Ciklid.se kontra Ciklidbladet (Är zoopet.se nere?)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Du är en fegis Zaphi - här lägger man ner jobb på att svara på ditt inlägg och så raderar du bort nästan allt. Nåväl jag kommer nog över det[:p]

Sedan som en liten kommentar till ditt "nya" inlägg. Problemet med internet är bara att de bästa ciklidodlarna faktiskt inte alls är aktiva på nätet. Så svar från de som har mest erfarenhet av fisk det får man tyvärr inte på nätet.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

det är väl inte så att det finns ett forum i tidningen. kan ju inte skicka frågor dit utan det görs ju här, ...

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

citat:som du ser så är jag inte ensam om att tycka så, gör en gallup om hur många som vill vidarutveckla sidan samt vad medlemmarna tycker är viktigast en nät verion (som blir bättre) eller tidings version..eller tar det emot att kanske få kalla fakta, det finns inget att förlora men allt att vinna.
        För mig gäller följande:

1. Medlemskapet som sådant.
        2. Ciklidbladet
        3. Hemsidan/forumet

MEN, jag gick med första gången i NCS 1979 och då var inte ciklidbladet tillräckligt intressant för en åttaåring så jag förnyade inte medlemsskapet. När jag gick med igen 10 år senare så var det för tidningens skull. Att själva medlemskapet är det viktigaste är något som växer fram. Jag tror liksom Johan och Zaphi att "inkörsporten" för många nya är forumet, MEN de nya medlemmar jag har fixat har jag fixat genom att visa ciklidbladet! Att forumet ens är med är faktiskt rätt fantastiskt (jag jämför med andra föreningar nu) och det har blivit en sorts ersättning för de medlemsmöten som med nödvändighet äger rum alltför sällan (en gång per år). Omröstningen på hemsidan skulle ju inte säga så mycket eftersom de som inte går in på hemsidan inte skulle rösta.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

citat:det är väl inte så att det finns ett forum i tidningen. kan ju inte skicka frågor dit utan det görs ju här, ...
          Det där är en gammal fin akvarietidskriftstradition som jag tycker att man (CB, SARF-aktuellt, Killbladet osv.) bör ta upp igen!
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:det är väl inte så att det finns ett forum i tidningen. kan ju inte skicka frågor dit utan det görs ju här, ...
            Nu är det ju som så att det faktiskt finns andra sätt att skaffa sig kunskap än genom forum. "Fördelen" med forum är ju också att ju mindre man kan ju tvärsäkrare svar kan man ge[]
            Nåväl jag är inte emot Forum eller internet - som komplement.

citat:gör en gallup om hur många som vill vidarutveckla sidan samt vad medlemmarna tycker är viktigast en nät verion (som blir bättre) eller tidings version..eller tar det emot att kanske få kalla fakta, det finns inget att förlora men allt att vinna.
            Den frågan skall ju då självklart ställas till NCS medlemmar - med andra ord inte på ciklid.se

citat:som du ser så är jag inte ensam om att tycka så,
            Nej ni är ju två och det är ju en massiv opinion

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

jaja istället för att ta till informationen så kan man ju alltid luta sig tillbaka på det som redan finns.

hmm egentligen behöver jag inte vara medlem. jag får ju nästan all info grattis iaf,artiklarna står ju ändå här. de 10% har jag redan. ja det är nog kanske almanackan jag skulle sakna, gratis är gott.

hur många som är registrade medlemar här har medlemskap i föreningen?

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Det är klart att den största anledningen att vara med i ncs är just att ncs skall finnas. Tidningen i all ära, men jag tycker nog bättre om att läsa artiklar på nätet samt att delta i forum som detta. Om ingen vore medlem hade ju inte forumet kunnat existera heller.

