artförslag på 165-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

    artförslag på 165-liters

    Hej!

    Det börjar bli dags att göra något drastiskt åt akvariet i fikarummet på jobbet. För närvarande går där för många sebraciklider, tuppkamsciklid och några praktbotior. Akvariet ser konstant ut som ett soptipp med alla växter uppgrävda och sebracikliderna är på och biter på övriga invånare eftersom de försöker leka hela tiden.

    Tacksam för alla kul förslag på ny sammansättning. Enda kraven är väl att de ska vara hyfsat tåliga eftersom det inte alltid är någon som har tid att sköta dom riktigt ordentligt (vattenbytena skjuts ibland upp en bra stund), och att de ska trivas i ett 165-liters kar.

    Jag har funderat kring någon tanganyikavariant med jullar och snäckskalslekare, men vet inte hur de skulle klara av det i längden. Vi har haft malawis förrut vilket dessvärre slutade med att en hane blev för stor och slog ihjäl resten av befolkningen. Jag har svårt att se att man skulle kunna ha mer än en, kanske två malawiarter i ett 165 liters utan att det blir problem med reviren.

    tack för hjälpen på förhand!
    /Mikael
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Bara L. multifasciatus: Täck botten med snäckor och plantera eventuellt Valisneria i bakgrunden.

    Bara prinsessor. Stapla sten till ytan i de båda hörnen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Med tanke på att vattenbyten sköts varierande så torde inte snäckskalslekare vara det första jag tänker på iallafall. Enligt mina erfarenheter så är de ganska känsliga på vattenvärden...

      Det tips som jag kan ge är detta:

      Kurvciklid-Nyckelhålsciklid-Kardinaltetra.

      Ursäkta att jag ger förslag utanför det område du önskar...

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • November 2002
        • 666

        #4
        jag har inga preferenser alls vad det gäller det här akvariet. Huvudsaken är att det är lite avkopplande och intressant att kika på under fikan : )

        Fler förslag!!!
        /Mikael

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Jag har svårt att se att vattenvärden kan bli dåliga i 165 liter om man har så små fiskar som multisar. Det måste ju vara hundratals för att man ska behöva oroa sig. dessutom är min erfarenhet att både prinsessor och multisar är ungefär lika känsliga som vildguppy, MEN om nu inte Tanganyika är nödvändigt så skulle jag väja bort fisk från stabila miljöer (dvs. Malawi, Tanganyika, Korallrev mm).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • August 2002
            • 330

            #6
            jullar blir säkert super,Vi har också ett kar i fikat på jobbet,och det är prio 1,fixar o dolar så mycket vi orkar,rent av super skötsel.men iofs så tog vi från våra egna plånböcker och satsade på diskus.

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • September 2003
              • 386

              #7
              Håller med Ola, då är kurvciklider bra mycket känsligare för "dåligt" vatten och får lätt "glosögon" så fort vattnet inte är optimalt.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                citat:Håller med Ola, då är kurvciklider bra mycket känsligare för "dåligt" vatten och får lätt "glosögon" så fort vattnet inte är optimalt.
                Den erfarenheten har inte jag av Kurvcikliden. Då jag hade den var jag inte lika noga med vattenvärden som jag är nu och gjorde absolut inte frekventa vattenbyten (en gång i veckan) utan slarvade en del. De gick i sällskapsakvarium på dåvarande 105L utan problem. Återkommande lekar mellan paret.

                Men jag säger inte att varken Ola eller matt.is har fel...bara det att mina erfarenheter inte är lika som deras.

                Kommentar

                Arbetssätt...