Virusvarning!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • March 2004
    • 126

    Virusvarning!!

    [V]Då jag har idag fått ett mail från adressen akvariumleasing@hotmail.com där det var medskickad fil och en uppmaning i brevet - Please read the document. Vill jag varna alla som får det att det innehåller ett virus som heter
    W32.Netsky.X@mm. Man får ju misstänka att det är något/någon som har med ciklid.se eller zoopet att göra då jag endast är registrerad som akvarieintresserad på dessa två "sajter".
    Nu är det så turligt att i alla fall Norton tar filen direkt men man får kanske vara på sin vakt i alla fall

    Ha en go helg alla!
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • waros
    Användare
    • February 2004
    • 172

    #2
    Det räcker med att någon har den där email adressen i sin adressbok eller någonstans på hårddisken och sedan få virus så kan den datorn sätta igång att skicka virusmail med vilka avsändare som helst. Alltså kan man i princip aldrig anklaga avsändaren.

    Kommentar

    • Fr BuBu
      Användare
      • March 2004
      • 126

      #3
      Naturligtvis, anklagar jag ingen! Så lätt ett skrivet ord kan misstolkas, sorry!
      Vad jag menade är att kanske de som är aktiva här ev. skulle vara mera uppmärksamma då det ju KAN komma härifrån någonstans.
      [:X]
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

        #4
        En väldigt vanlig spridningväg för så kallade maskar är att de letar igenom hårddisken efter webbsidor, och skickar ett mail från en adress den hittar till en annan adress den hittar, och ofta är det adresser som förekommer på samma sida. Så, det räcker att en smittad dator har surfat runt på t ex cikdlid.se så att de sidorna ligger kvar på den datorns hårddisk.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • March 2004
          • 126

          #5
          Jo det är ju rätt. Men som sagt det var bara för att någon kanske skall bli uppmärksam.
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #6
            Ett annat relaterat störmoment är att man ibland får hotfulla mail, antagligen automatgenererade, från diverse olika "seriösa" Postmasters eller mailservrar som tycker att man ska sluta skicka virus till dem. Tycker det är dåligt att medvetenheten om hur virus sprids är så pass dålig hos vissa systemansvariga. Vid något tillfälle ramlade det in ett 50-tal sådana mail på en o samma dag i min mailbox.

            Någon som känner igen detta och har en lösning på hur man slipper sådana oförskyllda hot om rapportering till ISP:er osv?

            Och ja, mitt virusskydd litar jag fullständigt på.

            /Hasse

            Kommentar

            • johanlidman
              Användare
              • February 2004
              • 118

              #7
              Dom här senaste två veckorna har jag fått ett femtiotal email med olika virus (mest är det detta viruset), jag brukar skicka ett mail och bara säga till att jag har fått ett från denna adress och att bör kolla sin dator utifall det skulle finnas något virus.

              Däremot så skicka hotfulla email är inte riktigt min sak att göra, man måste ha lite förståelse och inte anta att alla skicka sånt för att jävlas med en.

              Ha det gott
              MVH
              Johan Lidman
              Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

              Kommentar

              Arbetssätt...