Tony Englund

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

citat: jaja istället för att ta till informationen så kan man ju alltid luta sig tillbaka på det som redan finns.
                  ????????? - Jag får väl också ha synpunkter lika väl som du - bara för att man är en gammal stofil så kan man ju ha åsikter i ämnet.

citat:hmm egentligen behöver jag inte vara medlem. jag får ju nästan all info grattis iaf,artiklarna står ju ändå här.
                  De Ciklidbladsartiklar som finns med på ciklid.se är minst två år gamla (årgång 2002, 2003 och 2004) är inte inlagda och inte heller på de gamla artiklarna finns några foton med. Så att påstå att "artiklarna står ju ändå här" är klart felaktigt.
                  Jag VET också att om NCS gick över till att bli en nätidning så skulle åtskilliga av de som idag skriver artiklar och bidrar med foton till Ciklidbladet inte ställa upp.

citat:hur många som är registrade medlemar här har medlemskap i ciklid.se?
                  Tycker jag också skulle vara intressant att veta men avd jag vet så finns det ingen sådan EXAKT siffra.

citat:Om ingen vore medlem hade ju inte forumet kunnat existera heller.
                  Det är riktigt - ciklid.se är ju på sätt och vis en betalsida som visserligen inte betalas av nätbesökarna utan av NCS-medlemmarna

Ciklidhälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

klart du får oxå tycka kjell men det känns ibland som du inte tar till dig de idèer som man kommer med. när jag menar artiklar så menar jag dels att det finns rätt duktigt med artbeskrivningar. ska man hår dra det så den info som skrivs i tidningen finns redan någon annanstans, jag tror inte att det är revolutionerade artiklar som skrivs utan nästan mer ett konstaterande av fakta.

hur kan det inte finnas en siffra?? antal förenings medlemmar o jämnför med antal som finns reggade här som medlemmar.

vidare tycker jag att det vore bättre att lägga energi på att göra sidan bättre, det borde vara billigare än att skaffa ännu bättre papper till tidnigen eller att skaffa ännu fler färg kort till tidningen. jag skulle mycket hellre uppskatta att det kom till fler funktioner samt lite mer att göra i detta forum som tex jag nämt tidigare med foton samt kanske fler avdelningar.vi behöver inte gå in på den lagliga biten ang fotona för det har vi gjort 100 ggr , men det verkar bara vara "vi" som hänger upp oss på detta. detta är ändå medlemarnas forum de borde vara de som får bestämma om majoritet tycker så.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

citat:klart du får oxå tycka kjell men det känns ibland som du inte tar till dig de idèer som man kommer med.
                      Jag blir övertygad om man kommer med bra argument och det tycker jag inte du gjort här.
                      Men min åsikt är väl ganska ointressant i sammanhanget - jag är en helt vanlig medlem i NCS och har en röst som alla andra.

citat:hur kan det inte finnas en siffra?? antal förenings medlemmar o jämnför med antal som finns reggade här som medlemmar.
                      Naturligtvis finns det en siffra - det är ju "bara" att öppna ca. 2.000 profiler och kolla hur många som angivit sitt medlemsnummer. Efter ca. 30 timmars jobb har man ju då en siffra som kanske stämmer förutsatt att alla fyllt i sitt medlemsnummer vilket dom säkert inte gjort och då stämmer ändå inte siffran man får fram.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

så att jag tycker att man ska satsa mer på nätet är inget bra argument?

jaja vi är tydligen helt olika

så att jag tycker att man ska satsa mer på nätet är inget bra argument?

jaja vi är tydligen helt olika

okej men om man gör så här

hur många medlemmar har föreningen tex 200
                        hur många finns det här ca 2000 enl dig o enl det exemplet skulle det innebära att ca 1200 är medlemar här som inte är medlemar i förneingen. eller är jag matematisk fel ute?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

citat:jaja vi är tydligen helt olika
                          Sannolikt därför som jag inte håller med dig

