Placidochromis sp. "Phenochilus Tanzania".

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Placidochromis sp. "Phenochilus Tanzania".

Undrar om någon här har helt utfärgade exemplar simmandes hemma? vore isf kul o se en bild på dom, mina är nu 8-11 cm men har bara färgat ut sparsammt.Sedan undrar jag ifall någon har haft lyckade lekar av dom och isf hur stora kullarna blev? Min största hona spottade ut 9yngel häromdagen vilket kändes väldigt lite med tanke på att hon endå är 10cm men dom va iof ganska stora så det kanske va det som gjorde att kullen blev liten...kul o höra från er andra phenochilus keepers hur det ligger till med era angående utfärgning och storlek på kullar.

http://www.aquariumstockholm.se/
  • JohanO
    Användare
    • August 2003
    • 32

Har något enstaka kort på ovan efterfrågade firre på hemsidan (se nedan!). Den var vid fototillfället ca 10 cm, och därför långt ifrån utfärgad, men det kanske kan vara av intresse ändå? ... Firren på bilden är den dominerande hanen i en grupp av 2 hanar och 3 honor...

(Uppdatering)
    ... Hittade ytterligare 2 relativt nya halvdana kort på phenocilusarna som jag la ut. Det första föreställer den dominerande hanen som nu är ca 2 cm större än ovan och något mer utfärgad. Det andra är på de tre honorna vilka är ca 8 cm stora...
    Besök gärna vår fisksida!

Kommentar

• olaJ
      Användare
      • August 2003
      • 584

Jodå, jag har ett helt gäng varav 1 VF hane som är fullt utfärgad, tyvärr har jag ingen kamera som kan fota honom. När det gäller kullstorlek så är mitt rekord 95 st, dom andra kullarna har legat mellan 70 och 85 st varje gång.
      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

ok med andra ord så är 9st väldigt lite för den här arten =)
        En VF fullt utfärgad ok man undrar ju om dom odlade blir liknande dom som är VF.
        JohanO verkar inte som sidan fungerar korrekt, fanns inget o klicka vidare på =)

Kommentar

• olaJ
          Användare
          • August 2003
          • 584

Dom odlade blir sinom tid också helt utfärgade, jag har en hel del hanar som börjar färga om så smått, en fläck här och en fläck där, det tar en evig tid, säkert 2-3 år minst innan dom har fått fullt pärlemormönster. Mina "yngelhanar" är nu ca 13-14 cm stora, innan dess har dom varit helt blåfärgade.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Så med andra ord är det tålamod som gäller =)

Kommentar

• JohanO
              Användare
              • August 2003
              • 32

deelay: Vart stöter du på problem, för mig fungerar sidan som tänkt? Jag har inte verifierat sidorna mot någon annan browser än IE, kanske ligger felet där? ...Bilderna ligger för övrigt under "media" på navigationskartan överst på sidorna..!

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Problemet stöter jag på på första sidan för jag kommer inte vidare från den =) "media" i pratbubblan som jag förmodar är en länk fungerar inte som en länk för mig, sitter med IE fast på mac men en länk borde ju kanske fungera ändå? ska formatera om pc'n så den funkar ett par veckor o testa från den =)

Kommentar

• JohanO
                  Användare
                  • August 2003
                  • 32

Ok, kanske är det där felet ligger då? ..Vore tacksam om någon annan med annorlunda konfigurering ville höra av sig i fall det skulle krångla!

Kommentar

• holmner
                    Användare
                    • November 2004
                    • 33

JohanO : Din sida fungerar utmärkt för mig.... Fina bilder dessutom

Kommentar

• holmner
                      Användare
                      • November 2004
                      • 33

Har införskaffat mig ett par Placidochromis sp. "Phenochilus Tanzania" men undrar om de verkligen är "Tanzania" eller om de e "vanlig" Phenochilus???!!!

Kommentar

• malawi_voodoo
                        Användare
                        • July 2002
                        • 790

Har för mig att det bara har exporterats hanar av "vanliga" phenochilusen och att det i själva verket är "tanzaninan" som e den vanligaste.
                        /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Tanzania varianten är klart mycket vanligare men det går att köpa äkta "phenochilus" från danmark som dom odlat nu.

Kommentar

• malawi_voodoo
                            Användare
                            • July 2002
                            • 790

oj fränt, det var intressant
                            /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Esben
                              Användare
                              • October 2003
                              • 78

Hej, jeg har netop skaffet mig 2,3 Placidochromis phenochilus mdoka white lips VF. Men vil også have Placidochromis phenochilus lupingu til at gå sammen med den. Disse to cichlider, burde man nok give to forskellige navne, da jeg bestemt synes at der er mere forskel på dem end bare en fangstvariant.

Har også lige sendt en artikel til Michael Persson som jeg håber at han vil bruge til jeres blad.

mvh
                              ESben
                              www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

Kommentar

Arbetssätt...