Din bakgrund Tricella!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    Användare
    • May 2004
    • 58

Din bakgrund Tricella!

Hej!
    Jag har varit inne o snokat på din zoon! Tycker din hemgjorda bakgrund är supersnygg.. Spanat in bilderna och ditt arbete nogrant, men nånting jag tycker du missat är (vad jag kunde se)är vilka färger,kemikalier mm du använt förutom husfix och epotex...
    Hade varit super kul att få veta det ,samt hur högt du placerade utblåsen i karet (för att få den dära perfekta snurren
    (planerar ett liknande projekt till 250l prinsessor och snäcklekare)

(ställde frågan offentligt då jag tror att fler är/blir nyfikna)

Mvh e-bear
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag har använt mig av flera olika nyanser av hobbyfärg (KG Korgimport). Jag har haft dessa färger: Svart, Sand, Mossgrön, Antikgrön. Jag hade även en vanlig vattenbaserad vit färg som hette "kalk"...

Dessa arbetade jag med i olika lager som jag skrubbade in med varandra i ojämna mängder.

Jag har inte använt mig av Epotex...utan jag tog Nordsjö´s Epolan V golvlack (2-komp vattenbaserad). Lacken strök jag i ett tunt lager såpass att det var heltäckande. På små platser har jag sett vitnad, men det stör absolut inte då det är knappt synbart.

Utblåsen sitter ca 7-8cm under aluminiumramen (där täckglasen ligger på). När man inte fyller upp med vatten till den nivån så hamnade utblåsen ca 4cm under vattenytan. Det som är viktigast är att man riktar utblåsen aningen uppåt...

Trevligt att du uppskattar mitt bygge och jag hoppas att det kan inspirera dig till att göra liknande. Det var riktigt roligt (särskilt på slutet).

Kommentar

• e-bear
      Användare
      • May 2004
      • 58

ok!
      Tackar för ditt snabba svar.. då är verkligen denna vecka räddad
      då insperationen kliar i finger topparna.. och den dör Nordsjö lacken är säkert lättare att få tag i än Epotex.

Mvh

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Jag köpte Nordsjö Epolan V från Färgtema. Hobbyfärger från Rusta.

Kommentar

• Hank
          Användare
          • April 2002
          • 1321

citatch den dör Nordsjö lacken är säkert lättare att få tag i än Epotex.
          ....hoppas att den är lika stabil oxå...
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• e-bear
            Användare
            • May 2004
            • 58

tricella har väll kört sin ett tag nu om jag förstått det hela rätt...
            Alltid mycket tryggare att härma andra

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Jag har kört mitt i en tre veckor tror jag...men jag tror nog att Hank menar i det långa loppet. Det kan vara så att Epotexen håller en högre kvalitet som har längre livstid.

Kommentar

• e-bear
                Användare
                • May 2004
                • 58

OK! du är inte orolig för att om lacken skulle ge vika att det skulle kunna resultera -domensdag, för dina firrar..?
                eller är husfixen och färgerna relativt giftfria när de varit bundna så länge.
                Ang den här epotex lacken så förstår inte jag hur man beställer den på deras hemsida.. kollat omkring men inte hittat nått som tyder på att man kan "beställa" från dem? har jag kanske bara varit slarvig?

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Hobbyfärgerna och lacken inkl husfixen är giftfria. Jag är inte det minsta orolig för mitt bygge, men jag förklarade mer för vad Hank kanske menade...så som jag tolkade det. Jag vet flera som haft den lack jag använder under ett par år utan problem.

Om du skall beställa Epotex så får du ringa dom......eller eventuellt mail. Men jag skulle absolut ringa så inga fel uppstår.

Kommentar

Arbetssätt...