citat:hur många medlemmar har föreningen tex 200
                          hur många finns det här ca 2000 enl dig o enl det exemplet skulle det innebära att ca 1200 är medlemar här som inte är medlemar i förneingen. eller är jag matematisk fel ute?
                          Föstår faktiskt inte alls vad du menar (sannolikt så är det väl åldern som tar ut sin rätt[:0]).
                          Det finns ca. 1.170 NCS-medlemmar och det finns ca. 2.000 som är registrerade här på forumet. Men dessa siffror har ju inget med varandra att göra eftersom det finns inget som säger att bara för att man är medlem i NCS så behöver man vara medlem på ciklid.se eller tvärtom.
                          Förutsatt att alla som är NCS-medlemmar fyller i sitt medlemsnummer när man reggar sig på ciklid.se så skulle man kunna få fram en siffra (se mitt inlägg ovan) men det är en tämligen omständig procedur.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

citatroblemet med internet är bara att de bästa ciklidodlarna faktiskt inte alls är aktiva på nätet. Så svar från de som har mest erfarenhet av fisk det får man tyvärr inte på nätet.
                            Detta stämmer nog riktigt väl. Jag är väldigt aktiv på nätet då data är ett av mina huvudintressen, men jag är långt ifrån lika erfaren som många av de äldre ciklidisterna är...

Det är väldigt synd att de riktigt kunniga "håller sig borta" från forumet (av olika anledningar). Jag måste samtidigt även påtala att det finns väldigt skickligt folk online också...men just det som Kjell menar är jag övertygad om att det stämmer.

Jag känner en del odlare och de är nästan aldrig online på forumet, men däremot är de NCS-medlemmar och en del t o m inloggade på ciklid.se och Zoopet.com men inte aktiva i diskussioner. Vad som vore väldigt intressant att veta är hur många som INTE vet om NCS eller ciklid.se/zoopet.com...troligen en stor stor del av hobbynissar i Sverige. Det tog mig en hel del år innan jag fick nys om NCS...och Ciklidbladet. Troligen hade jag fått reda på detta om jag varit med i någon lokal förening, men ändå så undrar jag vilken info som egentligen finns ute. Varför ser man bara små notiser hos zoohandlare (om ens något) angående dessa sajter och föreningen NCS?
                            Är handlarna rädda för att hobbynissarna börjar handla av odlare istället för att gå till dom? Eller kan det vara så att NCS och Zoopet.com inte är aktivt marknadsförande?

---------------------------------------------------------------------
                            Min ranking (med anledning av diskussionen här):

1. Internet (All ciklidinfo som finns runt i världen är enorm)
                            2. Ciklid.se (Fantastiskt bra sajt med info och ett forum av hög klass, tveksamt artregister och organiserad kaos på fotoavdelning).
                            3. Ciklidbladet (En tidskrift som håller hög kvalitet).
                            4. Zoopet.com (Bra sajt med bred info och ett bra snyggt artregister, tveksamt klottrigt forum)

Internet och då först ciklid.se kommer att bli viktigare för föreningen då en generation av yngre troligen ser ciklid.se och dess forum som roligare med snabbare info. Och som någon skrev här så är det näst intill 24-timmars jour hos aktiva forum-medlemmar, vilket är helt fantastiskt.
                            Detta känns ovärderligt och det är mycket därför som Ciklid.se är före Ciklidbladet i min ranking.

P.s. Undrar om inte detta inlägg kan klassas som "brott mot forumregler" då det inte handlar speciellt mycket om "Är zoopet.se nere?"

Kommentar

• Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

Den siffran kommer i vilket fall som helst vara fel då man ser ganska snart hur många "skräpregistrerade" användare det finns. Antalet registrerade medlemmar i forumet med 0-3 postade inlägg är ganska stor.

Jag håller visserligen helt med om att en omfördelning av utgifterna till webbens fördel vore ett lyft, men det finns ju blandade åsikter som i allt annat.

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Tony:

Det där reflekterar jag också över...2000 registrerade på forumet...men det finns en del som reggat sig en gång och sedan bytt till en ny registrering. Jag undrar hur många av de som är på 0-3 inlägg loggar in sig på dessa eller om de helt enkelt är "döda registreringar".

Kommentar

Arbetssätt...