Biobollar vs Filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    Användare
    • May 2004
    • 58

    Biobollar vs Filtermatta

    Hej!
    Har nyligen (igår) monterart min "802" powerhead bakom min btn (kör även med mitt yterfilter för säkerhets skull på (1000l/h ca.
    Har även i ett sånt där inner Eihem på 1200lh/h som börjar bli lite till ålderd och brummar.. men meningen är väll att jag bara ska köra med två st 802r bakom btn... för att använda de andra till andra kar..

    Men nu till frågan: Vad är bäst att ha bakom btn som filter: biobollar eller filtermatta? just nu är det både och (en jäkla massa biobollar samt lite filter matta.. har en känsla att jag behöver mer utav det som är att föredra (innan jag törs montera bort ytterfiltret) för att få så bra bakterie tillväxt som möjligt..

    En annan fråga är det är viktigt att filtermassan bakom btn är helt täckande bakom? just nu så är mattan pressad bakom nederst samt bollarna högre upp och imellan vattenmassa...

    Ush känns som om mina frågor svävar ut en del.. speciellt en sån här helg när man jobbar dag/natt/natt..ó inte e helt hundra 100 procentig i tanke verksamheten..

    Mvh en som strax ska till jobbet!
  • e-bear
    Användare
    • May 2004
    • 58

    #2
    Hej!
    Varför kan ingen svara på denna inte allt för knepiga fråga? skulle bli jätte glad om jag hade fått ngt gott råd..

    Mvh

    Frågan är: vad är effektivast som filter bakom btn :biobollar eller filter matta? kanske båda?

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jag skulle tippa på att du får bäst funktion med filtermatta. Det är många som endast använder detta bakom BTN då biobollarnas effekt minskas genom att vattnet inte far igenom dessa som de gör inuti ett ytterfilter.

      Jag svarar nu då du fått dåligt med svar trots att jag vet det finns folk här som har filter bakom sina BTN, men som av någon anledning inte svarar...(ta den kängan kära med-medlemmar)

      Kommentar

      • e-bear
        Användare
        • May 2004
        • 58

        #4
        OK! tackar så mycket då blir det små flitertärningar snarast (när jag fått ordning ppå resten.. -undrar just vad jag ska göra med säcken me biobollar som just nu ligger bakom btn.. he he men men
        -jag kunde ju hört efter här först!

        Tack återigen Tricella

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #5
          Om vattnet cirkulerar i ned-upp-riktning eller omvänt så är det väl inget problem att det finns en stor tom spalt i mitten, men om det cirkulerar i vänster-höger-riktning så gör det troligen att filtret fungerar långt ifrån optimalt. Vattnet har ju en tendens att ta lättaste vägen, särskilt om det finns en bred motorväg i mitten och en massa hinder på sidorna. Ta bort allt filtermaterial du har i dag, och fyll allt tillgängligt utrymme med filtermatta som du först klippt sönder i små fyrkanter. Många har tydligen mycket goda erfarenheter av ett sådant filter. Det behövs ett förfilter som förhindrar att yngel och småfisk simmar in i filtret, men det kan göras väldigt litet och placeras så att det är lätt att ta upp och rengöra. Resten av filtermassan ska du i stort sett aldrig behöva rengöra.

          Eventuellt ska man rengöra filtermattan ordentligt innan den tas i bruk. Jag hittade två fiskar döda en morgon för ett tag sedan, och den enda dödsorsak jag kunde gissa mig till var att jag hade satt i en bit ny filtermatta i karet några dagar tidigare.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Filtermattan är nog inte helt riskfritt då de kan få i sig små filtermattsbitar som frasas sönder när man klippt i den eller tryckt ned den i akvariet. Jag har också råkat ut för oförklarliga dödsfall på ungdjur som sett fullt friska ut. Ingen annan har dött...

            Oftast spottar fiskarna ut bitarna igen, men det kan också vara så att de fastnar i fisken.

            Detta har bara varit en teori hos mig, men som blev aktuell igen då fredrikr skrev om filtermattsproblem.

            Kommentar

            • e-bear
              Användare
              • May 2004
              • 58

              #7
              Okey killar.. små tärningar får de bli.. men jag låter min nuvarande lösning va igång tillsammans med ytterfiltret tills allt matriell är sammlat.. synd bara med alla biobollar...dom kostade ju lite..
              Men man lär så länge man lever..

