Apistogramma pandurini!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Apistogramma pandurini!

    Är det någon som har någon erfarenhet av denna art såsom foder, storlek på akvariet mm? Eftersom jag precis har köpt en hane och två honor av ovanstående så vore jag tacksam för reflektioner och kunskaper om denna art.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    är det inte den som är snarlik njessi eller hur det stavas?

    Kommentar

    • Tobias
      Användare
      • June 2004
      • 95

      #3
      Apistogramma panduro funkar bra som namn nu. De tillhor nijsenni gruppen och ar ganska aggressiva generellt sett. Hur aggressiva de ar beror ju ocksa pa fiskens personlighet, de behover inte vara mer aggressiva an andra Apistos. Eftersome de generellt ar det dock sa kan det vara bra med ett lite storre akvarium, kanske ett 60-liters for ett harem.
      Mjukt vatten och lagt pH ar en fordel for fiskarna men i min mening inte ett krav. Mina (1.1) har gang pa gang lagt agg i ett 75 liters akvarium dar jag har kort kranvatten och bytt vatten hogst en gang i veckan. pH har legat pa 7,8-8,0 med gH pa ca 16-18. Sen har aggen naturlivigvis aldrig klackts, men det ar en annan sak.
      Jag matar mina mest med levande foder (California Blackworms, Lumbriculus variegatus) som de garna tar. Frysta roda och vita mygglarver far de ocksa. Tror sakert att de tar torrfoder ocksa, jag har faktiskt aldrig provat.
      Hoppas det hjalper lite!
      På väg tillbaka in i hobbyn.

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • May 2002
        • 387

        #4
        Hej

        För att vara riktigt "petnoga" så tillhör Apistogramma Panduro, Cacatuoides gruppen och underliggande Nijsseni complexet.
        se länken:



        Precis som Tobias skriver så kan aggressiviteten variera från individ till individ och beroende på omständigheterna i akvariet.
        Men generellt så räknas dock fiskarna i Nijsseni complexet till de relativt aggressiva.

        Mvh/ Per

        Kommentar

        • Tobias
          Användare
          • June 2004
          • 95

          #5
          Ojda, jag trodde att nijsenni var en grupp, intressant att de ligger under cacatuoides gruppen, de ar ju inte direkt lika varandra. Tack for lanken Per!
          På väg tillbaka in i hobbyn.

          Kommentar

          Arbetssätt...