rocka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    rocka

    Tja är det någon som vet vad som har hänt med firren.nu? Jag är på jakt efter en rocka och hadde hört att dom har billiga (200kr) där men är det någon som vet vart ja kan köpa en till ungefär samma pris? ja har ett 425L kar med discus. men har hör att disusana ska klara sig.
    Sydamerika
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

    #2
    425 liter är på tok för litet för en rocka (iaf om Du menar någon Potamotrygon variant), dom behöver stora kar (minst 720) med mycket fri bottenyta. Enligt boken "Freshwater stingrays" går det utmärkt att hålla rockor med Discus, bara man har tillräckligt stort akvarium.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • reecord
      Användare
      • February 2004
      • 341

      #3
      jo men det ståv ju också att man kan ha en 20cm rocka i ett 350L om ja inte minns fel? Jag har ändå tänkt att ja ska flytta över den till ett störe kar sedan. Kan man ha rocka med en vatten tep på 29 grader? och hur är det med gibbiceps kan man ha det med rocka och discus?
      Sydamerika

      Kommentar

      • Tobias
        Användare
        • June 2004
        • 95

        #4
        Om du skaffar sma rockor sa kan du klara dig lange med ett 425-liters akvarium. P. scobina, reticulata och histrix blir alla ganska sma, scobina den minsta. De kan bli 30 cm i diameter dock, histrix och reticulata 35 eller mer. reticulatas har dessutom en valdigt lang svans sa de behover mer bottenyta pga det. Svansen ar mindre flexibel an disken sa den bojs inte alls bra nar rockor vander pa sig. Ett akvarium som ar 60cm djupt borde racka for de sa rockorna, men ar for litet for storre rockor.
        Diskus brukar gilla temperaturer som ar hogre an vad rockor gillar, rockor ar dessutom valdigt aktiva pa natterna och de gillar att flytta pa sten, rotter och fiskar for att komma fram. Det kan vara lite stressigt for diskus att ga med rockor, men jag har hort att manga har dem tillsammans.
        28 grader brukar rekommenderas for rockor men det ar val som det ar. Rockor ligger ofta i grunt vatten och solar sig, ta vad du vill fran det.
        Det ar manga som har malar och rockor tillsammans, men tank pa att en stor mal kan skada en rocka valdigt mycket. Jag skulle inte ha dem tillsammans. Jag har aldrig haft en gibbiceps sa jag vet inte rakt av hur deras munnar ser ut och vilken skada de kan gora.
        Jag har tre reticulata valpar, ca 10cm diameter, i ett 450 l. akvarium tillsammans med 4 L-146. Malarna kommer att flytta pa sig snart, det ar bara ratt jobbigt att fa tag pa dem. Har inte haft nagra som helst problem med att ha dem tillsammans hittills. Du kan ju alltid prova att ha rockor med din gibbiceps, men ha en plan B!
        På väg tillbaka in i hobbyn.

        Kommentar

        Arbetssätt...