Var köpa salt? Skillnad NaCl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • March 2004
    • 147

    Var köpa salt? Skillnad NaCl?

    Har lärt mig att det är onödigt att ha i dyrt Ektozon vid delvattenbyten och att det går bra med havssalt (utan jod). Säljs det i vanliga mataffärer? Är det ngn skillnad mellan "medelhassalt" och annat "havssalt"?
    Vad innehåller havssalt som inte koksalt NaCl innehåller?
    Dosering 1 tsk/50l?


    PH
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

    #2
    Är det malawi/tanganyika du kör så ska det vara 0.5dl på 100L. Det säljs i vanliga mataffärer och jag tror inte att det är någon skillnad, bara det är utan jod så.. Koksalt och havssalt är väl också samma sak?

    Jag har iofs kört utan salt och bikarbonat nu länge och för mig har det funkat bättre än när jag körde med, nu kör jag bara salt om fisakr börjar klia sig eller liknande.

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

      #3
      Havssalt innebär att man låtit vatten avdunsta från en bassäng fylld med saltvatten, och sedan samlat ihop det saltlager som lägger sig på ytan av vattnet när salthalten ökar. Detta får torka på bassängkanterna och man packar det sedan i fina förpackningar utan kemiska reningsprocesser som tar bort de pittoreska bismakerna - det som gör att det inte bara smakar rent salt. Slutprodukten består ändå till allra största delen av natriumklorid, men även en del godis som magnesium, jod, bly och kadmium. Alla föroreningar som fanns i havsvattnet där saltet skördades kan du lugnt räkna med finns med i paketet. Saltet får även tillfälle att suga åt sig föroreningar från luften och jorden där det skördas. Du kan självklart räkna med att det inte står på paketet vilka föroreningar som ingår.

      Alternativet är vanligt grovsalt, vilket är så rent natriumklorid som man kan framställa. Problemet är att det är ca 5-50 ggr billigare, och därmed inte heller lika exklusivt. Mitt tips är att du gömmer grovsaltpaketet bakom någon bok i bokhyllan, eller i nödfall i skafferiet, om det kommer proffsakvarister på besök (sådana som anser att det är viktigt att man betalar mycket för sin hobby). Ställ istället fram en liten omärkt genomskinlig plastpåse med något vitt pulver i (som vanligt bakpulver eller kokain), och hävda att det är en noga avvägd mineralblandning som utvinns ur Malawisjöns vatten, och att en kille flyger det till dig med helikopter direkt från Malawi en gång i månaden. Improvisera om du måste, men säg *inte* att det framställs av Vitamininstitutet i Schweiz, eftersom de har lite dålig street-cred just nu. Den gamla tumregeln gäller här lika mycket som alltid: "Win if you can, lose if you must, but always, always cheat!".
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Per H
        Användare
        • March 2004
        • 147

        #4
        Jag tror jag kör på fredrikr´s linje. En fråga om dosering bara; 0,5 dl/100 l låter ganska mycket som du skrev "expN", jag har ju kört med 2 tsk/100l. Jag har ett malawi resp ett litet med Thomasi. Vad har 1) Malawi-sjön för salthalt? 2) Vad har floderna i Senegal/Sierra Leone för halt, varifrån Thomasi-cikliderna kommer? Antar att det är nära noll i floderna, och ganska lågt i Malawi varför expNs dosering låter väl salt.

        Kanske han i helikoptern som levererar mitt salt vet

        PH

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1828

          #5
          Vill man vara liite finare i kanten så kan man köpa syntetiskt havssalt som man använder i saltvattensakvarium. Havet har ungefär samma salt och mineralinehåll som tanganyikasjön, bara i lite mindre mängder.

          Jag själv använder inget salt alls, men har en massa vita påsar att vifta med i vilket fall om jag skulle få besök.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • March 2004
            • 256

            #6
            Per Hanstorp:
            0,5dl/100l är endast 0,05%! Har det inte i huvudet just nu, men malawi-sjön har lätt mycket mer salt vatten. Tror inte att det finns många vattendrag i naturen som har mindre än 0,05% salt.

            Inget illa menat, men 2 tsk per 100 liter tror jag inte gör någon som helst skillnad. (Tror inte ens 0,05% gör stor skillnad)

            mvh
            /Kid

            Kommentar

            • Pettson
              Användare
              • October 2003
              • 86

              #7
              Personligen använder jag 5gram jodfritt salt/10 liter vatten
              vid vattenbyte. Tillsätter lika mycket bikarbonat i mina
              malawikar.
              Ännu ingen död fisk! "Tar i trä".
              Bosatt i Helsingborg.

