunden. Det är alltså en estetisk fråga för mig.

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • July 2002
                          • 494

                          #13
                          Rätta mig gärna om jag har fel men kan inte vissa stenar vara farliga för fiskarna.Typ dem stenar som glänser och innehåller nån typ av metall?

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Det stämmer. Vanligen så kan man se glittrande stenar och de innehåller då troligtvis metaller som kan ställa till det i akvariet. Det sägs att det är skadligt för fiskarna.

                            Jag måste dock säga att jag tidigare haft en del glänsande, glittrande stenar i karet och det har aldrig ställt till några faror för fiskarna (vad jag kunnat sett)...
                            Det är ändå bättre att försöka hålla de stenar som glittrar utanför akvariet i möjligaste mån innan man vet fullt ut vad de innehåller och om det kan påverka vattnet.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Jag har aldrig köpt en sten och gissar på att det gäller de flesta så att kalla vanlig sten för "underskattat" är kanske inte helt rätt. Störst, bäst och vackrast kanske? Glitter behöver inte vara metall som kan falla ut utan kan vara helt vanliga föreningar (liksom resten av stenen) som är helt ofarligt. Alunskiffer är det man främst ska undvika och man ska ju undvika att plocka sten vid gruvor.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...