Hur göra med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

    Hur göra med yngel

    Hej!

    Nu har det hänt! Mina 2 VF Blåciklid har "fått ihop" det. Jag som trodde att de var 2 hanar då de hela tiden bråkade med varandra.

    Först lade de rom på en sten, men efter ett tag så tror jag att rommen blev uppäten.

    Nästa försök fungerade bättre och igår kväll låg "ynglena" i en grop och "darrade". Föräldrarna flyttade darrklumparna mellan 2 gropar...

    Så till saken:

    * När skall man flytta på dem? Jag funderar på att flytta dem när jag upptäcker att föräldrarna inte "bryr" sig så mycket om dem längre.
    * Vilken storlek på akvarium skall man ha för att de skall växa till sig?
    * När de går i karet med föräldrarna - behöver de någon specialmat?
    * När de går ensamma i ett eget kar, vad skall de ha för mat då? Har läst om "flytande artemia" och bosmider. Får man tag i dessa i zooaffärerna?


    /snysop
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Jag har också odlat VF blåciklider (fast det är inte samma art som akvariestammen). Mina har varit lite mesigare föräldrar än de jag haft innan. De vaktade ynglen en månad. Det är dags att flytta yngel när föräldrarna börjar uppvakta varandra. 100 liter är nog minimum för att dra upp 20 stycken i säljbar storlek. Som förstafoder är nykläckt artemia bra. Mina åt dåligt av Golden Pearl och smulat torrfoder (spottades ut) så levande artemia var nödvändigt för att jag skulle känna att de fick i sig tillräckligt.

    (Jag flyttar tråden till sydamerikanerna)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...