              Kommentar

              • THOMAS.H
                Användare
                • May 2004
                • 48

                #8
                Hösalt köper du på granngården(gamla odal/lantmännen)25kg för ca 85kr funkar bra för både mig och mina polare. OBS det skall vara HÖsalt =havssalt, inte [xx(]tösalt som dom även har.
                TH

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  citater Hanstorp:
                  0,5dl/100l är endast 0,05%! Har det inte i huvudet just nu, men malawi-sjön har lätt mycket mer salt vatten. Tror inte att det finns många vattendrag i naturen som har mindre än 0,05% salt.

                  Inget illa menat, men 2 tsk per 100 liter tror jag inte gör någon som helst skillnad. (Tror inte ens 0,05% gör stor skillnad)

                  mvh
                  /Kid
                  Nu har jag inte heller allt i huvudet, men det du skriver är fel. Jag slog upp en del siffror i ämnet när jag skev http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668 och en tydlig grej som framgår är att Tanganyikasjön har dubbelt så hög konduktivitet som Malawisjön. När det gäller Tanganyikasjön så vet jag att jonsammansättningen i saltet helt skiljer sg från havssalt. Saknas inte natriumjoner t ex (nå'n som vet/kan slå upp?).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • March 2004
                    • 256

                    #10
                    Hmm, intressant! =)
                    Någon som kan mer om konduktivitet och microsiemens?

                    /Kid

                    Kommentar

                    • Kid
                      Användare
                      • March 2004
                      • 256

                      #11
                      Ingen som vet vilken halt av salter 200-300 microsemens innebär? Måste man börja ta och räkna jontätthet per microsiemens och sånt nu!

                      Eller enklare: någon som vet vilken salthalt malawisjön har i andel salter (typ procent). Naturligtvis är det en stor sjö och det varierar säkert (har för mig att jag läste nånstans att det är rätt så jämn över hela sjön ändå, förutom vid myningarna), men några värden? Någon?

                      mvh
                      /Kid

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hej

                        "Mina värden" (jag slog upp dem någonstans) är den föråldrade (?) mikrosiemens/cm vilket ger 20-30 mS/m. På http://www.aquariummalawi.se/malawisjon.asp finns en lista över vattenparamentrar vid två tillfällen och det framgår att jag mindes fel. Det finns natriumjoner men inte klorid (inte så mycket åtminstone).

                        Jag gör en liten lista:

                        Örebros kranvatten 20 mS/m
                        Malawisjön 30 mS/m
                        Normala sjöar södra Sverige 5-40 mS/m
                        Normala sjöar norra Sverige 2,5-5 mS/m
                        Grundvatten upp till 40 mS/m
                        Regnvatten södra Sverige 3-4 mS/m
                        Regnvatten norra Sverige < 1,5 mS/m
                        Smältvatten snö ca 6 mS/m
                        Bottenviken ca 250 mS/m
                        Östersjön 1000 mS/m
                        Kattegatt ca 2500 mS/m
                        Skagerrak ca 3700 mS/m
                        Oceanvatten ca 4300 mS/m
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Kid
                          Användare
                          • March 2004
                          • 256

                          #13
                          Intressanta siffror (och siten! ), fast jag är inte så jättebra på att tolka dem.

                          Vad innebär det? Kommer man närmare 30 mS/m om man slänger i 2 matskedar salt/100l eller 0,5dl salt /100 liter?

                          Förstår att det är en jättesvår fråga då man säkert måste ta med alla andra salter och joner i beräkning. Men skulle vara kul att veta hur man uppnår "malawisalt"?!

                          mvh
                          /Kid

                          Kommentar

                          • Kid
                            Användare
                            • March 2004
                            • 256

                            #14
                            Och för att återgå till Per så är den enda salten jag hittat som är utan varken jod eller antiklumpmedel en bergssalt. Tror att det är en av de vanliga märkena(kommer inte ihåg om det är jozo, falk eller?).

                            Har endast börjat använda denna salt. Är det ok med bergssalt tror ni?

                            mvh
                            /Kid

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #15
                              Jag har varit förbryllad över den här frågan tidigare och ställt den på forumet utan att få något riktigt bra svar. Kul att den kommer upp igen.

                              Enligt "Malawiciklider i sin naturliga miljö" Utgåva III så varierar konduktiviteten i sjön mellan 200-260 µS vilket är ungefär som kranvattnet i Stockholm. Jag använder Akvarielagrets "Malawiblandning", salt och bikarbonat. Doseringen skall enligt lagret vara 1 dl/100 l vatten. Vips! Så är konduktiviteten uppe i sisådär 15-1600 µS. Kan det verkligen vara bra???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...