Pumpavstängare 10 minuter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

    Pumpavstängare 10 minuter

    Jag har nu hittat en liten strömbrytare som man trycker på och som stänger av strömmen i 10 minuter för att sedan gå igång igen. Detta gör att man slipper få foder i filtren när man matar. Jag har letat länge efter en sån grej och ingen av mina mer tekniska kompisar har haft någon lösning på hur man gör en själv.

    Enda problemet är priset SEK550:-- plus frakt ca SEK50:-- från Tyskland.

    Är det någon som har sett en sån strömbrytare billigare? Helst skulle jag vilja att paustiden vore möljig att variera men det är den inte på denna.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Kan man inte koppla om en sån där säkerhetstimer som man har i kök? Det finns ju två typer, en där man trycker på en knapp och så har man ström i en timma, och en där man ställer in tiden på hur länge man vill ha ström. Det borde ju bara vara att flytta ett par sladdar. Nu vet jag inte om detta hör till de enkla elprylarna som man får göra själv bara man gör rätt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Du menar Tunze's foodtimer eller?

      Den kan du ställa så att den slår av i 5-15min

      Och billigare än så kommer du nog inte hitta den...

      (Foodtimern är även inbyggd i Single & Multicontrollern)

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Skaffa en skarvdosa med strömbrytare...för ett par tjugor.

        Jag tycker dock att det verkar lite underligt att stänga av filtret/pumpen inför matningen. Matar du med en foderautomat som det står ovan (Henkedeh´s inlägg)?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citat:Jag tycker dock att det verkar lite underligt att stänga av filtret/pumpen inför matningen.
          Då har du aldrig matat med levande artemia i ett tanganyikaakvarium med små yngel i skrevor och hålor som alla ska ha mat
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #6
            Det är ingen Foderautomat...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Nej det har jag inte...

              Tack för den infon innan jag sätter igång med Artemia-matning till mina Malawi.

              Henke: Om man använder sig av en sådan så matar man väl också med en foderautomat?...eller? Jag menade inte att du skrev det utan mer att det går att "läsa mellan raderna". Kanske har jag fel...

              Kommentar

              • Gugges

                #8
                Bra idé elektroniskt är det inte krångligt(om man kan lite alltså) att sätta ihop heller för den delen, måste kolla vad delarna går på men det kan då inte röra sig om några 500kr för ett relä och en 555:a till timerkrets!

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  Kanske kan finnas något liknande på http://www.elfa.se

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

                    #10
                    citat:Henke: Om man använder sig av en sådan så matar man väl också med en foderautomat?...eller? Jag menade inte att du skrev det utan mer att det går att "läsa mellan raderna". Kanske har jag fel...
                    Förstår inte...
                    Menar du att man har en foderautomat med armar som trycker på den röda knappen som slår av pumparna i 5-15min?

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Nej Henke...

                      Men om man skulle ha en automatisk pumpavstängare så hade det ju varit praktiskt med en foderautomat som ger mat inom samma tid. Jag trodde att man i sådana fall hade det helautomatiskt och att de båda var sammankopplade. Om man har en pumpavstängare, men ändå matar manuellt så ser jag själv ingen nytta med att ha automatisk pumpavstängare. Det är dock min åsikt och jag vet inte riktigt hur det skall fungera det som Lars önskar sig om jag skall vara ärlig.
                      Det borde gå lika lätt med vanlig strömbrytare som du kan stänga av med foten när du skall mata...
                      Men vad vet jag?!?

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        citatet borde gå lika lätt med vanlig strömbrytare som du kan stänga av med foten när du skall mata...
                        Om du är hemma på lunchen och stänger av filtren, matar ynglen, käkar mat och flänger tillbaka till jobbet, hur j'vla ofta tror du att man kommer hem och ser att filtren fortfarande är avslagna!!! [xx(]

                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

                          #13
                          Man har denna automat för att inte maten ska sugas in i pumpen,
                          Och den används mest till Tunze pumparna eftersom den är inbyggd i Single & Multicontrollern och endel tunze pumpar har så starkt flöde som 12000L/H kan tippa på att det är ganska svårt att mata med artemia då

                          Och även när man matar med räkmix så kan man trycka på knappen så blir det lugnare i vattnet sen slås pumpen på igen efter 5-15minuter..

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Hahahaha...Ola!

                            Det kanske inte är tydligt så att jag förstår här...och då får väl jag be om ursäkt.

                            Men om man använder sig av en pumpavstängare, matar man själv eller matas fiskarna via en foderautomat?
                            Jag kan mycket väl förstå vitsen med en pumpavstängare om man samtidigt har en foderautomat som ger mat vid samma tid...då fattar jag.

                            *Ursäkta om jag förstör tråden med att jag inte förstår riktigt...men bli inte så knäckt, Ola*

                            TACK HENKE! Nu förstod jag funktionen...och även ditt inlägg, Ola

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 1913

                              #15
                              citat:Men om man använder sig av en pumpavstängare, matar man själv eller matas fiskarna via en foderautomat?
                              Man matar själv...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...