              När jag fått tag i en bra digitalkamera ska jag lägga ut lite grejer Zoonen på min projekt mm

              Men Tack för hjälpen sålänge!

              Kommentar

              • doctor
                Användare
                • December 2003
                • 238

                #8
                Har precis monterat en btn filtermodul T i mitt kar. Fick aldrig tag på biobollar utan skar till bitar av filtermatta på ca 2x3 cm som jag lade ner i botten och toppade med ett aquaclear 301. Hur hade du tänkt göra e-bear? Ha mindre fyrkantiga bitar och sen ha en stor bit som pumphuvudena ligger på, eller ha som jag bara rätt stora bitar liggande huller om buller? Vore rätt intressant att få höra hur ni andra gjort. Är det bättre med så små fyrkanter som möjligt? Vad är effektivast?

                Märkte iaf att man bör skölja ur bitarna innan man har ner dom i filtret, lossnade rätt mycket smått spill.

                /Niklas

                Kommentar

                • e-bear
                  Användare
                  • May 2004
                  • 58

                  #9
                  Hej doctor!
                  Som det står ovan i trådan verkar det va kasst med biobollar -utan att filtermatta är att föredra..
                  Stora bitar är tvunget att ha vid insugen 1+om dom är lätta att ta upp och rengöra.
                  Än är jag ju inte färdig med mitt projekt så alla svar kan jag inte ge dig men rellativt stora tärningar är nog att föredra (dock ej förstora) på btn,s websida kan man se hur dom gjort (dock ngt svårt att lista ut den exakta storleken) -men det är nog inte överdrivet noga.
                  -det som är viktigare är att tärningarna är placerade på ett sånt sätt att inte vattnet väljer en för enkel väg (då bakterierna inte gör någon större nytta)

                  Mvh

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    citatom det står ovan i trådan verkar det va kasst med biobollar
                    Det är absolut inte kasst med biobollar, men det krävs att vattnet tar vägen igenom dom för att de skall fungera. Det kan vara si och så med det bakom en bakgrund om man inte styr vattnet genom olika filterfack. Biobollarna är bäst lämpade för ytterfilter och är ett bra komplement till filtermatta där...iallafall använder jag mig av dom på det sättet.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

                      #11
                      citat:Biobollarna är bäst lämpade för ytterfilter och är ett bra komplement till filtermatta där...
                      Nej bäst lämpat är det till sump och droppfilter..

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Åsikt eller fakta Henkedeh?

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

                          #13
                          Fakta...

                          Eftersom biobollarna får konstant syretillförsel i ett droppfilter/sump så blir det efektivare än i ett "stängt" ytterfilter..

                          Kommentar

                          • e-bear
                            Användare
                            • May 2004
                            • 58

                            #14
                            hm hm.. Jag menade då bakom en BTN bakgrund (som ett vanligt enkelt bio filter) -jag menade inte att biobollarna va dåliga (isåfall hade jag inte köpt mig en hel säck) men som ovan i trådan -se svar från andra så verkar filtemattan vara att föredra(BAKOM BTN), se ditt svar också tricella!!
                            sen att biobollar är ett utmärkt komplement/och bakterie samlande sak är högst möjligt men det frågan gällde va ju igentligen bara vilket som var bäst bakom "BTN" - och att ha filter bakom btn är ju ett sätt att slippa ytterfiler med slangar o doningar dlv biobollar o,filtermatta,makaroner.
                            -Och i strävan efter den bästa reniningen och bästa resultat verkar det vara filtemattan i små tärningar som är det bästa bakom BTN.
                            Ursäkaktar den kanske stränga tonen och konstiga formuleringar - men just nu e jag döds trött!! kände mig dock tvungen att svar på "det citat" som var utklipp ur ett av mina svar have it nice boys!

                            Kommentar

                            • e-bear
                              Användare
                              • May 2004
                              • 58

                              #15
                              öhm... får nig ursäkta mig.. verkar som om vi stod vid samma åsikt.. *pinsamt* men hoppas ni har översende grabbar ..
                              Haft en jävlig dag bl a kuggat på en uppkörnning samt blivit tvungen att ombesiktia min bil som jag köpt i hopp om att uppkörningen skulle gå bra, utan falierade med nån miss av döda vinkeln "suck" o godnatt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...