Dvärgciklider med discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    Dvärgciklider med discus

    Jag har funderingar till skaffa dvärgciklider till min discusbalja. Har ingen större erfarenhet av dvärgdiklider, så jag undrar om vilka ni rekomenderar och hur många man kan ha till 1200l balja, som där går 17 fullvuxna discus och ett tio tal zebra malar och nuggets.
    Målet är och få lite aktivitet på bottenplan i baljan, två till tre revir med parbildning skulle varit roligt.
  • morphide
    Användare
    • January 2004
    • 49

    #2
    Fjärillar. (mikrogeophagus ramirezi)

    Kör själv dessa med mina diskus.
    /// morphide

    Kommentar

    • Tobias
      Användare
      • June 2004
      • 95

      #3
      Microgeophagus gar utmarkt, Dicrossus ocksa. Med Dircrossus far du inte reviren i samma utstrackning, mer en grupp med en ledande hanne. Fast du far ju se konsbyten med Dicrossus!
      Vad har du for matt pa akvariet, 1200 liter ar ganska stort sa du kan gott och val fa in mer an 2-3 revir.
      På väg tillbaka in i hobbyn.

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • June 2004
        • 851

        #4
        "Microgeophagus gar utmarkt, Dicrossus ocksa. Med Dircrossus far du inte reviren i samma utstrackning, mer en grupp med en ledande hanne. Fast du far ju se konsbyten med Dicrossus!
        Vad har du for matt pa akvariet, 1200 liter ar ganska stort sa du kan gott och val fa in mer an 2-3 revir."

        Måtten på baljan 250*80*60. Jag vill ha max 3 revir på grund av att jag inte vill konkurera bort mina malar. Sen är det lätt hänt det blir fisksoppa av det hela med för mcket fisk. Men jag skall läsa på lite på Dicrossus, låter spännade med könsbyte. Kan tänka mig där är kanske lite rangordingstrid i och med könsbyte? (allafall i början). Vet inte vad det är för fisk, men man hittar allt på internet.

        Tack!

        Kommentar

        • Tobias
          Användare
          • June 2004
          • 95

          #5
          Vad har du for malar? L malar brukar inte vara maltavlor for ciklider direkt, speciellt inte fjarilsciklder och absolut inte Dicrossus som ar ganska timida. Apistos kan jaga bort en del malar har jag sett daremot, men det ar aldrig fragan om terror.
          Pansarmalar kan daremot vara lite mer utsatta, fast i ett 1200 liters akvarium sa finns det utrymme nog.
          Bra att du undviker fisksoppa!! Finns inget varre i min mening. Hursomhelst, om du valjer 2-3 hannar sa kanske det inte blir sa aktivt. 6 hannar med 2 honor var for Apistos skulle nog fungera bra, kanske farre om du valjer nijsenni eller panduro. 6 par fjarilsciklider skulle fungera utmarkt ocksa.
          Dicrossus filamentosus ar schackbradescikliden, intressant artikel om dem pa Cichlid Room Comanion.
          På väg tillbaka in i hobbyn.

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

            #6
            Har 9 Zebra pleco, var av ett är ett par som har lekt två gånger i sällskap baljan som detta 1200 är, där av är jag försiktig att någon dvärgciklid skall ta deras ställe. Men min zebra hane är rätt agressiv, så han skulle nog hålla borta en dvärgciklid som är inte allt för aggressiv. Han smäller till discusen när dom letar efter mat som har kommit nära hans lilla håla. Sen har jag 7 golden nuggets, passar bra ihop med Zebran på grund av att zebran inte äter så mcket alger, ingen konkurans i baljan vill jag ha. Därför är jag noga med att inte ha för många dvärgisar, jämnvikt i hela baljan är målet.

            Jag läste länken du lämnade, får säga att jag blev väldigt förtjust i den fisken. tycker om färgen och betendet.

            Kommentar

            • Tobias
              Användare
              • June 2004
              • 95

              #7
              Ojda, ja da forstar jag att du inte vill ha nagon ciklid som tar for sig for mycket!
              Hoppas det gar bra med zebrorna, dar har du ju en potentiell inkomstkalla! Vet inte vad priserna ligger pa i Sverige just nu. Jag bor i USA och har sett priser fran 650 kr direkt fran en importor till 1,200 kr i den lokala akvarieaffaren.
              Dicrossus kommer inte att stora zebrorna.
              På väg tillbaka in i hobbyn.

              Kommentar

              • Joel_N
                Användare
                • March 2004
                • 76

                #8
                Jag har Schackbräden. 4st. Hur menar du könsbyte Tobias? Jag har, som jag kan se, en hane och 3 honor.
                //Joel, the one and only

                Kommentar

                • Tobias
                  Användare
                  • June 2004
                  • 95

                  #9
                  Om du tar bort hannen sa kommer den dominanta honan att byta kon och ta over rollen som hanne. Jag har aldrig sett det personligen, hade dem inte lange nog. Kolla artikeln som jag lankade till har ovan, den beskriver processen bra.
                  En medlem i min lokala akvarieforening hade en grupp om tio stycken och han tog bort hannen for att inte fa mer yngel i akvariet. Efter ett tag sa fanns det en annan hanne i akvariet, men en mindre hona. Och sa fortsatte det. Intressant fisk.
                  På väg tillbaka in i hobbyn.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Apistogramma arter är verkligen snygga och de går bra att ha med Discus.

                    Kommentar

                    • Joel_N
                      Användare
                      • March 2004
                      • 76

                      #11
                      Jasså. Då måste det varit det som gjorde att jag fick en extra hane. Jag var helt övertygad om att jag lyckats köpa mig 4st honor. Tänkte att jag skulle köpa en hane åt dem och hittade en jättefin en tid senare. Samtidigt började jag se antydningar till att en av "honorna" blev hane. Helskumt. HAde ingen aning om att de kunde göra så av sig själva. Helkonstigt!
                      //Joel, the one and only

                      Kommentar

                      • matt.is
                        Användare
                        • September 2003
                        • 386

                        #12
                        Det är nog inte frågan om något könsbyte hos schackbrädescikliderna, utan snarare så att icke-dominanta hanar(Sneakers), för att klara sig bättre, ikläder sig hon(yngel)-dräkt för att få vara ifred. När tillfälle finns (när den dominanta hanen försvinner) ser den icke-dominanta hanen sin chans att bli dominant och utvecklar då typisk han-dräkt.

                        Detta är ganska typiskt för apistogrammor i varje fall.

                        Kommentar

                        • Joel_N
                          Användare
                          • March 2004
                          • 76

                          #13
                          Jasså. Där ser man. En annan lär sig massa nya saker varje dag! Toppen.
                          //Joel, the one and only

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

                            #14
                            Jag kör en del apistos med min diskus. Varför inte, har man rätt apistos som lever i samma habitat som diskusen så är det väl inga problem.
                            Jag skulle även vilja ha tag på lite olika Crenicaror, men tyvärr är det inte det lättaste. Frånsett Åled o zomässan, var hittar jag dem???? Någon som vet???
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • June 2004
                              • 851

                              #15
                              Har varit runt och tittat efter olika apistos, får säga inget större utbud i HBG trakten. Både svårt och välja vilken sort man vill ha och hitta dom

                              Kaj.p

                              Har varit på din sida många gånger. Ruby Red,Leopard Snakeskin och golden paret har du ungdjur av dom?


                              Kommentar

                              Arbetssätt...