Skalar i litet kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo

    #16
    ok, låter fin fint, hur gammla blir de då?

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #17
      om dom sköts bra, ges bra foder och får gå i bra vatten kan dom bli över 10år gamla.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • turbo

        #18
        ok tack för all informationen! hoppas jag kan köpa nytt akvarium snarast

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

          #19
          Hej

          Jag har en liknande fråga, men min gäller Pterophyllum leopoldi, spetsnosscalare. Jag har 5 rätt små, i ett 170-liters panorama, och simhöjden är ca 38 cm. Det är ju för lågt för vanliga scalarer, men leopoldi har ju lite annan kroppsform än de vanliga, med större och kraftigare kropp, och kortare, mer bakåtvinklade fenor. Går det, eller behöver de ett högre, trots att de har kortare fenor, som är mer bakåtvinklade?

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av turbo

            tack för skisskomplemangerna!
            Har bestämt mig för att sälja mitt 98x40x40 och köpa ett helt nytt 100x40x60 (240l), det blir ju nästan samma mått, så föräldrarna kan ju inte klaga! och jag kommer antagligen gå med förtjänst, eftersom det nya akvariumet hittade jag i polen för endast 440kr.

            Man kan beställa sitt akvarium, som blir klart på 4 dagar, bara att hämta i staden Poznan. http://aukcjewp.wp.pl/show_item.php?item=26713569

            Detta kändes varje fall som en befrielse, rent ekonomiskt och platsmässigt (plus jag slipper köpa ny lampa).
            Låter ju betydligt bättre. Undrar bara, hämta i Polen? Blir det inte dyrare än att köpa här i Sverige? Kostar ju en slant att åka över dit. Fast min polska är inte vad den kanske borde vara så jag kanske har missuppfattat nåt?

            /Hasse

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

              #21
              ja leopoldin har ju en lägre kropsform men 170L med 38cm i höjd för fullvuxna leopoldis låter tyvärr för litet endå.

              Jag TROR att risken för att dom ska växa fel är mindre (med tanke på deras kroppsform) men som vuxna kommer det inte gå.

              Dom växer ju rätt fort i början för att sen sakta sakta krypa upp mot sin max storlek men kommer ngo kräva större rellativt snart endå.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #22
                Hej

                Ok, jag har tre akvarier som är ca 50 cm i höjd, ett 240, ett 250, och ett 375. Tyvärr så innehåller de fiskar som inte riktigt skulle funka med leopoldi, eller så är de på gränsen till överbefolkade som det är. I 375:an har jag 4 vanliga scalarer, och vill helst inte blanda dem.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • turbo

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av Hasse H

                  Låter ju betydligt bättre. Undrar bara, hämta i Polen? Blir det inte dyrare än att köpa här i Sverige? Kostar ju en slant att åka över dit. Fast min polska är inte vad den kanske borde vara så jag kanske har missuppfattat nåt?
                  Jag brukar vara i just den staden en gång om året, och om jag ändå ska dit, blir det ingen större börda om akvariumet får plats i mammas bil.

                  Min polska är inte den bästa, men hemsidan jag hittat är ett aktionscentrum, där man kan köpa akvarium (min länk ledde endast till en person som auktionerade sitt akvarium, fast han samtidigt gjorde reklam för sina tjänster). I huvudtaget så är allting mycket billigare där, och jag skulle tro att det finns flera försäljare som skulle kunna skicka varan.
                  Jag misstänker att de flesta här på ciklid.se inte är så orienterade i det polska språket , men jag ville bara visa sidan, eftersom det är väldigt lönsamt om man ska handla stort, eller råkar ha vägarna förbi i polen.

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1686

                    #24
                    hiva iväg dom vanliga scalarerna då?? erom inte VF ere inget å ha ändå
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • January 2003
                      • 638

                      #25
                      Hej

                      GoSatta: Har funderat på det, men de är rätt fina, två av dem är peruscalarer, tror jag. De andra två är vanliga, men ändå fina i ränderna och fenorna, ser nästan ut som vildfångade, även om de nog inte är det. Peruerna har väldigt höga fenor för sin storlek, men saknar tyvärr mittbanden.

                      MVH Micke
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1081

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av turbo
                        Jag brukar vara i just den staden en gång om året, och om jag ändå ska dit, blir det ingen större börda om akvariumet får plats i mammas bil.
                        Ja, då är det ju en annan femma. Har också förstått att akvarieprylar i allmänhet är billigare i Polen.

                        /Hasse

                        Kommentar

                        • turbo

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H
                          [br Ja, då är det ju en annan femma. Har också förstått att akvarieprylar i allmänhet är billigare i Polen.

                          /Hasse
                          yepp, allt har i allmänhet varit mycket billigare i polen, men det blir dyrare för varje dag. Fast akvariepriserna verkar fortfarande vara rätt så låga.

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

                            #28
                            HEj Turbo!

                            vad i polen ligger denna stad, långt från färjorna i norr?
                            ska till polen i sommar och tänkte kika runt lite har du några tips på akvareaffärér i norra polen?

                            mvh

                            Peter
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • turbo

                              #29
                              ska oxo till norra polen i sommar, det verkar som poznan blir en senare utflykt. Och tuvärr vet jag inte så mycket om akvariebutikerna där, men affärer du kommer söka efter är antagligen zoo-butiker som ligger i Gdansk, Sopot och Gdynia.. Tre tätliggande städer inte långt från färjan, men antingen får du söka på internet på förhand, eller så får du gå och fråga runt...

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

                                #30
                                Tjena!

                                jag har kikat runt lite på nätet men det är ju väldigt svårt om man inte fattar ett dyft polska, men hittar man väl en sida så kan man ju följa produktnamnen man känner igen.

                                kan du polska?

                                Internetowy sklep zoologiczny - Zakupy Online - Karusek. Szeroki asortyment produktów dla Twojego pupila - do kupienia online lub w sklepie stacjonarnym w Krakowie.


                                kan du i så fall kolla på denna sida (länk ovan) om de säljer utomlands inom eu.och vet du var i polen denna ligger?


                                lite fler länkar:





                                mvh

                                Peter
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...