Ediths gäddciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär
    Användare
    • May 2004
    • 29

    Ediths gäddciklid

    Är lite sugen på att prova denna ciklid. Kan man ha dom tillsammans med ett par påfåglar i ett 660l kar? Någon som vet någon bra länk eller har erfarenhet av denna fisk?

    MVH Pär
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649
  • Felipe
    Användare
    • April 2002
    • 327

    #2
    Hej Per!
    Menar du Crenicichla lepidota??

    Halsn.
    Felipe
    Felipe

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Jag tror Pär menar Crenicichla edithae.

      Jag har haft dessa och fått en enorm kull från dem med. Jag hade ett par ihop med flaggciklider och Geophagus i ett 500 literskar och det gick fint fram till leken. Då paret installerat sig i en grotta och ynglen blivit frisimmande så blev det tufft för övriga akvarieinvånare. Attackerna gav i vissa fall köttiga sår hos flaggcikliderna. Jag tog ut paret och placerd det tillfälligt i ett 100 liters. Jag misslyckades med att få ynglen till att börja äta så de dog. I 100 literskaret ville hanen så småningom leka men honan hade ingen rom så hanen dödade henne mycket brutalt genom att bita av henne huvudet. Det gick så snabbt att jag inte han ingripa. Jag nackade slutligen hanen eftersom ingen ville ha honom.

      Jag skulle gärna prova igen men det kan nog bli svårt med sällskapet. Det är en väldigt snygg och intressant rovfisk.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Felipe
        Användare
        • April 2002
        • 327

        #4
        Har en svag aning om att editae och lepidota ar synonimer??
        Nar jag forst horde detta ( 1996 ) sa kollade jag pa Ploegs arbete och bilder och arligt talat har jag valdigt svart att se skillanden mellan editae och lepidota...men,men,....man ar ingen forskare.

        I alla fall; C.lepidota ar otroligt fina fiskar och bland dem "snallaste" gaddcikliderna enligt min asikt....fast ar det lek pa gang sa ar det lek pa gang...

        Felipe
        Felipe

        Kommentar

        Arbetssätt...