foderautomater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    foderautomater

    hej
    har haft akvarium väldigt länge men aldrig provat foder automat.Vad har ni för erfarenhet av dessa? driftsäkerhet? osv.hur gör ni som har odlings lokaler? använder ni dessa? måste vara det ultimata så man slipper springa där varje dag va?går det ställa dom på utfodring 4-6 ggr dag? prisnivåer? varianter för olika foder?
  • morphide
    Användare
    • January 2004
    • 49

    #2
    Intressant att ämnet kom upp här under dagen.
    Har själv funderat på om det finns foderautomater som är lämpliga att köra i Juwel kar. (I mitt fall två stycken Vision 180).

    Någon som har erfarenhet av detta ?
    /// morphide

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      #3
      Jag har eheims foderautomat. Den går att ställa in så att den matar upp till 4 ggr/dag. Har aldrig haft några problem med den utan den matar när den ska. Tror att den kostar runt 500kr.
      Det enda jag inte tycker är bra med den är att utfodringen blir lite ojämn om man som jag matar med flingor(ena gången kommer där mycket och nästa gång lite). Jag har tidigare också haft pellets i den och då blir utfodringen jämnare.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

        #4
        Något jag funderat på: Förändras fiskarnas beteende om man använder foderautomat? De borde ju sluta koppla ihop att man närmar sig karet med matning efter ett tag, och kanske kan det leda till att de slutar hänga vid framrutan så fort man kommer nära karet?
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          Jag ger mina både från automaten och för hand(3ggr från automaten, och en ggr för hand). Om man enbart hade använt foderautomat för att ge mat så borde dom efter en tid få ett annat beteende.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • August 2002
            • 330

            #6
            Ju mer jag tänker efter,så förstår jag inte hur jag klarat mig utan,ständigt spring ner i källarn för att mata yngel o ungdjur,för o inte tala om när man är på jobbet.blir till o köpa en o testa,har en stor jaguar kull på gång,ska bli intressant o följa tillväxten med automaten.

            Kommentar

            • Emil Martinsson
              Användare
              • November 2003
              • 167

              #7
              Jag använder även jag eheims foderautomat och den har fungerat klockrent. Har varit ifrån lägenheten i 3 veckor utan bekymmer.
              Emil
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                #8
                Eheims digitala är kung
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

                  #9
                  Igen: När fiskarna bara fått mat från foderautomat under ett par veckor - slutar de då tro att de ska få mat så fort man närmar sig akvariet?
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Fäster man en foderautomat inne i akvariumet under täckglaset eller? Jag har aldrig använt mig av foderautomat, men sugen att testa.

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

                      #11
                      Man har den stående på täckglaset utanför akvariet. (lämpligen där man har ett hål i detta.)
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ok...det är alltså inga vattentäta saker utan mer skrymmande som inte ser så snyggt ut. Hm...nej då får det nog vara tror jag.
                        Bäst är det som går att gömma...för jag vill enbart se interiören och fiskarna...inga allehanda apparater.

                        Kommentar

                        • morphide
                          Användare
                          • January 2004
                          • 49

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Stelin

                          Man har den stående på täckglaset utanför akvariet. (lämpligen där man har ett hål i detta.)
                          doh!.. OM man har hål.. sucka.

                          /// morphide

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            #14
                            tricella:

                            Så skrymmande tycker jag inte det är. Eheims automat är bara (c:a) 14*5cm. (Jag har min stående bakom ljusrampen så jag ser den inte ens)
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Hur har du "hålet" då? Eller matar den i en ränna så maten åker ned om man har springa i täckglaset?

                              Dumma frågor kanske...men som "Korall is back" har påpekat på min zoon så är jag ingen bra akvarist...så det är dax för mig att lära mig något.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...