Irriterande fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    Irriterande fiskdöd

    Hej

    Jag har ett 240-liters Juwel, som jag börjar bli lite trött på. För ett tag se´n verkade jag ha problem med för hög bakteriehalt, för en del fiskar svullnade upp och dog, och scalarerna fick stora runda sår. Jag slängde ut allt grus, och köpte finare sand, och bytte ut allt vattnet. Akvariet är mycket bättre nu, fiskarna svullnar inte längre upp, och scalarerna får inte sår. MEN, då och då dör det en fisk, till synes utan förklaring. Två pansarmalar har dött inom loppet av några månader, liksom två siamensis. De visar inga symptom, utan ligger helt plötsligt bara döda på botten. En sak som gjorde mig mycket fundersam, var att min sajicahona nu i veckan drog sig tillbaka från yngelvården, och dog. Hon blev mörkare, och stod och tryckte. Hon kom fram ett tag igen, och simmade med hanen och ynglen, men drog sig undan igen. Senare låg hon och vred sig på botten, och dog strax efter. Till saken hör att de hade yngel, och mina nyckelhål och vildfångade flaggciklider leker regelbundet, flaggorna har yngel just nu. Och jag tycker det verkar konstigt om det skulle vara nå´t allvarligt fel på vattnet, eftersom de leker.

    Börjar som sagt tröttna på alla oförklarliga dödsfall, som sker med nå´n månads mellanrum. Nå´n som har nå´n teori om vad det kan bero på?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Mikael
    Användare
    • April 2002
    • 347

    #2
    Jag har flyttat tråden till detta forum. Hör mer hemma här än i ursprungsforumet Övrigt.


    /Mikael Mayer
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #3
      Hej Micke ! -Jag har haft liknande problem. -Vad jag misstänker låg bakom fisk-döden hos mej: var gruset. Jag hadde råda(svart & röd)i burkarna. Jag hadde givetvis sköljt gruset noga. -Men plötsligt inträffade en fisk-död -ungefärligt som du beskrivit. Ingen vanligt känd sjukdom kunde konstateras. Snarare påminde symtomen om förgiftning. Eftersom jag bytte ut gruset och startade om burkarna -och problemet försvann. -Måste orsaken varit gruset!!
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        -Förresten vet någon var rådasanden kommer i från ?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Västergötland...och Lidköping (tror jag...hm...ganska säker).

          Kommentar

          • TroffeMicke
            Användare
            • February 2004
            • 412

            #6
            Råda området (en liten ort utanför Göteborg/ mot Borås).Men jag tror att sanden tas från flera olika håll i vårt avlånga land.
            /Micke
            Mvh.Micke

            http://www.troffemicke.com/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Rådasand AB (enligt Eniro.se´s "Gula sidorna"):

              citat:Verksamhet
              Tillverkning och försäljning av specialsandsprodukter såsom gjuterisand och filtersand.


              Specialitet
              Gjuterisand för järn- och aluminiumgjuterier.
              Snabbfiltersand för ren- och processvatten.
              Långsamfiltersand för vattenverk.
              Sand till värmeverk.


              Varumärken
              Rådasand
              Lågexpanderande Rådasand
              Blästersilikat


              Övrigt
              Tillverkning sker vid bolagets sandtäkt i Råda, Lidköping.


              Adressuppgifter Rådasand AB
              Rullagerg. 9, 415 26 GÖTEBORG 031-19 52 00
              Fax 031-19 52 04
              VD Bo Hörle 0733-84 78 30
              E-post bo.horle@radasand.se

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #8
                Tack för svaret Tricella !

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #9
                  Jag TROR att sanden är från Vänern, låter rimligt då lidköping ligger vid Vänern. Det var det en kille i en akvarieaffär som sa, men jag har inte kollat upp det själv.

                  Men jag är rätt tveksam om den sanden skulle orsaka fiskdöd. Om det finns lite mineraler i sand/sten så kan det väl knappast avge så mycket "gifter" att fiskarna dör!? Man byter ju vatten ofta så de eventuella gifterna försvinner väl. Plus att sand/sten som legat i länge i karet slutar väl att avsöndra gifter, eller?

                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Ironic
                    Användare
                    • August 2004
                    • 122

                    #10
                    Jag har också haft problem med lite fiksar som dött men tror att det berodde på för mycket fiskar kom tillsammans för snabbt eller stressen från djuraffären?

                    Har också funderat lite på det här med stenarna och gruset. När jag bytte kar så plockade jag bort de allra mörkaste och en del röda stenar som kan innehålla mycket järnoxid. Gruset har jag ordnat från en bra akvarieaffär så då förväntar jag mig att när jag sköljt det ska det vara ok, men stenar eroderar lite hela tiden är min uppfattning som läst geologi.

                    Nu har jag problem med att den ena scalaren inte verkar äta när jag matar.//Mvh Camilla
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      #11
                      Sanden som kommer i från Råda är tagen ifrån Råda ås som ligger i Lidköping.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...