Någon som vet? Ska ha diskus i och vill försäkra mig om att värmaren inte pallar med att hålla hög temp och att det ska kunna bli upp till 35 grader i karet om fiskarna blir sjuka.
För- och nackdelar med doppvärmare på 300w i 360l?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Så länge som effekten på doppvärmaren är högre än effektförlusten från akvariet kommer temperaturen att höjas. Hur fort denna temperaturhöjning sker beror på doppvärmareffekten. Nackdelen med att ha en stor doppvärmare i ett litet kar blir att den får gå väldigt korta stunder vilket i sin tur ökar slitaget. Men placerar du doppvärmaren i strömmen från din/dina pumpar, vilket ger längre driftstider, ser jag ingen nackdel med att ha en stor värmare i ditt akvarium.
Hur högt går skalan på doppvärmare? Har aldrig tänkt på det då jag aldrig behövt gå högre än ca 30 graderhttp://hem.bredband.net/aquascene -
Doppvärmare hänger sig ofta så att termostaten inte slår av utan låter värmaren gå på full effekt.Kommentar
-
OK, vad rekommenderar ni då? Karet är som sagt på 360l. Ska jag ta den som är på 200W?//Joel, the one and onlyKommentar
-
-
Kommentar